köpa fiddy

patrik-023

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
af
fiddy

tjenaree ! Nu funderar jag på en fiddy för vill pröva det istället för min cross.

Tillbax till frågan kan man ha den här å köra lite grusväg med även om den är billig å svag i ramen å såna grejjer men håller den någolunda i motorn iallafall?
http://www.motorhandel.se/index.php?act=viewProd&productId=317

Kolla gärna igenom vad det står om den och så . Då kanske ni får lite mer uppfattning vad det är för nån . Somsagt inget tävlingsåka som ja skrev tidigare .

vet att det finns andra köpa fiddy trådar men jag vill ha reda på just den här

Tack på förhand ! :)

Last edited:
JA men va fan kolla vad jag skrev sist jag skrev vet att det finss flera köpa fiddy trådar svara seriöst istället för nå jävla barnsliga svar

Ja du tog ju det bra..

Köp för i helvete INTE NÅGONTING FRÅN MOTORHANDEL ALLT ÄR PISS ! LYSSNA PÅ MEJ ! SLår vad om att inte nån här tycker att motorhandwel är seriösa och säljer bra saker.

Ja du tog ju det bra..

Köp för i helvete INTE NÅGONTING FRÅN MOTORHANDEL ALLT ÄR PISS ! LYSSNA PÅ MEJ ! SLår vad om att inte nån här tycker att motorhandwel är seriösa och säljer bra saker.

ASså de är inget fel på MOTORHANDEL:mad: själv har jag köpt en Orion midsize 125cc de va inget fel med å köpa därifrån..

Jag har köpt en atv därifrån och har en 250cc på g och jag kan säga att motorhandel.se inte är några skojjare.
Dom svarar alltid på mail inom 24h, skickar ordrar mycket snabbt och tar tillbaka saker som dom skickat fel.

Visst är inte kvaliteten slående och du får vad du betalar för men är man inte helt kass på att sköta om grejerna så kommer dom att hålla.
En billig hoj + skit bakom styret är ingen pigillinkombination.
Efterdra skruvar/bultar, spänna kedja, smörja och tvätta är ett måste på nästan alla hojar.

patrik-023:
Den där hojen fungerar prima om du bara ska köra lite hobbyåkning i skogen.
Personligen så tycker jag inte om den där modellen.
Körställningens geometri är konstig om man jämför med en "vanlig" fiddy men jag har en kompis som har en likadan cykel och han är nöjd.
Han tycker att mina hojar är otäcka att köra bara för att han är van vid sin cykel.
Så modellen är ju inte hopplös.

Last edited:
Hej, Lånar tråden lite. Har köpt en fiddy 125-A på motorhandel och jag har hört att man ska byta motoroljan direkt när man får dom på dom? stämmer detta eller? Vad mer för tips kan ni ge om vad man ska göra på dom?
Och när man får dom kommer dom i en kartong helt isärplockade eller hur funkar det?

Mvh Najkliis :huvet

Hej, Lånar tråden lite. Har köpt en fiddy 125-A på motorhandel och jag har hört att man ska byta motoroljan direkt när man får dom på dom? stämmer detta eller? Vad mer för tips kan ni ge om vad man ska göra på dom?
Och när man får dom kommer dom i en kartong helt isärplockade eller hur funkar det?

Mvh Najkliis :huvet

Normalt sett skickas fiddys med styret och framhjulet avplockade,
detta är inte det minsta svårt att sätta ihop.

Anledningen är att det sparar en hel del utrymme och säkrar fiddyn i metallramen den skickas i.

Jag med lånar tråden lite, nån som vet vad den där mx-moto fiddyn är förnått? lite sugen på den.

alt något liknande orion 29, helst midsize och inte över 5-6k

Normalt sett skickas fiddys med styret och framhjulet avplockade,
detta är inte det minsta svårt att sätta ihop.

Anledningen är att det sparar en hel del utrymme och säkrar fiddyn i metallramen den skickas i.

Oki tack för svar!

Ska man köpa ny olja och tappa ur den som är i när man får dom eller? vad för olja tycker ni man ska ha? och ska man köra in dom eller är det bara köra på?

Last edited:
Oki tack för svar!

Ska man köpa ny olja och tappa ur den som är i när man får dom eller? vad för olja tycker ni man ska ha? och ska man köra in dom eller är det bara köra på?

Ja det ska du, av 2 anledningar:

1. Oljan som är i är skit
2. Där är inte tillräckligt med olja.

Kineserna slår i lite olja för att motorn inte ska rosta sönder inifrån under båtfärden,
Dock är detta väldigt lite olja av dålig kvalité.

Angående inkörning så är det inte så viktigt.
Det viktiga är att den inte ska överhettas, kör du på som vanligt.

Ja det ska du, av 2 anledningar:

1. Oljan som är i är skit
2. Där är inte tillräckligt med olja.

Kineserna slår i lite olja för att motorn inte ska rosta sönder inifrån under båtfärden,
Dock är detta väldigt lite olja av dålig kvalité.

Angående inkörning så är det inte så viktigt.
Det viktiga är att den inte ska överhettas, kör du på som vanligt.

ok tack för svaret. Vad för olja ska man ha i då?:tummenupp

Vanlig motorcykelolja för våtkoppling, 10w-40

Bara fråga handlaren, han lär veta precis vad du ska ha,
gå bara inte på att köpa det dyraste han har, det är inte värt det.

Ok kikade på cross&enduro companiets hemsida och såg den här:
Maxima Maxum 4 Blend 10-40 fyrtakt 1L
99:- kostade den. Funkar den eller?

På alla fiddys som jag har köpt i kartong har man varit tvungen att skruva dit styre, framhjul och bakdämpare.

Angående oljan så börja med att kolla nivån så att det finns tillräckligt i motorn.
Låt hojen stå på tomgång i ca 5 min sen kan du köra i ca 10min på kinaoljan (kör inte för hårt men inte som en kärring heller, mycket motorbroms).
Byt sedan till en mc-olja anpasad för våtkoppling (Biltema racingolja om du frågar mig).
Kör och byt vid 7-20h beroende på vad du har råd med.
Man kan köra otroligt länge på samma olja utan att den bangar men det är inte bra.
Jag byter oljan på min otrimmade hoj vid ca 20-30h och det fungerar fint.
På min trimmade hoj så byter jag vid ca 8h.

Oljebytesintervaller är väldigt personliga beroende på vad man har fått för sig är bäst för motorn.
Vissa byter vid 5h andra en gång om året.

På alla fiddys som jag har köpt i kartong har man varit tvungen att skruva dit styre, framhjul och bakdämpare.

Angående oljan så börja med att kolla nivån så att det finns tillräckligt i motorn.
Låt hojen stå på tomgång i ca 5 min sen kan du köra i ca 10min på kinaoljan (kör inte för hårt men inte som en kärring heller, mycket motorbroms).
Byt sedan till en mc-olja anpasad för våtkoppling (Biltema racingolja om du frågar mig).
Kör och byt vid 7-20h beroende på vad du har råd med.
Man kan köra otroligt länge på samma olja utan att den bangar men det är inte bra.
Jag byter oljan på min otrimmade hoj vid ca 20-30h och det fungerar fint.
På min trimmade hoj så byter jag vid ca 8h.

Oljebytesintervaller är väldigt personliga beroende på vad man har fått för sig är bäst för motorn.
Vissa byter vid 5h andra en gång om året.
Tack för ett bra svar! Kommer nog köpa deras racing olja, Men det är 10 - 40 olja det ska vara eller?

10w-30 = OK
10w-40 = bättre
10w-50 = Ännu bättre
5w-50 = super bra

10w-30 eller 10w-40 duger kanon för fiddy:tummenupp

Funkar biltema helsyntet racing olja 10w-40 för min motard så funkar de garanterat din fiddy:D

Bifogat

• 36-437_l.jpg
    36-437_l.jpg
    13.6 KB · Visningar: 94
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT