Köpa från USA

Gixxer 1000 skrev:
Vilket är det bästa betalsättet när man köper från en nätbutik i USA??

Har du Internetbank skapar du ett E-kort som är ett tillfälligt VISA kort kan man säga. Du sätter in en begränsad summa. Snor någon detta nummer kan dom bara ta ut en liten summa som du satt. Svårt att förklara, kolla med din bank.

jens_rock skrev:
Det var ungefär så jag tänkte.

Frågan är bara med tull och skatt :confused:

Annars rockar det :D

Som Kawa1300 skriver så är det lite si och så med tullen(det är väl inte så många som jobbar där längre kan jag tro??).
Har man tur slipper paketet igenom, jag har inte behövt tulla för något ännu.
De firmor jag varit i kontakt med skickar oftast med FedEx eller DHL om man vill att det skall gå lite snabbare. Men vem har bråttom......långt till våren. Brr, så ruggigt det blivit och snabbt gick det också.

Lycka till med vinterprojekten! :)

WestW skrev:
Har du Internetbank skapar du ett E-kort som är ett tillfälligt VISA kort kan man säga. Du sätter in en begränsad summa. Snor någon detta nummer kan dom bara ta ut en liten summa som du satt. Svårt att förklara, kolla med din bank.

Låter bra men tror det bara var sparbanken som hade den funktionen ,om inte seb har fått den nu vill säga..

Annars rekomenderar jag Paypal det fungerar utmärkt.

Swedie skrev:
ja, dock måste du tulla 25% av hojens värde. Numret som står på fakturan då såklart.

Tackar, men ja tänke lite mer på vad sbp säger, man måste ju regbesikta den, kan det inte bli problem med intyg gällande asbestfria bromsar, e-märkta lysen, buller, emisioner m,m och ännu mera?

Vad jag förstod av de A Brink skrev så kan man nästan ta hem vad som helst om de går som flyttgods.

Jag har tänkt åka över för att handla ett gäng hojar,inte roligt att stå med 10 ex som inte går att regga och sälja.

mvh JJ

Färnbo skrev:
Tackar, men ja tänke lite mer på vad sbp säger, man måste ju regbesikta den, kan det inte bli problem med intyg gällande asbestfria bromsar, e-märkta lysen, buller, emisioner m,m och ännu mera?

Vad jag förstod av de A Brink skrev så kan man nästan ta hem vad som helst om de går som flyttgods.

Jag har tänkt åka över för att handla ett gäng hojar,inte roligt att stå med 10 ex som inte går att regga och sälja.

mvh JJ

Hej..

Har sagt det tidigare på denna tråd om jag inte minns fel..

Om du tar hit en HEL hoj...så kommer du ALDRIG ifrån moms o tull o sånt..om du ska registrerar den alltså...

O som jag sa tidigare...Så för att kunna göra en regbesiktining...så måste du/vi ha en massa intyg...(som vårt kära förnuftiga SBP kräver helt irrationellt...men ändå!).....

Som jag sa då...(nu kan det vara så att jag sagt just detta på en annan...ganska så LIKA..tråd...så snälla, trätta inte på mig om jag tagit fel på vilken tråd jag är nu)...

Alltså igen, som jag tidigare sagt på NÅN tråd...så är det upp till importörn hur enkelt det kan vara för dig eller nån annan...

Importerar du årets modell...så kan jag som sagt förstå att KawaSverige kanske tycker att det inte är så skoj att sälja intyg till dig iom att dom missar alla kontatnter när det gäller försäljningen....

Utan att veta vilket så hyllar jag verkligen Kawasaki Sverige!!...Som jag redan berättat då dom varit för mig helt underbart suveränt bra att ha med att göra när det gäller intyg!!

För min del så har jag tagit in nåra hojar...visserligen i dina/era ögon gamla...men för mig supermodeller...o bara behövt betala promille jämför med att fixa intygen själv...

Så...Alltså...Fråga importörerna här i Sverige INNAN ni/du skeppar hit en hoj....
Kanske inte så stora problem att fixa alla intyg själv....men dom KOSTAR...

Kortfattat så är det i alla fall så att om du ska registerar en hoj här i Sverige...så måste du ha alla intyg i slutändan...

Kan berätta att om du skulle få för dig att ta in en HD...så är det så att Harley idag pga säljsiffrorna fullständigt skiter i dig!!...
Du får inte ens ett svar från dom...Så då blir det upp till dig att skaffa papprena...

(Men kom även ihåg...för inte så många år sen...när JAG åkte Harley o blev behandlad på SAMMA sätt...så fanns det INGEN idiot i Sverige som åkte HD......O då var dom hur trevliga som helst!)...

Så...Om nåra år kan du köpa en Harley o få både papper o en puss o kram på samma gång!..*ler*..

Ha det
Jan

kawa1300 skrev:
Om du tar hit en HEL hoj...så kommer du ALDRIG ifrån moms o tull o sånt..om du ska registrerar den alltså...

O som jag sa tidigare...Så för att kunna göra en regbesiktining...så måste du/vi ha en massa intyg...(som vårt kära förnuftiga SBP kräver helt irrationellt...men ändå!).....

Som flyttgods (dvs mantalsförd minst 1 år utanför Sverige) betalar man bara förregistreringsavgift och skrotningsavgift, sen registreringsbesiktning och sist kontrollbesiktning.

När man flyttar hem t.ex. från USA får man ta med sig en av hojarna som flyttgods medans nummer 2 och 3 etc måste gå som vanlig privatimport. Min privatimporterade regbesiktade jag genom att ta med mig servicemanualen (som de inte ens tittade i) och mitt amerikanska registreringsbevis. Trots förlängd sving och toksänkt med monterad lustgas (fast utan blåflaska) skrev de bara in ny (högre) effekt och längre hjulbas, utan intyg. Tullen skrev upp chassinumret och skickade in den uppgiften till vägverket.

<edit>
Möjligen att det underlättar om man är medelålders, flintis, lönnfet och inte säger så mycket i onödan utan SBP-gubben får istället dra alla uppgifter ur dig.
</edit>

Last edited:
Hejsan, jag har kontakter i usa, men hur mkt tjänar på om man skulle vilja köpa en hel hojj?

Är det så jävla mkt billigare i slutändan, låt säga att det skulle tjänas max 5 tusen på det hela, då kanske ja hellre köper en 5 tusen dyare hojj, får den från en svensk, vet vad det är för skit å slipper allt krångel, lr finns det stora slantar å tjäna? :3freak

Talk 2 me! ;)

maccan#22 skrev:
lr finns det stora slantar å tjäna?

Jag köpte en ny GSF1200S för 53000 (omräknat i Svenska pesetas) när samma hoj kostade 79000 i Sverige. Med moms blir det 66,500. Plus frakt, plus tull, plus allt annat. En ny hoj tjänar man oftast inget på i slutändan. Däremot begagnade. Jänkarnas slit-o-släng mentalitet gör andrahandsvärdet väldigt lågt i USA.

Någon som har erfarenhet av import av tex. tank, plastdetaljer(ömtåliga delar)
är dom väl embalerade???
/Peter

Borde man inte slippa massa extrakostnader om man ska ta in en ren cross till sverige (begangnad) från USA. Det behöver väll inte va samma krav på den, den ska ju inte besiktigas eller nått sånt. och sen till frakt priset på den vad kan det hammna på? :va

dålig på detta ämmne men men :fatta! .. :tungan

tack på förhand // NR:7

Last edited:
andersbrink skrev:
Som flyttgods (dvs mantalsförd minst 1 år utanför Sverige) betalar man bara förregistreringsavgift och skrotningsavgift, sen registreringsbesiktning och sist kontrollbesiktning.

När man flyttar hem t.ex. från USA får man ta med sig en av hojarna som flyttgods medans nummer 2 och 3 etc måste gå som vanlig privatimport. Min privatimporterade regbesiktade jag genom att ta med mig servicemanualen (som de inte ens tittade i) och mitt amerikanska registreringsbevis. Trots förlängd sving och toksänkt med monterad lustgas (fast utan blåflaska) skrev de bara in ny (högre) effekt och längre hjulbas, utan intyg. Tullen skrev upp chassinumret och skickade in den uppgiften till vägverket.

<edit>
Möjligen att det underlättar om man är medelålders, flintis, lönnfet och inte säger så mycket i onödan utan SBP-gubben får istället dra alla uppgifter ur dig.
</edit>

O som ALLTID så är Andersbrink alert för att påpeka felen man har!
Naturligtvis är en flyttgodshoj eller bil undantagen vanliga regler...
Oantastliga jag trodde det handlade om när man KÖPTE en hoj från the US...O alltså inte bodde där...

Kortsfattat...så hållert jag med Anderbrinkguden flera gånger om...

Tar du in en hoj som flyttgods...så är det naturligvis nästan gratis....O du behöver inte bry dig om SBP:s superintelligenta regler...
Men naturligtvis....fortfarande...
Bor du i Sverige...o vill köpa en hoj...så gäller det jag sagt tidigare...tyvärr....

Apropå det...Finns det inte tillräckligt med personer på denna chatt för att kunna uppnå en poll som skulle kunna stänga ner det fjantigaste vi har si Sverige..Alltså SBP??..
Dom är ju alltså både privata OCH monopolistiska genom staten...

O trots att dom inte har en aning om vad dom håller på med...så får dom hållas...??

Så..finns det fler än jag som upptäckt att SBT lurar senska folket..eller har jag missat nåt??

kawa1300 skrev:
O som ALLTID så är Andersbrink alert för att påpeka felen man har!
Naturligtvis är en flyttgodshoj eller bil undantagen vanliga regler...

Jag berättar bara hur det var för mig.

Ett av fordonen var flyttgods medans det andra var vanligt privatimport - dvs som det blir när man åker över som vanlig Svensson och hämtar hem ett fordon. Enda skillnaden var att jag inte behövds betala moms och tull. De kanske är slappa på besiktningen i Gävle, vad vet jag, tur för mig i så fall. Hojarna registreringsbesiktades inte samtidigt utan med två års mellanrum och av två olika besiktninggubbar.

...och du har rätt i att SBP har spelar ut sin roll för länge sedan, varför skulle inte din lokala verkstad kunna avgöra samma sak - och samtidigt byta ut de eventuellt felaktiga sakerna - naturligtvis efter rådgivning och ett godkännande från dig. Det tyckte jag funkade bra i USA.

Gud? Nä, jag tror på :tomten

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien