Köpa extern hårddsik

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Ska köpa en extern hårddisk nu i mellandagarna.
Vad ska jag köpa? En titt på Elgigantens hemsida ger massor av olika modeller i olika prisklasser.
Vill gärna ha runt 300gig. Vad ska jag se upp med? Vissa verkar ha fireware, går det snabbare om man kör på det kortet? För de jag testat genom USB port är slöttt.....

Har sett andra varna för Maxtor på interna hårddiskar. Men de är dyrare än tex Packard Bell som väl är bra kvalitet?

usb 2 har väl en teoretisk hastighet på ca 400mb/s å de är väl ungefär som firewire

heimdal skrev:
2678183 usb 2 har väl en teoretisk hastighet på ca 400mb/s å de är väl ungefär som firewire

Det är snabbt! Mycket snabbare än mina kompisars externa hårddiskar genom USb porten. Är det inte min USBport som bromsar då? Jag har ingen koll alls, bör jag köra fireware?

jag fick uptatera min data med servicepack2 så gick det snabbt som fan.. tror man behöver det för usb2

lasse kongo skrev:
2678336 jag fick uptatera min data med servicepack2 så gick det snabbt som fan.. tror man behöver det för usb2

Tror det räcker med SP1, men då kan man lika gärna ta SP2. Har för mig att usb2 inte stöds av winxp i standardutförande utan servicepackar så jag tror du har rätt. Observera att äldre moderkort inte heller stöder usb2.0, så har man en äldre låda är man rökt.

Edit: Jag hatar att ha fel så jag kollade för säkerhets skull upp det. Stöd för USB2.0 finns i windowsxp f.o.m. SP1a och i Windows2000 f.o.m. SP4.

Last edited:
Skalman skrev:
2678478 TObservera att äldre moderkort inte heller stöder usb2.0, så har man en äldre låda är man rökt.

Rökt är man inte, dock får man kosta på ett pcikort som ger USB 2.0-funktionalitet. Kostar ett par hundralappar om jag minns rätt.

lee skrev:
2678514 Rökt är man inte, dock får man kosta på ett pcikort som ger USB 2.0-funktionalitet. Kostar ett par hundralappar om jag minns rätt.

Sant. Tänkte inte på det.

Tack alla för hjälpen! Imorgon ska jag köpa, ingen som vill ge ett tips om ett bra märke och nåt man ska undvika? Kollar in igen imorgon bitti

Märkesval brukar bli efter personliga preferenser och erfarenheter. Jag brukar köra med Seagate och de funkar bra.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg