Köpa HD sportster 883 custom?

BaNdIt_87

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
vrigstad
Hoj
ingen
tjena
är på G o köpa mig min första cykel, har tittat på en HD sportster 883 custom från 2001. Tänkte om jag kunde få lite tankar och erfarenheter om denna cykel, bra och dåligt och vad man ska tänka på vid ev köp?

PS: riktigt bra forum med mkt kunskap:)
 
Tror inte det finns så mycket kunskap om denna hoj i detta forum tyvär, men säkert en massa fördommar om dålig kvalite, slö, kromblänke, gubbhoj går att fylla på med hur mycket som helst och så gott som alla komentarer kommer från folk som aldrig ägt en H-D så mitt råd är att du skriver liknande fråga på www.harleyportalen.com där kan du få lite mer kunskap om hojen. skall dock säga vad jag tycker om hojen här, Den skall inte jämföras med andra hojar, antingen gillar man H-D eller inte och gillar man så är detta en bra hoj att börja med som har en grund att bygga vidare på, går att trimma kraftig mm
tillbehörs kataloger finns i all oändlighet och det är nog en stor grej hos H-D folk att byggaden personlig osv.
 
Harleyportalen är nog bäst sm sagt.
Jag fick en liknande PM-fråga här tidigare och svarade så här.

"Inskickat av XXX
tjena!
Du verkar duktig på HD. Min polare funderar på en Harley Davidson Sportster 883:a -93.a.
Tror du det är ett bra köp, eller kommer den skramla sönder i första korsningen?

mvh
XXX

Det är inga större fel på en sån. Är den välskött så håller de bra länge. -91 fick motorn 5-växlad låda, bättre laddning. Den motorn tillverkades tom -03 och har just inga svaga punkter, som tex oljeläckage osv. Mer än att det är en HD då förstås.

Min hoj är en 1200 sportster -93. Jag hade den trimmade originalmotorn kvar tills förra året, sedan bytte jag och sålde den gamla motorn. Det var aldrig ngt strul med den motorm fast jag hade ca 90% högre effekt än original. MAn kan lätt borra upp en 883 till 1200, det är nämligen bara borret och ventilsstorleken som skiljer 883 från 1200 sporster.

Mvh
Jörgen"
 
okej, känns bara som om att endel säger att det är skit o endel säger att den är jättebra. Är ingen mästermekaniker men heller inte helt okunnig, det enda som jag är orolig över är vibrationerna. Vill ju kunna köra lite längre utan att man skakar sönder o att man får dra åt allt på cykeln.

Vill kort o gott ha en lite sportigare (sport)-custom som man kan åka lite längre på bekvämt och att det är en hållbar mc
 
Men då är det ju kanske dumt att handla Sportster Custom, bättre med Sporster R eller S eller XLH tex. Med dubbla skivor, mindre framhjul och så.

okej, känns bara som om att endel säger att det är skit o endel säger att den är jättebra. Är ingen mästermekaniker men heller inte helt okunnig, det enda som jag är orolig över är vibrationerna. Vill ju kunna köra lite längre utan att man skakar sönder o att man får dra åt allt på cykeln.

Vill kort o gott ha en lite sportigare (sport)-custom som man kan åka lite längre på bekvämt och att det är en hållbar mc
 
I det stora landet som sportster byggs körs det långt med dom så jag tror nog det inte är problem med det, vibrationerna är dessutom beroende framkallande:tummenupp
 
men det är custommodellen jag är ute efter, menade en lite smäckrare custom ist för dragstar o dom där flaken. Så länge man inte far illa av vibrationerna under längre resor så är jag nöjd, gillar denna modell skarpt.
 
Varför tveka då.. köööp och du har en livs kamrat:D
 
Fast ska du inte trimma själv så tycker jag att du köper en 1200'a redan från början.
Det är ju inga effektmonster någon av dom, vad kan dom ha, 50hk eller nåt från fabrik.
 
Köp 1200:an direkt som GuW föreslår. 883:an tröttnar du på väldigt fort då den är rejält slö, en HD ska ha maffigt vrid och det har inte 883:an.
 
är det nån som kört sportster nån längre bit?, var det irriterande/jobbigt med vibrationerna?

Jag har kört 1200 rätt mycket, den vibbar inte farligt, motorn är ju numera så gummiupphängd att man tror att den håller på att trilla ut ur ramen ibland.
 
Hej!

Jag har haft en 1200 Custom -97a och den var jätte bra. Ett tips är att kolla upp försäkringen 883 vs 1200 skiljde på min tid i allafall. Det kan löna sig att köpa en 883 och sen lägga pengar på delar så den blir på 1200cc och lite portning av topparna så går den bättre än en 1200 och billigare försäkring.

mvh Micke
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top