Köpa framlykta från England, halvljusbild

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur är det med att köpa en framlykta från England, blir det fel på halvljusbilden? Funderade på att köpa denna till min CB250N http://www.ebay.com/itm/271790423213?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT då jag upptäckte att plasthuset på original lyktan är mycket sprucket och att det då skulle vara fint att uppgradera till en H4 lampa från den gamla assymetisk modellen av lampa.

Jag hade tänkt plasta ihop originalet men innan man köpt plast och färg så har det ju fort farit iväg flera hundralappar och då har man ju fortfarande kvar den assymetiska lampan.

Tar gärna tips på lyktor runda framlyktor med cafe racer stuk.
 
Mest troligtvis så är den anpassad för brittiska förhållanden men svårt att veta med säkerhet eftersom det inte står något i annonsen.
Det du kan göra är att höra med företaget om hur lampan är eller så köper du från annat land istället, typ Tyskland. När jag letade lampa så fick det bli en lampa från Tyskland eftersom många av dom brittiska företagen inte skrev i sina annonser åt vilket håll ljusbilden pekade
 
Lykta från England kommer med 99 % säkerhet inte funka. Ljusbilden är spegelvänd. Ta från tyskland.

Har köpt massa bilar från England och det är alltid fel lyktor. Annars står det uttryckligen LHD (left hand drive) i annonsen.
 

Den kromade passar nog men passar plånboken lite sämre ;)



Ska kolla lite mer där och se vad dom har, dock vore det fint med en "original" lykta då det blir enkelt med kablaget och den inte är helt ful.

Har testat maila om lyktan, då man kollar i England verkar det finnas lyktor som är E-märkta både för Europa och UK som har symmetrisk ljusbild. Dessa bör väl funka då.
 
Den kromade passar nog men passar plånboken lite sämre ;)




Ska kolla lite mer där och se vad dom har, dock vore det fint med en "original" lykta då det blir enkelt med kablaget och den inte är helt ful.

Har testat maila om lyktan, då man kollar i England verkar det finnas lyktor som är E-märkta både för Europa och UK som har symmetrisk ljusbild. Dessa bör väl funka då.
Då är det nog samma som jag köpte ifrån länken jag skickade .
Finns inget där ljuset går upp på höger sida bara en rak ljusbild , besiktningen sa inget om min
 
Mailade en säljare i England och mycket riktigt verkar som dessa CB250N ersättningslyktor bara är för vänstertrafik.

Hur är det med H4-lamporna som passar till de gamla asymmetriska insatserna, blir det bättre ljus med dessa eller är det bara att köra med gamla lampan om man inte byter till H4-insats. Nån som testat dessa H4-lampor till gamla insatser?
 
Bl.a. gamla Volvo har 7 tums insats, så det borde vara lätt att hitta en billig högerasymmetrisk H4-insats.
 
Tror faktiskt att jag har två H4-insatser liggandes från kvalitets bilen Morris Marina, minns den från förr då man var liten det enda som gick sönder i den bilen var heljusspaken inte ens batteriet säkert av Lucas tillverkning byttes på 13 år innan den ställdes av och sen blev misshandlad av undertecknad i 15 års åldern. Måste väl varit ett riktigt lycko ex av en Engelks produkt från denna tidsepok.

Har även en PV som det är bytt till H4-insatser kan man verkligen ha sån tur att standard 7" H4-insatserna passar på Hondan?
 
Vi har left hand drive, LHD, eftersom ratten i bilen sitter på vänster sida. Men vi kör på höger sida av vägen, ej att sammanblanda...
 
Förviringen är ju total nu, vad gäller? Är det på vilken sida av vägen man kör eller på vilken sida ratten i bilen sitter?
 
Det är skillnad på LHD och LHT
Left Hand Drive betyder att fordonet är avsett att manövreras från den vänstra sidan, medan Left Hand Traffic innebär att fordonet framförs på vänstra sidan av vägen.

Innan högertrafikomläggningen så körde majoriteten LHT med bilar som var LHD, numera är det RHT men fortfarande LHD för de flesta bilar.
 
Tack nu klarnade det lite. Då skall jag alltså ha en framlykta för antigen left hand drive (LHD) eller right hand traffic (RHT).
 
Jag har aldrig stött på begreppet "right hand traffic", skulle vilja påstå att det knappast används i dagligt bruk. LHD eller RHD används så gott som uteslutande.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top