Köpa Gigapod.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har funderingar på att köpa en gigapod till min dator. Vad jag vill veta är fördelar respektive nackdelar mot en "vanlig" extern hårddisk.

Fördelen är väl främst den att jag kan sätta in disken i datorn efter att garantin gått ut. Det är där skon klämmer, det är en företagsdator och jag vill helst inte öppna den innan jag står som ägaren.

Så, erfarenheter av gigapod vs. extern disk mottages tacksamt.

Såg ett test här och det verkar rätt intressant.

Priser och annat mottages även det med största tacksamhet.

/H

Skillnaden mot en extern hårddisk som säljs som chassi och disk i ett är att du inte får med någon hårddisk om du köper den här Gigapoden. De flesta externa diskar jag sett kan du skruva isär och ta ur hårddisken från chassit (det är helt vanliga IDE-diskar som sitter i). Oftast är det billigare att köpa en komplett extern hårddisk jämfört med att köpa hårddisk + chassi var för sig.

En fördel med att köpa ett löst chassi är att du själv kan välja vilken hårddisk du vill ha men det är enda fördelen jag kan se.

Coola Ola skrev:
Skillnaden mot en extern hårddisk som säljs som chassi och disk i ett är att du inte får med någon hårddisk om du köper den här Gigapoden. De flesta externa diskar jag sett kan du skruva isär och ta ur hårddisken från chassit (det är helt vanliga IDE-diskar som sitter i). Oftast är det billigare att köpa en komplett extern hårddisk jämfört med att köpa hårddisk + chassi var för sig.
Jo det vet jag ju. Men fördelen är ju som sagt den att jag kan sätta in IDEdisken i datorn när garantin har gått ut...

Jag har inte sett några priser på Gigapod+IDEdisk kontra extern, så jag vet inte riktigt ännu vad det blir...

hållundan skrev:
Jo det vet jag ju. Men fördelen är ju som sagt den att jag kan sätta in IDEdisken i datorn när garantin har gått ut...

Jag har inte sett några priser på Gigapod+IDEdisk kontra extern, så jag vet inte riktigt ännu vad det blir...

Men du kan ju ta lös disken från vilken extern hårddisk som helst o trycka in internt i datorn också, menar jag.

Coola Ola skrev:
Men du kan ju ta lös disken från vilken extern hårddisk som helst o trycka in internt i datorn också, menar jag.
Det funkar alltså?! Då måste man la skruva isär skiten?!

En polare har en extern disk. Lacie eller vad den heter, strular gärnet och verkar rätt "solid" om man säger så, inte det lättaste att sätta in i burken...

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år