Köpa fönster, vart då?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sökte på pricerunner men det där jävla bygghemma.se verkar ju toksponsra dem så där fick man itne mycket matnyttig information direkt.
Vad har ni för tips på ställen där man kan köpa billiga fönster? Det rör sig om 2st 12x12 och 1st 15x11, alla ska vara 2-luft och vitmålad furu, ej spröjs. Inga större krav på U-värde då det är till en sommarstuga. U-värde uppåt 1.9 kan väl funka? Så mycket högre vill man kanske inte ha, även om det är ett sommarboende kanske man bor där några dagar på vintern också...
Och när jag ska montera dem, tycker ni att jag ska montera i linje med fasad och sedan smyga inåt eller tvärtom? Vad blir snyggast, finns det något rätt eller fel?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag är i samma skede som dig, dock köpte jag två styck enkelt isolerglas som skall klämmas fast med två lister (fast installerade alltså).
Jag valde att lägga dom 50mm in från panelen/fodret sett. Då är min smyg runt 170mm bred totalt har jag för mig, så jag får en bredare smyg inåt vilket jag tror kommer se bäst ut.

Tänk på att du ska få dit ett fönsterbleck också, har du en nästintill obefintlig kant mot ytterfodret kommer det nog se lite lustigt ut med ett jättesmalt fönsterbleck. Eller tänkte du skippa det om du får fönstret såpass långt ut i smygen?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tack för tipsen, skånska byggvaror hade vettiga priser! Synd att man itne får se fönstren på "riktigt" i större format :(

SP-fönster säljs av min lokala bygghandlare, ska få en offert idag är det tänkt. Har hört att de är dyra men man vet aldrig.

Jag tänkte på att eventuellt sätta fönstret 22mm innanför lockpanelen då fodret kommer vara 22x120. Monterar ett smalt droppbleck under fönstret i detta mått, och smygar på insidan istället. Eller så gör jag tvärtom :D Risken då är kanske att det ser dumt ut att fönstret sitter så långt in...

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Kolla med Elitfönster också. Kör med dom i jobbet och kvaliten är riktigt bra. Dock inte en aning om hur pris ser ut till privatperson.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Vi bytte alla fönster och dörrar i kåken (9 fönster, 3 altandörrar och en ytterdörr) och tog montering med på köpet.
Vi körde med mockfjärd, 3-glas med vakum mellan glasen. Visst kostade det en rejäl slant men det var det faktiskt värt.

Kvaliten på fönstren är suverän, dock kan jag inte säga samma sak om säljaren (ansvarig för tyresö i stockholm) som skötte alla beställningar :mad: ! Jag fick hålla inne med ca 40k av betalningen tills allt faktiskt kommit och blivit monterat. 3 månader efter jobbet påbörjats...

I efterhand har jag fått reda på att han har en tendens att bara sälja sen skita i resten så det är inte mockfjärds fel. Kundtjänst och ekonomiavdelningen var kanon att ha och göra med.

/Danne

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sökte lite efter elitfönster men det var svårt att hitta några priser. Det jag kunde se var att det verkade inte skilja sig något nämnvärt jämfört med Sp-fönster.
Att det ska vara så jävla svårt att hitta fönster som är snygga och inte kostar skjortan!
Skånska byggvaror hade för litet utbud och kunde inte måttbeställa ett fönster åt mig. Synd, för de var hyffsat billiga.
Bygghemma.se kunde leverera 2st 12x12 samt 1st 15x11 för totalt 12 800:-, det kanske är billigt? Hittade något billigare men då med fult handtag och vridbart, jag ska ha gammaldags stuk :(

Mockfjärdsfönster kan vara ett alternativ då jag ska montera själv, tydligen kan inget av deras montageteam montera fönster ordentligt.
Synd bara att deras hemsida inte fungerar :mad:

Last edited:

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Mockfjärdsfönster kan vara ett alternativ då jag ska montera själv, tydligen kan inget av deras montageteam montera fönster ordentligt.
Synd bara att deras hemsida inte fungerar :mad:

Deras montageteam är vanliga kontrakterade små byggföretag som gör jobbet. Dom har inga egenanställda team mig veterligt.
/Danne

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Deras montageteam är vanliga kontrakterade små byggföretag som gör jobbet. Dom har inga egenanställda team mig veterligt.
/Danne

Precis, inga egenanställda. Tydligen fungerar det inget vidare, har en bekant med stort företag som inte rekommenderar något från mockfjärd så länge man inte monterar själv.

Hittade bygglagret.se för en stund sedan och det såg mycket intressant ut! Att de inte gör mer reklam för sig själva är konstigt, de är billigast hittills och fönstrena ser riktigt bra ut av det man kan se på deras hemsida.
Nu åker jag och hämtar min offert så får man se vad SP-fönster hamnar på hos min lokala bygghandel...

Edit/
Offert på SP-fönster:
2st 12x12 2-luft kopplade 6250:-
1st 14x10 2-luft kopplade 3045:-
Totalt: 9295:-

Nackdelen med SP; 9 veckors lev.tid på ett 15x11-fönster, så jag får bygga om litegrann och välja ett 14x10 istället. Troligtvis samma hos alla leverantörer då 15x11 inte är någon standardmodell.
Det blir 2200:- dyrare att välja isolerglas med U-värde 1.8, men då det är en sommarstuga jag bygger så känns det som att det kvittar. Det är inte heller jag som putsar fönster så om det är kopplat eller ej kvittar även där :D

Bygglagret.se ville ha totalt 9309:- för samma prylar, 14:- skillnad mao så det får bli bygghandeln när jag ändå har konto där.

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Testar att väcka denna tråd till liv (istället för att starta ny).

Jag ämnar byta alla fönster i kåken och tar tacksamt emot alla möjliga förslag på var man handlar. Sverige, Polen, Beijer, Bauhaus, Coop, Mockfjärd, PVC, aluminium, trä - allt är gångbart såhär på idéstadiet.
Om det spelar nån roll är idén just nut 11 enluft med spröjs och en dubbeldörr till en balkong.

Vad har ni för idéer? Gärna förslag på lokala (Örebro) som både säljer och monterar men jag monterar hellre själv om det blir tillräckligt mycket billigare.

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Köpa vad du vill,UTOM de där jävla plastfönstren,sämre skit får man aktivt leta efter.
Har själv Elitfönster med energikassett,mycket nöjd.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Har du kollat på byggmax? köpte fönster därifrån i somras. Gratis hemkörning tog ca 1 v att få hem grejerna.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Testar att väcka denna tråd till liv (istället för att starta ny).

Jag ämnar byta alla fönster i kåken och tar tacksamt emot alla möjliga förslag på var man handlar. Sverige, Polen, Beijer, Bauhaus, Coop, Mockfjärd, PVC, aluminium, trä - allt är gångbart såhär på idéstadiet.
Om det spelar nån roll är idén just nut 11 enluft med spröjs och en dubbeldörr till en balkong.

Vad har ni för idéer? Gärna förslag på lokala (Örebro) som både säljer och monterar men jag monterar hellre själv om det blir tillräckligt mycket billigare.

Oj, gammal tråd. Kan nämna för den ointresserade att det blev SP fritidsfönster och helt annan design på stugan...

Det finns en tillverkare som håller till i Hallsberg, Kårstahult bygg tror jag att de heter. Nummer 072-324 52 00.
De importerar själva och har jäkligt bra priser, ägaren själv är polack och känner tillverkaren och har bra koll. Åk dit och kolla, de har butik/kontor mitt i "stan".
Och när du är där kan du fråga om de har ett 6x8-fönster med Dreh-kippfunktion ståendes, jag fick aldrig mail om när min beställning kom och sen har jag glömt bort det till nu :)
Bara ett år försent...

Har du kollat på byggmax? köpte fönster därifrån i somras. Gratis hemkörning tog ca 1 v att få hem grejerna.

Med tanke på priserna så är det ren dynga. Och med tanke på kvalitén på deras dörrar så lär fönstren inte ligga långt efter.
Det sitter 3st fönster från Byggmax i en utbyggnad i ett hus som vi renoverar just nu (vi har inte köpt dessa, endast monterat) och de imponerade inte det minsta.
Har själv monterat två dörrar (9x21 á 3995:) på vårt förråd/badrum ute i stugan och dessa ser redan förstörda ut efter bara 2 år trots att det är tak över dem.
Och kvistlack verkar de inte känna till, gula kvistfläckar överallt på karmarna :mad:

Last edited:

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Vi satte Elitfönster i garaget, årsringarna på furut gick knappt att räkna eftersom det var så tätt.

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Köpa vad du vill,UTOM de där jävla plastfönstren,sämre skit får man aktivt leta efter.
Har själv Elitfönster med energikassett,mycket nöjd.

Har du erfarenhet av många olika PVC-fönster eller kanske haft otur?
Flera på jobbet har PVC, den äldste installerade för tio år sedan, och de verkar mer än nöjda. NS-fönster nere i Skåne (Blekinge?) köper sina PVC-ramar från svenska rehau (?) och monterar sina svenska glaskassetter och säljer. Känns stabilt tycker iaf jag. Rätt eller fel?

Jepp, kollat men tyckte utbudet var för dåligt. Och inte imponerad av priset heller.

Oj, gammal tråd. Kan nämna för den ointresserade att det blev SP fritidsfönster och helt annan design på stugan...

Det finns en tillverkare som håller till i Hallsberg, Kårstahult bygg tror jag att de heter. Nummer 072-324 52 00.
De importerar själva och har jäkligt bra priser, ägaren själv är polack och känner tillverkaren och har bra koll. Åk dit och kolla, de har butik/kontor mitt i "stan".
Och när du är där kan du fråga om de har ett 6x8-fönster med Dreh-kippfunktion ståendes, jag fick aldrig mail om när min beställning kom och sen har jag glömt bort det till nu :)
Bara ett år försent...

Kårstahult :tummenupp
Sånt tycker vi är bra :)
Lokal firma med förhoppningvis lite yrkesstolthet och bra kontakter i lågprisländer. Meget bra!

Och då kommer vi in på en annan fundering. DREH-KIPP eller sånna som roterar på mitten och kan snurra ett helt varv. Vad vill man ha? Jag ser för- och nackdelar i båda. Erfarenheter?
Har även tänkt beställa med "inbyggd rullgardin" som vissa kallar rolett. Nån har på utsidan och nån på insidan fönstret. Erfarenheter av det nån?

Last edited:

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Har bara erfarenheter av de tyska fönstren,men antar att de flesta är byggda på samma sätt.Inåtgående,kul när man får plocka ner allt på fönsterbrädan när man skall öppna det,eller när dräneringshålen blir igentäppta av alger och skit,vilket medför att vattnet rinner in i huset i värsta fall.Gångjärnen ger en hel del övrigt att önska,vädringsläge/öppningsläge fungerar i ca en vecka,sen när själva fönsterbågen sätter sig så finns det knappt någon justeringsmån.Vid temperatuyrväxlingar så knäpper det i fönstret,rätt rejält oxå,skönt när man skall sova..Fönstrena har inte svensk standardmått,ett 10x10 "riktigt" fönster har måtten 985x985,dessa plastfönster håller 1000x1000,vilket medför att folk inte vill/kan/orkar riva ut de gamla fönsterna och justera fönsteröppningen.Då köper de en storlek mindre,och monterar det nya fönstret i det gamla,drevar och ser glada ut.Problemet är då att är det drag runt de gamla karmarna så kvarstår det problemet.
Jo,lite erfarenhet har jag,och det är därför jag vill höja ett varningens finger.Men det står fritt att handla billigt och dåligt,eller lite dyrare och man blir nöjd :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kårstahult :tummenupp
Sånt tycker vi är bra :)
Lokal firma med förhoppningvis lite yrkesstolthet och bra kontakter i lågprisländer. Meget bra!

Och då kommer vi in på en annan fundering. DREH-KIPP eller sånna som roterar på mitten och kan snurra ett helt varv. Vad vill man ha? Jag ser för- och nackdelar i båda. Erfarenheter?
Har även tänkt beställa med "inbyggd rullgardin" som vissa kallar rolett. Nån har på utsidan och nån på insidan fönstret. Erfarenheter av det nån?

Jag kommer byta ut alla fönster i kåken inom kort och då blir det Dreh kipp överallt där det inte blir fasta partier, detta då jag anser det vara den absolut snillrikaste lösningen när det gäller fönster. Man kan öppna både horisontellt och vertikalt och skitsmidiga om man bara vill vädra lite utan att flytta på blommor och sånt skit som frugorna brukar vilja ställa i fönstret.
Sedan kommer jag troligtvis köra med motorstyrda markiser som är styrda av solljuset.

TyNiAn

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Har ingen
Kan inte rekomendera SP-fönster. Köpte ett av deras Vridfönster Balans +, i våras.
I augusti så började trät att svälla så för att stänga eller öppna får man ta i för kung och fosterland. Har försökt att föra en dialog med dom om att byta ut detta fönster. Men det är tvär nej. :gnissla

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...