Köpa Fiddy, vad tänka på?

bechmeister

Fotograf, Designer, Filmare, Allsysslare
Gick med
13 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Street Triple 675 -2010
Jag har precis ställt in min hoj för vintern och känner att det kommer bli en vääääldigt lång vinter. Så varför inte köpa en fiddy som man kan köra i inomhus go-cart hallar m.m?

Min fråga är vad bör man tänka på när man köper en fiddy. Te.x om man ska akta sig för de billiga fiddysarna för dom går sönder lättare osv. Något specifikt märke som någon kan rekommendera?

Alla tips välkomnas!
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Köp en märkescykel typ pitpro. Billigt skit är billigt skit. Det är billiga reservdelar till alla i stort sett. Ngt att kolla är väl så att den inte knackar för mkt i motorn (lite knackar alla). Att dämpare och fälgar är hela och raka. Att kopplingen kopplar ur. Óm det finns belägg kvar bak. Ofta när man vurpar böjer man pedalen så bakbromsen ligger på och sliter ner belägg, stål, osv.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Tänk på att på asfalt påfrestas ramen mer så en fiddy med rejäl ram är bra. Jag gillar DBR och Exxo, har väldigt lite erfarenhet av båda men det lilla jag fick klämma, känna och köra kädes dessa två som två ordentliga vuxenleksaker.
Köp beggat, brukar få med mycket mer godis samt bättre priser då många köper sådana leksaker och sedan tröttnar eller ej använder och inser att det är dags att sälja.
 

bechmeister

Fotograf, Designer, Filmare, Allsysslare
Gick med
13 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Street Triple 675 -2010
Tack, bra info!.. har ev en Fiddy på G vars namn är något i stil med FIN eller vad han sa i telefon. Ska ev åka och kika på den i veckan eller nästa.
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
va finns de för inomhusbanor i sthlms området? Kan man köra me en vanlig motard?
 

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Antaligen FYM han menar, ungefär i samma klass som pitpro

här kan du nog hitta info:

http://fiddy.se/

Nej fym är ännu sämre skräp än pitpro.

Till TS;
Tycker du ska köpa nytt när det ändå är så lite pengar det handlar om. Livslängden på en ny "märkes"-hojj är redan den fruktansvärt kort så att köpa något begagnat är bara dumsnålt.

Kika på exxo, pitpro, dbr-1, snakepit och ten-7.
De är vad man brukar kalla för "märkes"-hojjar, men förbered dig på mängder med motorras och liknande ändå.
 

bechmeister

Fotograf, Designer, Filmare, Allsysslare
Gick med
13 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Street Triple 675 -2010
Kanske får nöja mig med min Street Triple och köpa en vinterbil att leka med ist? :)..
 

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Kanske får nöja mig med min Street Triple och köpa en vinterbil att leka med ist? :)..

Nä, tycker allt du ska köpa en och köra inomhus i vinter med för det är brutalt roligt :yoparty

Det jag ville få sagt med förra inlägget är att det inte finns några "märkes"-fiddys att köpa, det är bara olika klasser av skräp. Inte ens daytonas motorer håller och de är ändå bland det bästa du kan köpa.

Deras 119cc DOHC kostar ca. 35k att bygga och då spricker cylindern efter några timmar, blocken går sönder om du kickar fel och växellådan är underdimensionerad.
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Nej fym är ännu sämre skräp än pitpro.

Till TS;
Tycker du ska köpa nytt när det ändå är så lite pengar det handlar om. Livslängden på en ny "märkes"-hojj är redan den fruktansvärt kort så att köpa något begagnat är bara dumsnålt.

Kika på exxo, pitpro, dbr-1, snakepit och ten-7.
De är vad man brukar kalla för "märkes"-hojjar, men förbered dig på mängder med motorras och liknande ändå.

låter som att herren vet vad han talar om... pröva underhåll motorerna så räcker dom längre...


mvh

MR. harenfiddymotorsomgåttöver600mil... ;)
 

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
låter som att herren vet vad han talar om... pröva underhåll motorerna så räcker dom längre...


mvh

MR. harenfiddymotorsomgåttöver600mil... ;)

Nej, plågar man dom på bana så håller de inte länge. Hör med vem som helst som kör, det rasar hela tiden. Senast en kompis var i gokarthallen så sprack blocket när han kickade :D
och innan dess så rasade en Lifan 150 motor som var sprillans ny på första starten, den gick i cirka 20sek innan det blev hål i blocket.

Och före det rasade två jialing 125, den ena med 160cc cylle och trimtopp, den andra original och oöppnad. Btw i trimtoppen var ventilerna så jävla dåliga så skafftet gick rakt av under tallriken :yoparty (nej de tog inte i kolven)

btw gjutningen på Daytona-motorn för 35k är så jävla dålig så man ser porer gänggångarna :tummenupp
 

moddlaren

Guest
Jag tror inte på det du skriver!!

grabben har avverkat 1 st 4 hjuling med 125cc chongcheng motor 4 växlad o naturligtvis portade så gott jag kan i vilket fall som häls blev det en jäkla skillnad han hängde med 65cc 2T ktm i axet o toppfart.

den 125cc motorn hade koppling att bara stampa i växlarna och hade gått lite drygt 200 timmar i princip på ventil släpp med ATF olja i motorn.
grannens pojk kör den nu o det har inte gått sönder ett skit på den.

sedan har han haft en 150cc 5 växlad chongchen den var beg när vi köpte den och hur många tim den har fått vete F-N men 5 år har den fungerat fel fritt även den på absolut max speciellt i snöhögarna.

och till slut så finns det en 150cc fiddy för 5000 spänn som både jag o bägge pojkarna försöker avliva men med tanke på alla higsiders slå runt baklänges o framlänges, så kan man bara vara grymt imponerad av kvalliten.

fiddyn har fått smaka både metanol o nitro:yoparty inget händer chongchen verkar vara da schit.

som sagt samtliga motorer går på ATF automatlåde olja o inget pajar.
anledningen att 4T får gå på ATF är att samtliga 2T som jag har går på ATF i motorn.

låter mera som bristande motor öra det går att plåga länge länge utan problem bara man lyssnar hur det låter, men går man över till totyr så håller ingen motor oavsett modell eller fabrikat.
mvh



Nej, plågar man dom på bana så håller de inte länge. Hör med vem som helst som kör, det rasar hela tiden. Senast en kompis var i gokarthallen så sprack blocket när han kickade :D
och innan dess så rasade en Lifan 150 motor som var sprillans ny på första starten, den gick i cirka 20sek innan det blev hål i blocket.

Och före det rasade två jialing 125, den ena med 160cc cylle och trimtopp, den andra original och oöppnad. Btw i trimtoppen var ventilerna så jävla dåliga så skafftet gick rakt av under tallriken :yoparty (nej de tog inte i kolven)

btw gjutningen på Daytona-motorn för 35k är så jävla dålig så man ser porer gänggångarna :tummenupp
 

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Jag tror inte på det du skriver!!

grabben har avverkat 1 st 4 hjuling med 125cc chongcheng motor 4 växlad o naturligtvis portade så gott jag kan i vilket fall som häls blev det en jäkla skillnad han hängde med 65cc 2T ktm i axet o toppfart.

den 125cc motorn hade koppling att bara stampa i växlarna och hade gått lite drygt 200 timmar i princip på ventil släpp med ATF olja i motorn.
grannens pojk kör den nu o det har inte gått sönder ett skit på den.

sedan har han haft en 150cc 5 växlad chongchen den var beg när vi köpte den och hur många tim den har fått vete F-N men 5 år har den fungerat fel fritt även den på absolut max speciellt i snöhögarna.

och till slut så finns det en 150cc fiddy för 5000 spänn som både jag o bägge pojkarna försöker avliva men med tanke på alla higsiders slå runt baklänges o framlänges, så kan man bara vara grymt imponerad av kvalliten.

fiddyn har fått smaka både metanol o nitro:yoparty inget händer chongchen verkar vara da schit.

som sagt samtliga motorer går på ATF automatlåde olja o inget pajar.
anledningen att 4T får gå på ATF är att samtliga 2T som jag har går på ATF i motorn.

låter mera som bristande motor öra det går att plåga länge länge utan problem bara man lyssnar hur det låter, men går man över till totyr så håller ingen motor oavsett modell eller fabrikat.
mvh

Nä jag har väll drömt om alla motorer som rasat på banan genom åren, även fabriksnya med gångtid på under 15min..

Och jag såg väll i syne när det var porer i gänggångarna på en motor för 35k.

Tur vi har dig moddlaren och dina grabbar som kör på elit-nivå i snöhögarna och vurpar runt på vägen som vet bäst :)
 

bechmeister

Fotograf, Designer, Filmare, Allsysslare
Gick med
13 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Street Triple 675 -2010
Jag hoppade över fiddyn, det blir en vinterbil i stället :). Ska lägga pengar på styling till hojjen i stället.
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
men går man över till tortyr så håller ingen motor oavsett modell eller fabrikat.
mvh

:tummenupp exakt!

Nä jag har väll drömt om alla motorer som rasat på banan genom åren, även fabriksnya med gångtid på under 15min..

Och jag såg väll i syne när det var porer i gänggångarna på en motor för 35k.

Tur vi har dig moddlaren och dina grabbar som kör på elit-nivå i snöhögarna och vurpar runt på vägen som vet bäst :)


amen det är ju tur vi har proffs i tråden... :banana

vem fan köper en fiddymotor för 35k? :skrämd
 

axelsson_vpg

Guest
fiddy? vad ska man inte tänka på? allt är ju bara skräp
 

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
fiddy? vad ska man inte tänka på? allt är ju bara skräp

Om du köper nytt och håller dig över ~12000:- så börjar det bli lite bättre kvallité på hojen. Bättre ram, gaffelben, dämpare osv...

Zongshen el YX motor så får du lite mer pulver än om du väljer typ Lifan el liknande.
 

axelsson_vpg

Guest
Om du köper nytt och håller dig över ~12000:- så börjar det bli lite bättre kvallité på hojen. Bättre ram, gaffelben, dämpare osv...

Zongshen el YX motor så får du lite mer pulver än om du väljer typ Lifan el liknande.

vill man så gärna ha en låg hoj att flumma runt på är de ju 1000 ggr bättre med en 80cc
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Förra motorn höll ca 250 mil på gokartbanan sedan sabbade jag motorn när jag glömde kolla oljan :(
En ny motor kostade mig 3990 så jag är glad ändå :)
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top