Köpa fjädring fram Yamaha Thunderace 1998

LapplandsCohan

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2021
Hoj
1998 Yamaha YZF1000R Thunderace
Någon som kan tipsa om var man får tag i fjädring fram för Yamaha YZF 1000 Thunderace 1998?

Hade läckande packbox, och när jag skruvade isär för att byta såg jag att det skilde 5 mm i fjäderlängd mellan höger och vänster, samt att ett antal ringar inne i bägge benen var i dåligt skick.

https://www.motorcyclespareparts.eu får jag tag i allt jag behöver utom själva fjädringen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Någon som kan tipsa om var man får tag i fjädring fram för Yamaha YZF 1000 Thunderace 1998?

Hade läckande packbox, och när jag skruvade isär för att byta såg jag att det skilde 5 mm i fjäderlängd mellan höger och vänster, samt att ett antal ringar inne i bägge benen var i dåligt skick.

https://www.motorcyclespareparts.eu får jag tag i allt jag behöver utom själva fjädringen.
Gissar att det du behöver är nya fjädrar till framgaffeln och då borde någon av dessa passa.


Köp i Sverige så får du 10% rabatt! :tummenupp


 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
K-tech i UK har fantastisk service. Lite dyrt p g a Brexit men värt det.
Har i o f s inte kolat om det finns för din hoj, men jag gillar K-tech, säger en som har Öhlins som husgud.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Någon som kan tipsa om var man får tag i fjädring fram för Yamaha YZF 1000 Thunderace 1998?

Hade läckande packbox, och när jag skruvade isär för att byta såg jag att det skilde 5 mm i fjäderlängd mellan höger och vänster, samt att ett antal ringar inne i bägge benen var i dåligt skick.

https://www.motorcyclespareparts.eu får jag tag i allt jag behöver utom själva fjädringen.
Menar du glidbussningarna när du skriver "ringar" så är det bara att ringa vilken Yamahahandlare som helst, de är inte speciellt dyra.
Metal, Slide 1 4SV-23125-00-00 övre ring ersatt av
Metal, Slide 1 4SV-23125-10-00
Metal, Slide 2 4SV-23135-00-00 nedre ring ersatt av
Metal, Slide 2 4SV-23135-10-00
Seal, Dust 4SV-23144-00-00 dammskydd framgaffel
Oil Seal 4SV-23145-00-00 olje packbox ersatt av
Oil Seal 4SV-23145-01-00
Annars ebay google osv. med ovanstående som sökning.

Nya fjädrar finns i bukten de med men som andra skriver Wilbers eller K-tech
Hur långa är de? 294 mm är ett mått, kommer inte ihåg om detta är ursrungslängden eller det mått som är utbyteslängden men det går ju att kolla upp. Är de längre så...

Orginal
Fork spring4sv-23141-00-00

https://www.partzilla.com/catalog/yamaha/motorcycle/1997/yzf1000rjc/front-fork för att kolla nr mm.
 

LapplandsCohan

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2021
Hoj
1998 Yamaha YZF1000R Thunderace
Ebay. UK eller Ebay. De

Sök på.

Yamaha yzf1000r thunderace front fork spring.

Trots att jag handlat på eBay i snart 20 år tänkte jag inte på att många butiker i andra länder säljer nytt via den siten och det inte bara är för begagnade saker. Söker man på tyska eBay kan "gabelfeder" vara en bra sökterm.

Gissar att det du behöver är nya fjädrar till framgaffeln och då borde någon av dessa passa.


Köp i Sverige så får du 10% rabatt! :tummenupp



Det där ser ju spännande ut. Dyrare än vad jag hittar på eBay, men kanske bättre kvalitet. Får läsa på vad folk tycker om linjära respektive progressiva fjädrar.

K-tech i UK har fantastisk service. Lite dyrt p g a Brexit men värt det.
Har i o f s inte kolat om det finns för din hoj, men jag gillar K-tech, säger en som har Öhlins som husgud.

De hade inga fjädrar, men däremot lite annat smått och gott som passade min hoj.

Menar du glidbussningarna när du skriver "ringar" så är det bara att ringa vilken Yamahahandlare som helst, de är inte speciellt dyra.
Metal, Slide 1 4SV-23125-00-00 övre ring ersatt av
Metal, Slide 1 4SV-23125-10-00
Metal, Slide 2 4SV-23135-00-00 nedre ring ersatt av
Metal, Slide 2 4SV-23135-10-00
Seal, Dust 4SV-23144-00-00 dammskydd framgaffel
Oil Seal 4SV-23145-00-00 olje packbox ersatt av
Oil Seal 4SV-23145-01-00
Annars ebay google osv. med ovanstående som sökning.

Nya fjädrar finns i bukten de med men som andra skriver Wilbers eller K-tech
Hur långa är de? 294 mm är ett mått, kommer inte ihåg om detta är ursrungslängden eller det mått som är utbyteslängden men det går ju att kolla upp. Är de längre så...

Orginal
Fork spring4sv-23141-00-00

https://www.partzilla.com/catalog/yamaha/motorcycle/1997/yzf1000rjc/front-fork för att kolla nr mm.

Med ringar menar jag det som i Haynes Service & Repair Manual heter "Washer" respektive "Top bush". "Seat 1" respektive "Metal, Slide 1" på sidan du länkade till. Till skillnad från fjädrarna hittar jag dock dem i diverse butiker, så det är inget problem.

Enligt Haynes är 294 mm enbart för årsmodell 96; 97- har 287mm som standard och 284mm som service limit. Min ena är 283 och den andra är 288, så det känns som om man vid något tillfälle bara bytt den ena, alternativt kört runt runt i en rondell i 5000 mil.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Med ringar menar jag det som i Haynes Service & Repair Manual heter "Washer" respektive "Top bush". "Seat 1" respektive "Metal, Slide 1" på sidan du länkade till. Till skillnad från fjädrarna hittar jag dock dem i diverse butiker, så det är inget problem.

Enligt Haynes är 294 mm enbart för årsmodell 96; 97- har 287mm som standard och 284mm som service limit. Min ena är 283 och den andra är 288, så det känns som om man vid något tillfälle bara bytt den ena, alternativt kört runt runt i en rondell i 5000 mil.
På vilket sätt är de i dåligt skick? Det känns inte som att något annat är glidbussningar skall kunna slitas??

Skifta plats på fjädrarna och fortsätt köra runt i rondeller. :hihi
 

LapplandsCohan

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2021
Hoj
1998 Yamaha YZF1000R Thunderace
På vilket sätt är de i dåligt skick? Det känns inte som att något annat är glidbussningar skall kunna slitas??
Washer på ena har en buckla och är dessutom mer konvex än den andra, och top bush på andra benet har ojämnheter och är förskjuten så att den inte möter jämnt mot sig själv efter ett varv, nästan som den håller på bli en fjäder :) Kanske ingen katastrof, men håller jag ändå på att meka kan jag ju byta dessa också då de inte är någon större kostnad i sammanhanget.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top