Köpa helsystem till Kawasaki ER6N 2012 utan mappning?

KOCKhej

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2015
Hoj
2012, Kawasaki ER-6N
Hej! :)

Eftersom det inte går att endast köpa slip-on till Kawasaki ER6N från 2012 och fram så undrar jag om någon har erfarenheter eller kunskap om att köpa ett helsystem från t.ex Akrapovic men utan att mappa och köpa box som reglerar bränslet?

Att endast köpa ett helsystem med montering blir halva priset gentemot mappning hos verkstad och känns sura pengar om jag eventuellt byter cykel nästa säsong till Z800 eller något tyngre när man slipper A2-kort och min nuvarande är strypt till 35kw.

Tack på förhand!

Likadant här? Finns såklart endast slip-on att köpa men då står det att det måste kompletteras med grenrör...

http://sliponbutiken.se/kawasaki/ka...arrow-dark-aluminium-med-kolfiber-avslut.html

Rackarns. :brynad

Med hela skiten:tummenupp

Här kan du köpa ett direkt, modellår 2011, 2012 och 2013 och EU godkänd med db killer om man vill använda den...
http://www.barracudaexhaust.com/Barracuda-RS3-Kawasaki-ER-6N-F-06-2-1-Helsystem-med-EU-godkaennande-

pris 4169 sek

vill du snacka med butiken som tar in dom (Karlstad) så är följande: Törne 338
660 50 VÅLBERG
054-18 11 70

Jag gillar dig redan! Låter fantastiskt bra :kär

Vad tror och vet herrn om att köpa helsystem utan att handla powercommander och mappa?
DB-killer låter hemskt dumt att använda, det ska låta att jag kommer och hälsar på!

Med hela skiten:tummenupp

Här kan du köpa ett direkt, modellår 2011, 2012 och 2013 och EU godkänd med db killer om man vill använda den...
http://www.barracudaexhaust.com/Barracuda-RS3-Kawasaki-ER-6N-F-06-2-1-Helsystem-med-EU-godkaennande-

pris 4169 sek

vill du snacka med butiken som tar in dom (Karlstad) så är följande: Törne 338
660 50 VÅLBERG
054-18 11 70

Ljuddämparen är ju inte svetsad, det är ju übertydligt att muffen går på röret :7peta i den länken du bifogade

Edit: Ja på originalsystemet får man inte på någon slip-on, inte utan att svetsa om det iaf

Last edited:
Jag gillar dig redan! Låter fantastiskt bra :kär

Vad tror och vet herrn om att köpa helsystem utan att handla powercommander och mappa?
DB-killer låter hemskt dumt att använda, det ska låta att jag kommer och hälsar på!

Vet inte exakt hur det är med din hoj men om du har en o2 sensor (LAMBDA SOND) på din hoj så monterar du bara den i det nya röret. Kolla med Kawasaki , om du då har en o2 sensor men inget o2 uttag på röret så kan man löda dit en o2 bung. Då behöver man inte mappa hojen, o2 sensorn läser av allt, Om du inte har något alls av detta utan bara raka rör så beror det på vilket motstånd det nya systemet har, en del behöver mappas och en del inte. Många kommer skrika rakt ut och säga jo du måste mappa hojen men det är inte alls sant. Min hoj har o2 sensor, jag ringde och kollade med Honda samt maila Yoshimura inga problem alls kör... Jag har nu i efterhand satt in en pc 5 men kört en hel säsong på hojen utan, jag har inte haft några problem alls, men kolla först med Kawa och leverantören av systemet... 91cda69ff7ae8fe[1].jpgpost-6627-0-14784900-1290566775[1].jpg KOLLA FÖRST!!!!! Jag har för mig att det sitter på din hoj, om du verkligen vill ha ett snabbt svar så kan du ringa http://www.boove.se/ dom kan och vet vad du behöver göra.

Er-6 har lambasond. Fom 2012 så måste du köpa helsystem. Köper du endast slip on så måste du kapa org-grenrör alt slänga på ett från årsm 2011.

Vet inte exakt hur det är med din hoj men om du har en o2 sensor (LAMBDA SOND) på din hoj så monterar du bara den i det nya röret. Kolla med Kawasaki , om du då har en o2 sensor men inget o2 uttag på röret så kan man löda dit en o2 bung. Då behöver man inte mappa hojen, o2 sensorn läser av allt, Om du inte har något alls av detta utan bara raka rör så beror det på vilket motstånd det nya systemet har, en del behöver mappas och en del inte. Många kommer skrika rakt ut och säga jo du måste mappa hojen men det är inte alls sant. Min hoj har o2 sensor, jag ringde och kollade med Honda samt maila Yoshimura inga problem alls kör... Jag har nu i efterhand satt in en pc 5 men kört en hel säsong på hojen utan, jag har inte haft några problem alls, men kolla först med Kawa och leverantören av systemet... View attachment 426715View attachment 426716 KOLLA FÖRST!!!!! Jag har för mig att det sitter på din hoj, om du verkligen vill ha ett snabbt svar så kan du ringa http://www.boove.se/ dom kan och vet vad du behöver göra.

Finns det inte redan en tråd med exakt samma ämne?

Det är en smalbandslambda som sitter på din hoj, och ER6:an. Den läser inte av ett skit annat än lite grann på tomgång. Byter man in- och utluftgrejer på en hoj (avgas och luftfilter) så kommer hojen som redan går magert i original (miljöskäl) att gå ännu magrare. Förutom att den inte går så bra som den kan gå så kan det i extrema fall blir ventilskador. De flesta märker inte detta eftersom vi överlag inte är så känsliga bara det låter mycket.
Enbart slipon utan andra moddar spelar ingen roll, det gör varken till eller ifrån men en Powercommander INKL mappning även med originalljuddämpare gör skillnad, inte på toppeffekt men på mellanregister och gasrespons. Ska man satsa på nånting så är det i första hand en powercommander/Bazzaz eller på annat sätt anpassa insprutningen efter förutsättningarna sen kan man börja kolla på avgassystemet, givetvis med en ny mappning.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra