Köpa fd stulen hoj med ny ram?

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
GSXR 750 1996
Ringde på en hoj som varit stulen. Ramen är numera bytt till en ny och det finns papper på den nya ramen. Hur fungerar det med ramnummer, bara att slå in det gamla och besiktiga? Nuvarande ägare hade försökt med blank ram men fick stopp direkt.
Motorn ska tydligen ha varit kvar hos polisen länge för de fick röntga den för att kunna fastställa identitet på den, ska finnas papper på det också.

Är det något konstigt med detta eller bara att köpa? Har aldrig varit med om rambyte så jag vet inte alls hur det fungerar.

Rent generellt, oavsett hur många papper som enligt uppgift finns, bör det ringa en varningsklocka när något varit stulet.

Rent generellt, oavsett hur många papper som enligt uppgift finns, bör det ringa en varningsklocka när något varit stulet.

Helt klart ringer det klockor men om man bortser från det, kommer jag ens att kunna besiktiga den även om jag bankar in det gamla ramnumret? Ska jag vända mig till polis för att kolla upp så det inte ligger nån konstig spärr på det eller är det bilprovning som gäller?

Helt klart ringer det klockor men om man bortser från det, kommer jag ens att kunna besiktiga den även om jag bankar in det gamla ramnumret? Ska jag vända mig till polis för att kolla upp så det inte ligger nån konstig spärr på det eller är det bilprovning som gäller?

ring kostapeln och fråga. se till att du får svar utav dom skriftligen om du skulle få ett klartecken på hojjen.

Om den inte är reggad så bör du avstå, låt nuvarande ägare fixa sånt först.
Vill han inte så köp en annan hoj

Men har du ens regpapper eller vaddå?

Eftersom att ägaren försökt besiktiga den med den nya ramen förutsätter jag att det finns papper. Har ca 9mil till hojen så jag åker nog och kollar skicket. Ser det för jävligt ut är det ju inte lönt att lägga energi på att kolla det andra.

Eftersom att ägaren försökt besiktiga den med den nya ramen förutsätter jag att det finns papper. Har ca 9mil till hojen så jag åker nog och kollar skicket. Ser det för jävligt ut är det ju inte lönt att lägga energi på att kolla det andra.

Om nuvarande ägare har försökt att besikta den men tydligen inte lyckats, vad får dig att tro att du ska lyckas bättre?
För att kunna byta ram så måste det på den nya ramen finnas ett kryssat ramnr för att styrka identitet. Sen ska chassienr tillhörande regbevis stansas in under det andra. Alternativet är att ha ett kvitt från en handlare som styrker att du köpt den som ny.

Man får väl aldrig under några omständigheter knacka in ramnummer själv?!?

Ramnumret följer ju med ramen, har du en ny ram så ska den ha ett ramnummer och papper, är den blank så har man ju slipat bort ramnumret - då är den helt värdelös.

Jag tror inte SBP tillåter att man tar en ny ram och förser den med ett gammalt ramnummer.

ja lämna in en stulen cross till polisen, osså yrka man på att om ingen ägare hämtar ut den så efter tre månader får man den, får papper med ramnr från polisen på att du är den nya ägaren, kanske så de ligger till med denna med, funka för mig iaf, de ju bara kolla ramnr på kvitto o hoj o ringa bängen o fråga!!

Last edited:
Ramnumret följer ju med ramen, har du en ny ram så ska den ha ett ramnummer och papper, är den blank så har man ju slipat bort ramnumret - då är den helt värdelös.

Jag tror inte SBP tillåter att man tar en ny ram och förser den med ett gammalt ramnummer.

Om du köper en ny ram så finns det inget ram nr, dvs man skall knacka in det gamla. På den gamla ramen skall du kapa bort styrhuvudet med det ramnumret och ta med till besiktningen och visa upp det. Då gör bilprovningen en anteckning om att ramen är byt. Inget konstigt med att byta ram...

Om nuvarande ägare har försökt att besikta den men tydligen inte lyckats, vad får dig att tro att du ska lyckas bättre?
För att kunna byta ram så måste det på den nya ramen finnas ett kryssat ramnr för att styrka identitet. Sen ska chassienr tillhörande regbevis stansas in under det andra. Alternativet är att ha ett kvitt från en handlare som styrker att du köpt den som ny.

Om jag trott att jag skulle lyckas bättre hade hojen stått i garaget nu.
Jag har ingen aning om hur det fungerar och därför frågar jag här :)

Ramen ska vara köpt ny hos handlare och det finns kvitto/papper på det. Det var tjuvarna som köpt den och skulle flytta grejor från den då stulna hojen till den nya ramen. Problemet är att de var tvugna att legitimera sig när de köpte den och åkte tydligen dit. Nuvarande ägaren köpte då den nya ramen med kvitto av tjuvarna! Låter lite roligt men inte helt osannolikt?
När sen ägaren skruvat ihop allt igen och hade med sig kvitto/papperna(osäker på om han sa kvitto eller papper) till besiktningen fick de nej för att det inte fanns något ramnummer. Säljaren säjer till mig att det bara är att knacka in det och besiktiga.

Last edited:
Säljaren säjer till mig att det bara är att knacka in det och besiktiga.

Varför gör inte säljaren det då?
Mycket på jobbet, svärmor på besök, tappat bort sifferstansen?

Om säljaren "bara knackar in och besiktar" så kan han sälja den för kanske 10 000:- mer, men han gör inte det, allt¨å är något skumt.

Jag hittade en hoj i ett sandtag, fick den av polisen 3-6 mån senare, fick av VV ett nytt ramnr + plåtar utan problem. Problemet var att det kallades förregistrering bara, sen hos BP var det stopp, gick ej att styrka ursprungsmodell utan orginal ramnummer. Enda hoppet var besikta som ombyggt fordon, vilket inte heller går med en orginalhoj.

Kolla upp bättre säger jag bara...

Om du köper en ny ram så finns det inget ram nr, dvs man skall knacka in det gamla. På den gamla ramen skall du kapa bort styrhuvudet med det ramnumret och ta med till besiktningen och visa upp det. Då gör bilprovningen en anteckning om att ramen är byt. Inget konstigt med att byta ram...

Det är uppfattat, jag har faktiskt inte tänkt på detta. Det vanligaste är väl att man flyttar över allt annat till en begagnad ram med papper och skrotar den gamla hojen (dvs. bara ramen).

Vart köper man en ny ram utan ramnummer? Säljer MC-tillverkarna sådana?

Först, för att byta ram på en mc om du tex vurpar så gör man såhär:

1. Köper en ny ram, denna kommer utan ramnummer (utom för HD, kanske fler).
2. Åker till hojfirman i närheten och ber dem stansa in ramnumret och tar ett kvitto på det, kostar max 30 minuters jobb.
3. Byter ramen
4. Åker till bilprovningen för förenklad regbesiktning då ska du ha med:
- Kvitto på ramköpet
- Kvitto på ramnummerbytet (med ramnummer)
- Ditt gamla styrhuvud med rätt ramnummer.
5. Ser allting okej ut så godkäns rambytet och det står "ramnummer åsatt vid regbes" bes-gubben tar ditt gamla styrhuvud.

Men, om man antar att killen har haft den trafikförsäkrad, den blir stulen, skurken filar bort ramnummer, polisen hittar den och lämnar tillbaka den.
Då skulle inte jag köpa den om den inte var reggad med den nya ramen, det känns som att det kan bli en följetång det där.

/Fredde - nej jag har inte varit hojtjuv

Edit: Smålis kommer alltid före

Last edited:
Varför gör inte säljaren det då?
Mycket på jobbet, svärmor på besök, tappat bort sifferstansen?

Om säljaren "bara knackar in och besiktar" så kan han sälja den för kanske 10 000:- mer, men han gör inte det, allt¨å är något skumt.

Precis, det känns lite konstigt. Därför jag undrar om det går att kolla upp på något smidigt sätt.

Precis, det känns lite konstigt. Därför jag undrar om det går att kolla upp på något smidigt sätt.

Ja det gör det givetvis. Du har ju inte ens kollat upp om han har regbevis. Börja med det istället för att åka dit först, get your priorites straight..

Om nuvarande ägare köpt ramen m kvitto från tjuvarna?? Är då inte nuvarande ägare isåfall inblandad i stölden???
Om tjuvarna varit tvugna att legetimera sig vid köp av en ram låter otroligt! En ram är som vilken reservdel som hällst med skillnad att den även är den del som identifierar identiteten på fordonet. Men som reservdel brukar en ram vara "blanco utan nr."... tex en hayabusaram 2005 har reservdelsnr. 41100-24F03 å kostar 2850 Dollar, å ska inte ha något ramnr instansat.

Det finns många varianter på hur man får igenom ett rambyte. Så länge saker köpts schysst tex en beg ram eller en sprillans ny (billigare att ta hem utomlands), se till att få in befintligt ramnummer från ursprungshojen bygg ihop den, åk in å besikta. tuta å kör. OM!! D inte finns noterat hos SBP eller polisen att ramnummer saknas eller varit stulen...

Frågor som e intressanta är:
Vad finns för uppgifter hos polisen, försäkringsbolaget, VV och bilprovningen på denna hoj????

Har d klantats till som det verkar vara frågan om med nuvarande ägare så finns det risk att d blir problem i framtiden hos ovan uppräknade ställen.

D luktar problem om denna hoj av det säljaren säger...:gnissla

För billiga saker e skumt
Dåliga förklaringar e skumt
Felaktiga förklaringar e riktigt skumt

Om jag trott att jag skulle lyckas bättre hade hojen stått i garaget nu.
Jag har ingen aning om hur det fungerar och därför frågar jag här :)

Ramen ska vara köpt ny hos handlare och det finns kvitto/papper på det. Det var tjuvarna som köpt den och skulle flytta grejor från den då stulna hojen till den nya ramen. Problemet är att de var tvugna att legitimera sig när de köpte den och åkte tydligen dit. Nuvarande ägaren köpte då den nya ramen med kvitto av tjuvarna! Låter lite roligt men inte helt osannolikt?
När sen ägaren skruvat ihop allt igen och hade med sig kvitto/papperna(osäker på om han sa kvitto eller papper) till besiktningen fick de nej för att det inte fanns något ramnummer. Säljaren säjer till mig att det bara är att knacka in det och besiktiga.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...