Köpa hoj från skroten?

Har handlat av Sören flera ggr, han ställde upp när ja behövde en kylare till en surgixxer ja hade för en evighet sen.

Skickade en i princip ny kylare för 1750 kr då nypriset var 7000 och han själv hade semester just då men tog sig ändå tiden.

Sen vet inte ja vad ett par styrändar till en gammal honda är värda men de lät faktiskt lite dyrt :)
 
Naturligtvis måste vi garantera att delarna vi säljer är felfria, vore illa att skicka trasiga delar.

Sedan tar vi naturligtvis hänsyn till ålder och slitage när det gäller rörliga delar / slitagedelar såsom bromsskivor, startmotorer etc.

I exemplett med styrhalvor till VFR vidhåller jag dock att åldern inte spelar någon roll då det inte är en slitagedel. Är den felfri så är den felfri.



Du insinuerar att vi höjer priser vid lämpliga tillfällen vilket är helt fel.
Vi utgår från ett pris max 50% av nypriset och räknar sedan nedåt i förhållande till eventuella skador, slitage, repor osv.



Jag är lite svag när det gäller Triumph.
Kan du ge mig komplett modellbeteckning och årsmodell så ska jag kolla.
Vet du om fler Trajjor än din har samma vajer?



det är en t595 av 98 års modell, även 955 t o m 02 bör passa, skulle tippa på att speed triple t o m 02 är identisk med min kolla gärna ok!
 
Naturligtvis måste vi garantera att delarna vi säljer är felfria, vore illa att skicka trasiga delar.


I exemplett med styrhalvor till VFR vidhåller jag dock att åldern inte spelar någon roll då det inte är en slitagedel. Är den felfri så är den felfri.



Du insinuerar att vi höjer priser vid lämpliga tillfällen vilket är helt fel.



?


Du insinuerar själv att vissa delar inte går att få tag i = dyra = paraplyexemplet.

Hur garanterar ni att 2 st snart tjugoåriga sandgjutna aluminiumstyrhalvor från en skrotad hoj är i gott skick? Röntgen?

Hade jag varit du hade jag inte startat denna diskussion, utan bara fortsatt sälja dyra begdelar. Du kan bara förlora på att argumentera, affärsmässigt och trovärdighetsmässigt, då de flestas åsikter är att skrotar tar SÅINIHELVETE mycket betalt vad det än är.
 
Mina åsikter om mc-skrotar

Det här med skrotar väcker ju alltid starka känslor. Klart att de säljer begagnade delar väldigt dyrt, men det kostar ju med personal och att hålla ett stort lager med delar.

För en begagnad motorcykel är ju oftast nya svensksålda delar inget alternativ då de bara är löjligt dyra. Då finns ju 3alternativ kvar.
1. beställa nya orginaldelar från USA (beroende på tyngd kan det bli jättebilligt eller dyrt, ofta runt halva nypriset på svenska delar).
2. köpa begagnat från Blocket, ebay etc.
3. Beställa begagnat från en mc-skrot (för halva nypriset, dyrt men ändå billigare än nypris samt att delen finns i sverige).

Allt handlar ju om hur snabbt man vill ha delen, samt hur vanlig/ovanlig den är.

Sören, fortsätt med det bra jobbet att driva mc-skroten, vi behöver alla delar ibland.

svar till trådförfattaren:
Och för att svara trådförfattaren, troligen blir det billigare att köpa en importhoj utan papper alternativt något streetfighterbygge på blocket än att hålla på och köpa hoj från en mc-skrot.


//Mvh Joakim.J
 
Det här med skrotar väcker ju alltid starka känslor. Klart att de säljer begagnade delar väldigt dyrt, men det kostar ju med personal och att hålla ett stort lager med delar.

För en begagnad motorcykel är ju oftast nya svensksålda delar inget alternativ då de bara är löjligt dyra. Då finns ju 3alternativ kvar.
1. beställa nya orginaldelar från USA (beroende på tyngd kan det bli jättebilligt eller dyrt, ofta runt halva nypriset på svenska delar).
2. köpa begagnat från Blocket, ebay etc.
3. Beställa begagnat från en mc-skrot (för halva nypriset, dyrt men ändå billigare än nypris samt att delen finns i sverige).

Allt handlar ju om hur snabbt man vill ha delen, samt hur vanlig/ovanlig den är.

Sören, fortsätt med det bra jobbet att driva mc-skroten, vi behöver alla delar ibland.

svar till trådförfattaren:
Och för att svara trådförfattaren, troligen blir det billigare att köpa en importhoj utan papper alternativt något streetfighterbygge på blocket än att hålla på och köpa hoj från en mc-skrot.


//Mvh Joakim.J


Som svar till trådskaparen så är det du säger säkert bästa alternativet.

För andra som behöver delar men inte vill sitta på nätet i en evighet så är Sören lösningen på problemet.

Ring och säg vad du behöver, doningarna skickas inom några dagar.
Case closed !:tummenupp
 
Tjenare Pucken!
Du skulle ta din kombatant och dra iväg på ett studiebesök i mc-demonteringens förgyllda värld här i Trollhättans nejder hahaha

Har du skaffat framgaffel ännu?
Har fått in GSXR 1000 2004 och 2007 mede bitiga grejer :tummenupp
 
Varför 1860kr för 18 gammla styrhalvor är för högt?

Det går att köpa nya hos grevensmcdelar.com för 1500kr paret.
Skulle tro att det bara är att mäta hur tjocka gaffelben man har och sedan beställa.


Mattias:
Varför skulle det vara ett groteskt överpris?

Chronic:
Har haft 5 styrhalvor i lager till VFR 750, 2 finns kvar.

Och vad har åldern med priset att göra?
Skulle felfria reservdelar vara billigare bara för att de är 18 år gamla än om de hade varit 1 år gamla?
Skulle t.ex en felfri bakvinge till en CB 1100 R -82 vara mindre värd än en felfri bakvinge från en CBR 1000 RR -05?
För att inte tala om när delar inte längre finns att löpa nya.
Skulle inte tro det!

Hur anser ni själva att prissättningen ska gå till?
Jag tar gärna emot konstruktiva förslag!
 
Tjenare Pucken!
Du skulle ta din kombatant och dra iväg på ett studiebesök i mc-demonteringens förgyllda värld här i Trollhättans nejder hahaha

Har du skaffat framgaffel ännu?
Har fått in GSXR 1000 2004 och 2007 mede bitiga grejer :tummenupp

Ingen gaffel inköpt.

Om Slowdog kan tillverka ett par kronor som får gixxergjerna att passa med ST ramen så gör vi affär !
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top