Köpa hoj från skroten?

KawaRobin

Namen tjäänare!
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
Arctic Cat Zr600 -98, 1100cc Gokart
Tjenare!

Någon som vet någon skrot i närheten av Stockholm som säljer krockade hojar?

Vet att dom inte får sälja ramar.
Går det köpa allt på en hoj förutom ramen?

Hur mycket brukar dom ta för någon 600 från 90 talet?
Kåpor och lysen och annat trams skiter jag i.
Tänkte andvända den som stunthoj.
 
En skrot har tid & lust att sälja del för del, inte att sälja nästan en hel hoj för 15.000,-

Jag hävdar att man har 100% större chans att hitta något åkbart för 15-20 på blocket än på skroten.
 
Men han frågade inte efter en körbar hoj, utan något att bygga en stunthoj på.
 
Gav bara några förslag på blocketannonser då du själv hänvisade till blocket.
Och jag håller ju med dig om att det är bättre att köpa körklar hoj där.
Men behöver ni delar kan ni alltid höra av er till mig på www.begmcdelar.se :tummenupp

Ha det gott vänner!
 
Skrot=dyrt :fakta
Vad grundar du det påståendet på?

Var det inte på din mc-skrot jag skulle få betala över 2000kr för ett styre från en skrotad honda vfr från 1990?

När skrotarna håller såna priser letar iaf jag hellre på blocket och ebay.

The LunX
 
Visst var det hos mig du sökte styre.
Ibland tycker folk att delar är dyra, ibland att de är billiga.
Ibland är de helt enkelt bara nöjda och glada över att finna vad de söker.
I ditt fall utgick jag från att ett nytt styrpar kostar 3.712:- och du fick då ett begagnatpris på 1.860:- för paret.
 
Visst var det hos mig du sökte styre.
Ibland tycker folk att delar är dyra, ibland att de är billiga.
Ibland är de helt enkelt bara nöjda och glada över att finna vad de söker.
I ditt fall utgick jag från att ett nytt styrpar kostar 3.712:- och du fick då ett begagnatpris på 1.860:- för paret.

Antar att de 18 år gamla styrhalvorna ligger kvar på hyllan:gnissla
 
Mattias:
Varför skulle det vara ett groteskt överpris?

Chronic:
Har haft 5 styrhalvor i lager till VFR 750, 2 finns kvar.

Och vad har åldern med priset att göra?
Skulle felfria reservdelar vara billigare bara för att de är 18 år gamla än om de hade varit 1 år gamla?
Skulle t.ex en felfri bakvinge till en CB 1100 R -82 vara mindre värd än en felfri bakvinge från en CBR 1000 RR -05?
För att inte tala om när delar inte längre finns att löpa nya.
Skulle inte tro det!

Hur anser ni själva att prissättningen ska gå till?
Jag tar gärna emot konstruktiva förslag!
 
Mattias:
Varför skulle det vara ett groteskt överpris?

Chronic:
Har haft 5 styrhalvor i lager till VFR 750, 2 finns kvar.

Och vad har åldern med priset att göra?
Skulle felfria reservdelar vara billigare bara för att de är 18 år gamla än om de hade varit 1 år gamla?
Skulle t.ex en felfri bakvinge till en CB 1100 R -82 vara mindre värd än en felfri bakvinge från en CBR 1000 RR -05?
För att inte tala om när delar inte längre finns att löpa nya.
Skulle inte tro det!

Hur anser ni själva att prissättningen ska gå till?
Jag tar gärna emot konstruktiva förslag!



sören! du har inte lite delar till en triumph t595/955, behöver en hastighetsmätarvajer omgående
 
Mattias:
Varför skulle det vara ett groteskt överpris?

Chronic:
Har haft 5 styrhalvor i lager till VFR 750, 2 finns kvar.

Och vad har åldern med priset att göra?
Skulle felfria reservdelar vara billigare bara för att de är 18 år gamla än om de hade varit 1 år gamla?
Skulle t.ex en felfri bakvinge till en CB 1100 R -82 vara mindre värd än en felfri bakvinge från en CBR 1000 RR -05?
För att inte tala om när delar inte längre finns att löpa nya.
Skulle inte tro det!

Hur anser ni själva att prissättningen ska gå till?
Jag tar gärna emot konstruktiva förslag!


Köper folk dem, så är det rätt pris. Tyvärr:gnissla

Men det är lite som att vara paraplyförsäljare och höja priset när det regnar.

Inget fel i det då jag helt saknar moral, men lyckligtvis så är det billigare med såna här delar ute i den numera lätttillgängliga resten av världen.
 
Mattias:
Varför skulle det vara ett groteskt överpris?

Chronic:
Har haft 5 styrhalvor i lager till VFR 750, 2 finns kvar.

Och vad har åldern med priset att göra?
Skulle felfria reservdelar vara billigare bara för att de är 18 år gamla än om de hade varit 1 år gamla?
Skulle t.ex en felfri bakvinge till en CB 1100 R -82 vara mindre värd än en felfri bakvinge från en CBR 1000 RR -05?
För att inte tala om när delar inte längre finns att löpa nya.
Skulle inte tro det!

Hur anser ni själva att prissättningen ska gå till?
Jag tar gärna emot konstruktiva förslag!

Nytt är nytt och begagnat är begagnat. Det känns som ett betydligt större risktagande att köpa delar från en motorcykel som ju ändå har skrotats av en eller annan anledning. Eller kan man som skrothandlare garantera att delarna man säljer är absolut felfria?

Jag själv var på jakt efter en EXUP-motor nyligen. Jag fick ett pris på runt 1500:- inklusive frakt från en välkänd MC-skrot. Halva nypriset för en del som använts i 14 år och kommer till mig i ett väl patinerat skick känns för dyrt. Jag hittade en EXUP-motor för 500:- privat lite senare, och för såna pengar tar jag gärna risken att det är just skrot.
 
Nytt är nytt och begagnat är begagnat. Det känns som ett betydligt större risktagande att köpa delar från en motorcykel som ju ändå har skrotats av en eller annan anledning. Eller kan man som skrothandlare garantera att delarna man säljer är absolut felfria?

Jag själv var på jakt efter en EXUP-motor nyligen. Jag fick ett pris på runt 1500:- inklusive frakt från en välkänd MC-skrot. Halva nypriset för en del som använts i 14 år och kommer till mig i ett väl patinerat skick känns för dyrt. Jag hittade en EXUP-motor för 500:- privat lite senare, och för såna pengar tar jag gärna risken att det är just skrot.

Naturligtvis måste vi garantera att delarna vi säljer är felfria, vore illa att skicka trasiga delar.

Sedan tar vi naturligtvis hänsyn till ålder och slitage när det gäller rörliga delar / slitagedelar såsom bromsskivor, startmotorer etc.

I exemplett med styrhalvor till VFR vidhåller jag dock att åldern inte spelar någon roll då det inte är en slitagedel. Är den felfri så är den felfri.

Köper folk dem, så är det rätt pris. Tyvärr:gnissla

Men det är lite som att vara paraplyförsäljare och höja priset när det regnar.

Inget fel i det då jag helt saknar moral, men lyckligtvis så är det billigare med såna här delar ute i den numera lätttillgängliga resten av världen.

Du insinuerar att vi höjer priser vid lämpliga tillfällen vilket är helt fel.
Vi utgår från ett pris max 50% av nypriset och räknar sedan nedåt i förhållande till eventuella skador, slitage, repor osv.

sören! du har inte lite delar till en triumph t595/955, behöver en hastighetsmätarvajer omgående

Jag är lite svag när det gäller Triumph.
Kan du ge mig komplett modellbeteckning och årsmodell så ska jag kolla.
Vet du om fler Trajjor än din har samma vajer?
 
Last edited:
955 delarna ger du fan i att sälja till någon annan !
Dom ska ja ha.:D

Hittat någon motor ännu och ST ram ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top