Köpa helsystem i USA?

farty

Prylgalen!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Z1000 -08 Svart som natten!
Någon som har erfarenhet av detta?

Har hört att det kan bli ganska mycket billigare.
Vart ska man kolla?

/Martin

farty skrev:
Någon som har erfarenhet av detta?

Har hört att det kan bli ganska mycket billigare.
Vart ska man kolla?

/Martin

Du måste räkna på priset
+ frakt
+ moms (även på frakten)
+ tull
+ klareringavgift

Försök hitta billiga grejer inom EU,
då blir det bara frakt på priset.

Har en kompis som är i USA ganska ofta så det kanske kan lösa sig utan tull...

Men vart i EU är bäst då?

Är de alltid så att man måste betala momsen eller är de bara om man har otur?!
Och om de redan är betalt innan de skickas hur vet dom då hur mycket dom ska ha i moms?!

Funderar själv på att köpa ett Micron Slip-on från USA.. dom har en cool färg där som jag tror skulle passa till min hoj (Röd som fade'ar till silver)

Är detta ingen bra idé eller? :confused:

Dezert skrev:
Är de alltid så att man måste betala momsen eller är de bara om man har otur?!
Och om de redan är betalt innan de skickas hur vet dom då hur mycket dom ska ha i moms?!

Man måste skriva värde på exportpaket.
Om man har tur kan tullen missa nåt paket
men ett stort paket högt värde är nog svårt att
missa. Så räkna med att få betala ordentligt
för att få lös paketet från Schenker el dyl. :mad:

Bättre att göra som jag sa,
jaga bra priser inom EU istället.

Har kollat runt lite efter priser på ett Yoshimura RS-3 helsystem med titanburk.

Det bästa priset jag hittat inom EU är ca 10000:-.
I USA finns det för ca 5700:- och då den svenska momsen ligger på 25% bör det ju bli ca 7200:- (om man blir tagen). Det är fortfarande nästan 3000:- billigare i USA.

Ska nog kolla med polaren om han inte kan fixa ett sytem i USA och skicka hem...

Hmm.. jao, de skulle jag normalt göra!
Men den färgen finns endast i USA :(

Får fråga vad som skriver på paketet!

Jag pratade med ett företag i austrailen om att beställa hjälm där ifrån dom var grymt billiga. Frakten var billigare än från UK t.o.m. :)
och jag frågade dom det då och fick till svar:

"THANKS FOR YOUR ENQUIRY,

USUAL SHIPPING TIME IS AROUND 14 DAYS BUT CAN SOMETIMES TAKE A LITTLE LONGER, THE PARCEL IS SHIPPED WITH JUST A NAME AND ADDRESS ON IT BUT THE SHIPPING DOCUMENTS FOR ANYTHING WE SEND OVERSEAS, HAS TO SAY WHAT IS IN SIDE THE BOX ie (MOTORCYCLE HELMET) SO YOU MIGHT GET IMPORT DUTIES WHEN IT LANDS IN SWEDEN."

Verkade inte som att dom skriver priset.. bara vad de är i paketet?!

Ska kolla med stället i USA och se va dom skriver på paketet då.

farty skrev:
Har kollat runt lite efter priser på ett Yoshimura RS-3 helsystem med titanburk.

I USA finns det för ca 5700:- och då den svenska momsen ligger på 25% bör det ju bli ca 7200:- (om man blir tagen). Det är fortfarande nästan 3000:- billigare i USA.

Ska nog kolla med polaren om han inte kan fixa ett sytem i USA och skicka hem...

Var har du tänkt köpa ifrån?!
Han kanske kan skicka ett slipon till mig med ?? :)

farty skrev:

+ frakt + moms på frakten + ev tull + krångel
"been there done that" :mad:
Din vinst äts snabbt upp och du hinner bli arg
minst 3 gånger innan det är fixat och du inte
låter nån annan klarera vilket oxo kostar guld.

http://www.bft-bike-shop.de/
verkar stora bland korvätarna,
skriv till:
info@bft-bike-shop.de
och fråga pris.

Klart man kan smuggla om man hämtar på plats
men ett avgassystem kanske är lite svårare att
dölja än en flaska whiskey. :D

Last edited:
frakten på sliponet jag tänkte köpa var bara $60 så de är ju inte farligt alls!

de är väl om dom lägger på momsen som blir hårdare men i alla fall

Om en privatperson skickar till en annan privatperson så kan dom ju gärna inte lägga på moms och annat eftersom då behöver man verkligen inte skiva pris eller annat. Möjligen vad paketet innehåller!

Kan ha fel.. men de är vad jag skulle tippa på?!

Låter bra..
Dom hade inga priser på Yoshimura.. Men får maila dom när man vet hur dom skickar...

Hehe fick svar inatt

"Ok – I will put on the box whatever you want me to? That is your call. I don’t charge any taxes or anything but I am not sure how things work over there. Let me know what value you want me to put on the box etc ok?"

Så de borde gå att slippa moms med mera ju :P

Japp gör de.. nu drar jag till skara sommarland :)

Jag har köpt mycket bildelar som stylingkit m.m. till bilar från USA och som sagt, vinsten äts ganska lätt upp dessvärre.

Tulldeklareringsavgiften är förutbestämd från en lista som tullen har, det finns många tusen olika Rubriker på gods.
Billigaste avgiften är om det står Begagnade delar (used spareparts) , eller nåt.

Enligt amerikansk lag så bryter företaget mot lag om dom inte uppger korrekt innehåll och kan straffas av IRS (deras motsvarighet till RSV ) , lyckas du få handlaren att skriva nåt annat är saningen så är det jättebra för din del.
Ring gärna tullmyndigheten o kolla om just avgifter, jag är nästan 100% säker på att begagnade motordelar t.ex. är bland de lägsta tullavgifterna.

Kontrollerar dom paketet (vilket förekommer med stickprov) och innehållsdeklarationen inte stämmer så förändras nog förutsättningarna till det sämre tyvärr :(

/Nitrous

Vet tyvärr ej hur det är med motordelar, men jag får en del datorprylar (hård + mjukvara) skickad till mig som "tack" från en del större bolag. Oavsett bolag, så brukar dom skriva "For evaluation. Value $1". Så mao så skeppas det som ett lån till mig med ett värde på $1, sedan att prylarna aldrig skickas tillbaka är en annan sak. Vet dock ej hur det är med försäkringen hos fraktbolagen om varans värde är "fejkat", svårt att kräva 30´000:- för något som är deklarerat att vara värt 10:-, om det skulle bli skadat under transport.

Nyheter
Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!