Köpa från USA

Om någon som har mycket erfarenhet av import kunde skriva ihop lite matnyttig information som importkostnader, inreggningspriser, skatter mm så skulle swedie kanske kunna göra en sticky av det? Vore bra för oss som inte har så mycket koll (om det nu inte redan finns en sådan :va)

/Jonas

När jag såg denna tråden så blev det genast ett samtal till Stavanger, Mormor. Detta för att kolla om släktträdets grenar sträcker sig till "over there"...
Till min glädje så visade det sig att jag har en hel drös med släktingar i NY (dock aldrig träffat dem). :gnissla

Nu undrar jag om ni har lite tips på butiker som säljer allt som har med MC att göra, är även intresserad i sidor som säljer begagnade cyklar (om det lönar sig att ta hem en 01 GSXR?) Det viktiga är bara att de finns i NY, så jag kan be dem skicka paketen till mig!

Tja

Nice! Ingen som kan ordna upp detta då så vi kan beställa prylar ihop , finns la en hel drös med folk hära som har svartbälte i gruppköp :) haha!

Nää men typ styra upp lite så man får lite mer kött på benen innan man börjar handla ...

mvh Mar

Swedie skrev:
alla MC-prylar är det typ halva priset på, speciellt nu när dollarn står lågt! Bara att köpa vad du än har råd med som du vill ha!

Last edited:
Ett exempel på privatimport från USA

Hej.

Jag fick i går hem ett paket med 2 par brallor, pris i sv kr. 760, frakten i USA ca 220. Alllt som allt 980 kr betalade per visakort över nätet. Sen tillkom, tull + 25% moms + fraktkostnad inom sverige med Schenker (som tar alla frakter som gått med flyg från USA) så blev det sammanlagt 420 spänn till. Trots allt blev brallorna billigare än om jag köpt dem i sverige. Trist bara att de var samma storlek på båda paren, men det ena var för stort och det andra för litet.......skumt.

Swedie skrev:
kawa1300. Jag skickar med flygfrakt och t.ex motor o fälgar o diverse ramdelar kostade mig 5000kr at skicka. Var här på 2 dagar. Har även skickat med Fedex grejer jag fick nu i veckan. Kostade runt 3000kr för en hel drös med grejer uppdelat i 3 paket, totalt runt 30kg. Var här på 3 dagar även fast det var ekonomipaket.

Så jag undrar därmed vilket postbolag du använde för att skicka växellådan på 13.2 kg för 400kr. Hur stor? Mina paket var iofs rätt enorma och i med att de (postbolagen) beräknar allting på volym så blev det satus dyrus.

Goddagens.

Till 99% är det ett av dom två stora bolagen som "jag" använder, (egentligen är det ju säljaren som "använder" frakt/post-bolagen).

De två är: http://www.usps.com/ och http://www.ups.com/

På bådas hemsidor är det mycket lätt att kolla hur mycket det kostar att frakta.Naturligtvis är det MYCKET dyrare att skicka på 3 dagar med flyg än på 3 veckor med båt osv.
(Växellådan tog nog c:a 4 veckor lite drygt.)

Hadet

Får hem ett Yoshi helsystem i dagarna.
6-10 dagars flygfrakt(med försäkring), 600:- (usps).

exakt vad de vägde vet jag inte men polarn sa att de va TUNGT.

köpte mina prylar på
http://www.parts411.com/

/N

Last edited:
kawa1300, japp. Känner till USPS o UPS. UPS, Fedex och DHL blir alldeles för dyra för min smak. T.ex en motor skulle kosta lite över 1000 dollar att skicka. Den går att skicka med flyg och kosta mindre än halva den summan. Jobbiga är väl att när man använder det bolag jag har så Måste man tulla. Med vanlig post går det att tullen "missar" ens paket.

Det var ett riktigt skitställe. De hade nästan ingenting inne vad gäller skinn m.m. Massa sunk-pimpade gamla Ninjas och annat junk. Om du ska använda dem så beställ online hem till dina släktingar (om du nu sk utnyttja dem...). Gör det oavsett - schysst att be nån släkting som knappt vet vem du är ta sig runt halva NY för att köpa prylar åt dig. :)

Espen skrev:

Brukar använda USPS, dom har ett fraktsätt som brukar ta 7-10dgr och kosta $50 för ett "normalt" paket på några kilon. Har aldrig klickat hittills.

Nicke skrev:
Det var ett riktigt skitställe. De hade nästan ingenting inne vad gäller skinn m.m. Massa sunk-pimpade gamla Ninjas och annat junk. Om du ska använda dem så beställ online hem till dina släktingar (om du nu sk utnyttja dem...). Gör det oavsett - schysst att be nån släkting som knappt vet vem du är ta sig runt halva NY för att köpa prylar åt dig. :)

Espen skrev:

Haha, det är väl det släktingar är till för! :yoparty

Jo det var en sunkig butik, så det är inte aktuellt! Men jag fortsätter att leta efter bra butiker!

Tja

Espen skrev:

Jo det var en sunkig butik, så det är inte aktuellt! Men jag fortsätter att leta efter bra butiker!

Tja

Om jag inte är alldeles fel ute så är det billigare att köpa på nätet och be dom skicka prylarna till den du känner -over there, vanliga icke nätbutiker har inte samma låga priser ? Eller?

Last edited:
Swedie skrev:
alla MC-prylar är det typ halva priset på, speciellt nu när dollarn står lågt! Bara att köpa vad du än har råd med som du vill ha!

Drar dom av sin egen "moms" från priset när dom skickar på export?
Eller är det så att priserna är utan skatt och att den alltid tillkommer, dock ej på varor som går på export?

Gixxer 1000 skrev:
Om jag inte är alldeles fel ute så är det billigare att köpa på nätet och be dom skicka prylarna till den du känner -over there, vanliga icke nätbutiker har inte samma låga priser ? Eller?

Jo, det blir något sådant jag kommer göra, finns ju en hel del saker på http://www.orangecountysuzuki.com/ så det blir väl att beställa därifrån.

Men hur funkar det då? Om jag får en privatperson att skicka ett skinnställ/hjäl/stövlar eller nått annat som present så slipper jag tull?

Tja

Beställde själv nyligen från BTO-sports. Dom erbjuder sig att skicka det du beställer som en "gåva" ... så jag betalde ingen skatt eller några andra avgifter. Frakten blev ca $50.

Bling bling i profilen ;-]

Gixxer 1000 skrev:
Eller är det så att priserna är utan skatt och att den alltid tillkommer, dock ej på varor som går på export?

Läste inte vad ni andra skrivit så jag missade att svara på det. Har beställt ett flertal ggr och vid första tillfället betalade jag momsen som man "ska" .. det är då den svenska momsen. Så jag betalade 25% av värdet då jag hämtade ut paketet på posten, vilket blev ca 800:- har jag för mig. Sist så hämtade jag bara ut grejorna utan att betala en krona som sagt.

Men det är ju inte helt lagligt att göra på det här viset .. men dom verkar inte bry sig det minsta om det i USA... och jag vet inte hur stor chanen är att tullen börjar bråka. Dom orkar förmodligen inte leka detektiver hela dagarna.

Gixxer 1000 skrev:
nej, det där handlar om att en stat har en viss skattesats, och om en kund är i en annan stat där skattesatsen är högre så är det mellanskillnaden där som måste betalas. Annars är det allted med s.k "tax" som du ska betala.

Espen skrev:

Tja

Ytterliga en bekräftelse på att det är en sunkig butik. Var där i slutet på maj i år. Hade ungefär nada och inget hemma...

Vilken önskelista.

Jämför man Lelles priser på en KTM 250 EXC... Som inte behöver reggas av vägverket för enduroträning så är det ju för bövelen halva priset ..nästan.

45000 i USA och 72000 i Svedala.
Fireblade 2005:a 77000 i USA och 130000 hemma.

Nu får någon snart plocka ned en blade i bitar och skicka hem i 5 olika paket som begagnade reservdelar.....Restvärde $0,00

Tomten var är du ?????

Tillägg:
Men om min mormors bror Kjell från Detroit(81 år gammal) vill ha med sig sin
nya mc för att köra när han är i sverige så måste väl den kunna få stå hos mig även när han är hemma i USA mellan Sverigebesöken?

Moms behöver han väl inte betala som turist? Jag menar. Många vill ju ha med sitt fordon när dom skal besöka svenska släkten ;-)

Last edited:
FreddaAbborre skrev:
Ytterliga en bekräftelse på att det är en sunkig butik. Var där i slutet på maj i år. Hade ungefär nada och inget hemma...

Okej, jo man märkte nästan det på sidan.

Vet du om några BRA butiker då i NY då? Fan ger snart upp... :gnissla

Tja

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien