Köpa hjullager, funkar standardlager?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle sula om min lilla Honda CB250 och det gick ju som det gick, visade sig vara slangar i däcken så där stod vi utan ventiler :( Så det är bara hoppas att däckfirman har öppet i morgon.

Nästa upptäckt var att jag misstänker att ett hjullager bak är lite dåligt, inte glapp men känns ut lite suspekt då man snurrar på det inte mycket men det känns ju ut lika bra att byta.

Funkar vanliga standardlager eller skall man ha några speciella lager med snävare toleranser? Vad jag kan förstå sitter det 6302, 6303 och 6304 duger det med standard lager eller skall man ha nåt annat tex C3?

Tack, då är det bara hoppas att den lokala järnaffären eller skogsmaskinfirman har hemma rätt lager. Nåt fabrikat man skall undvika? Järnaffären brukar ha SKF och det bör väl vara bra lager, maskinfirman brukar ha nåt annat fabrikat tror att det är nåt italienskt, eller var det franskt:rodnar

FAG, Koyo, INA, SKF, Timken är vanliga märken av god kvalitet och kan köpas lite var som helst.
Undvik möjligen kinatillverkade lager, fast med tanke på de låga lasterna och relativt låga varvtalen som är i ett mc-hjul så funkar nog de med.

Se till att få tätade och livtidssmorda lager

SKF är alltid en säker satsning. Du ska ha lager med gummitätningar på båda sidor.

Kollar järnaffären i morgon och hoppas att dom har rätt lager på hyllan, dom har ju SKF.

Har koll på att det skall vara täta smorda lager.

Blev SKF lager som fanns på järnhandeln :)

Efter lite micklande hade jag turen att få loss lagerna relativt enkelt och konstaterade att det var såna där halvt kapslade lager med tätning på bara yttersidan. Hur tänkte man här, borde väl vara bättre med helt kapslade lager för man kommer ju inte åt att fetta in lagerna utan att ta loss dom:confused:

Jag sätter då i de nya lagerna med bägge tätningarna på.

Billigare för tillverkaren med enkeltätade lager. Ja gör du så med de nya:tummenupp

Last edited:
Tjenare
Tänk nu på o inte knacka dit lagren på den innersta ringen.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Har koll på att inte knacka på innerbanan, har väl blivit några lagerbyten genom åren i allahanda fordon och maskiner ;)

Lägg lagren i frysen någon timme och värm lagersätet med varmluftspistol så trillar lagret dit nästan av sig självt!

Ska gå och hämta lagren på en gång och lägga dom i frysen. Det underlättar ju en hel del att göra så, annars så brukar man ju tänka att man skulle gjort så då det jävlas och är tajt;)

Frysen underlättar men brukar inte behövas, använd de gamla lagren för att pressa in de nya.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna