Köpa hemdator.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jo nu orkar jag inte med skiten längre. Jag vill ska ha en stationär dator som klara av att surfa, visa hdfilm, hyffsad bildhantering, ladda hem skit och sköta iphone.

Inga märkvärdiga krav va?

Ska jag köpa ett bygga självkitt eller köpa beggat? Budget 4000kr. Skärm och allt sånt har jag.

Min bror tyckte jag skulle köpa denna men tycker det är lite dyrt. Mycket pengar för internetåtkomst.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

Ljudkort som funkar till att köra ut i bra kvalitet är ett måste.

Såg väl rätt vettigt ut det paketet? Jag har för mig att jag gav dom pengarna i prinicp för grafikkortet enbart till min dator..........

Jag tycker det är för dyrt. Vill helst hitta någon på skroten. Problemet är att beggat marknaden är omöjlig att förstå.

Är det där kittet lägsta möjliga för att få en hyffsad?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337022

Budget: 4000
Kostnad: 3995

Är det snåltarmen som håller sätter stopp? Jag skulle mycket hellre satsa på det kittet än att köpa det absolut billigaste. Du verkar ju ändå ha krav åtminstone.

Köp en hårddisk och 1 GB i RAM så kan du tjacka min burk för 1500 kr i slutet av juli. :tummenupp

Vad är det för något då? Pris?

Budget: 4000
Kostnad: 3995

Är det snåltarmen som håller sätter stopp? Jag skulle mycket hellre satsa på det kittet än att köpa det absolut billigaste. Du verkar ju ändå ha krav åtminstone.

Jag omformulerar mig. 4000 kan jag lägga men då kommer jag gråta blod eftersom dator är ett nödvändigt ont. Jag vill känna att jag gör ett klipp. Inte att jag tar första bästa. Andra sidor att kolla på? Köpa från utlandet?

Jag omformulerar mig. 4000 kan jag lägga men då kommer jag gråta blod eftersom dator är ett nödvändigt ont. Jag vill känna att jag gör ett klipp. Inte att jag tar första bästa. Andra sidor att kolla på? Köpa från utlandet?
Ja jag förstod det eftersom du kallar det för hemdator. :)

Men fakta är väl att datorer är så förbannat billiga så att du kommer inte hitta några superklipp. Det kostar det det kostar eftersom att det kan knappt kosta mindre. Köper du det sämsta så kommer du bara vara tvungen att köpa en ny snabbare.

Att köpa en begagnad dator är nog det bland det dummaste en människa kan göra. :fakta Ungefär som att köpa begagnad mat för att den är billig. Även om det är billigt så är det fortfarande skit.

Att en dator skulle vara ett nödvändigt ont är väl ändå fel. Vad är det som är ont med en dator? Datorn förhöjer min livskvalitet på ett sätt som ingenting annat gör. Det är den överlägset bästa saken jag äger.

Last edited:
Om du nu ska ha en burk som klarar med råge vad du beskriver så får du nog gå upp lite i pris..

Surfa kan du göra på vad skit som helst men "hyffsad bildhantering" det suger mycket kraft ur en dator.

Nu är det 6 år sedan jag jobbade som datatekniker men jag misstänker att grunderna är dom samma, Jag var chefstekniker på Konfac data i vår lilla by när dom fans, heter Koneo nu..

Jag sitter med en 3,0 GHz propp och 2Gb ram och det är fan nästan att det suger att göra en hyffsad bildhantering med det..

Går det ens att kolla film på den?

1080p är inget problem på 2,5GHz dualcore. :)

Mer minne, billigare frakt, mer lagringsutrymme, allmänt lite schnabbare. Ace (nätagget) må vara bajs, men den här datorn skulle man kunna driva med viljekraft. Inet.se.

cyYktvvZX.jpg

Last edited:
Beror inte det mest på grafikkortet?

Om man inte har programvara där grafikkortet hjälper till (MPC HC till exempel) är det processorn som sköter avkodningen.

Snabbtest med Dark Knight 1080p x264 sample på en Phenom II X4 940BE @ 3,4GHz
Processorbelastning med DXVA (grafikkortet hjälper till): 1-4 %
Processorbelastning utan DXVA (enbart processorn): 25 % (en processorkärna maxad)

Last edited:
1080p är inget problem på 2,5GHz dualcore. :)

Mer minne, billigare frakt, mer lagringsutrymme, allmänt lite schnabbare. Ace (nätagget) må vara bajs, men den här datorn skulle man kunna driva med viljekraft. Inet.se.
http://pici.se/pictures/cyYktvvZX.jpg

Ser bra ut det där!
Ett tips för fri frakt: https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers-vid-koep-oever-500kr/6101343/

Men jag undrar, klarar grafikkortet hårdvaru-accelerera HD-material?
Annars kunde lägga till lite och få ett som klarar det, inkl HDMI-utgång.
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4a78-pro--sam3/1900896/

Ser bra ut det där!
Ett tips för fri frakt: https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers-vid-koep-oever-500kr/6101343/

Men jag undrar, klarar grafikkortet hårdvaru-accelerera HD-material?
Annars kunde lägga till lite och få ett som klarar det, inkl HDMI-utgång.
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4a78-pro--sam3/1900896/
Sccchhh, inte sprida utanför SweC. :brinnerup

GeForce 8200 har Nvidia Purevideo (dvs hårdvaruacceleration av HD-video), om AMD 780G är bättre vet jag däremot inte. Tycker själv att mitt HD4870 och dess hårdvaruacc fungerar bra, så jag har inget att invända mot "ditt" moderkort. Tog "mitt" pga det låga priset.

Sccchhh, inte sprida utanför SweC. :brinnerup

GeForce 8200 har Nvidia Purevideo (dvs hårdvaruacceleration av HD-video), om AMD 780G är bättre vet jag däremot inte. Tycker själv att mitt HD4870 och dess hårdvaruacc fungerar bra, så jag har inget att invända mot "ditt" moderkort. Tog "mitt" pga det låga priset.

:D

Har ett med 780G-kretsar och det funkar bra. Drar lite ström vilket gör datorn sval.
Kände inte till att 8200 har hårdvaruacc, men dåså, då funkar det säkert lika bra. Har man tight budget så!

Om du nu ska ha en burk som klarar med råge vad du beskriver så får du nog gå upp lite i pris..

Surfa kan du göra på vad skit som helst men "hyffsad bildhantering" det suger mycket kraft ur en dator.

Nu är det 6 år sedan jag jobbade som datatekniker men jag misstänker att grunderna är dom samma, Jag var chefstekniker på Konfac data i vår lilla by när dom fans, heter Koneo nu..

Jag sitter med en 3,0 GHz propp och 2Gb ram och det är fan nästan att det suger att göra en hyffsad bildhantering med det..
Kraven för Photoshop CS4:
Windows
* 1.8GHz or faster processor
* Microsoft® Windows® XP with Service Pack 2 (Service Pack 3 recommended) or Windows Vista® Home Premium, Business, Ultimate, or Enterprise with Service Pack 1 (certified for 32-bit Windows XP and 32-bit and 64-bit Windows Vista)
* 512MB of RAM (1GB recommended)
* 1GB of available hard-disk space for installation; additional free space required during installation (cannot install on flash-based storage devices)
* 1,024x768 display (1,280x800 recommended) with 16-bit video card
Some GPU-accelerated features require graphics support for Shader Model 3.0and OpenGL 2.0
* DVD-ROM drive
* QuickTime 7.2 software required for multimedia features
* Broadband Internet connection required for online services*
De där siffrorna tycker jag är lite väl optimistiska. De får det nästan att låta som att man kan köra det på någon Celeron 1,8ghz med 0,5-1gb minne utan större problem. Men det är alltså vad som minst krävs för att ro runt programmet. Ska man sedan sätta sig och t.ex. lägga samman en HDR av en handfull högupplösta exponeringar så kommer nog datorn att kasta in handduken om man kör med de där specarna.

Jag skulle nog rekommendera minst Core2Duo 2GHZ eller motsvarande och 2gb minne för att få det att flyta något som när smärtfritt. Det är då för att en användare med grundläggande kunskaper och behov ska vara ganska nöjd. Men ju mera avancerad användare man är och ju mer mera avancerade funktioner man vill använda och samtidigt ha en dator som flyter hyfsat - desto mera kräm krävs det av burken.

Men satan vad ni rör till det. Tackar för tipsen i alla fall. Kan alla enas om att det är kittet från inet är det jag ska ha?

Checklista:
Hdmi ut
Usb 2.0
Firewire
Rca (eller vad det heter) ut på ljudkortet
opiskt ut?

Men satan vad ni rör till det. Tackar för tipsen i alla fall. Kan alla enas om att det är kittet från inet är det jag ska ha?

Checklista:
Hdmi ut
Usb 2.0
Firewire
Rca (eller vad det heter) ut på ljudkortet
opiskt ut?
Klart att paketet från Inet är bäst, jag fixade ju det. :tummenupp

För HDMI får du köpa detta eller detta
USB 2.0 har alla
Firewire finns däremot inte, detta får du köpa om du vill ha det
Digitala ljudutgångar finns på samtliga

Nyheter