Köpa Europahoj, men vilken

Levve

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 600 K7 Stunt
Hej

Har sökt runt men hittar ingen färsk tråd om detta så tänkte starta en och höra vad ni har att säga.

Jag tänkte köpa en hoj för att dra på mc semester med i sommar, jag tänkte köra ner till Italien och hem och sitter och kikar runt lite på olika hojar.

Problemet är att jag har två olika scenarior, antingen ska ja köpa en hoj för ca 25k som jag säljer så fort resan är över.

De andra alternativet är att jag säljer min nuvarande hoj och köper en dyrare som ja har kvar. Och då har jag ca 40k att köpa hoj för.

Har kikat en del på Varadero 1000cc xl och även provkört en -03 som jag gillade att köra.
Även blivit rekommenderad TDM 850/900.
Vad säger ni om fördelar/nackdelar med de hojarna, eller är de nån hoj jag missar när jag letar?

Vad skulle DU köpa med tanke på de olika scenarion?

MVH
 
Har en TDM850 2001 och har gjort resan från Jönköping ner till Italien och tillbaka upp. Blev drygt 300 mil då vi tog Autozug genom Düskland.
Funkade alldeles utmärkt för ändamålet. Jag har lite problem med turbulens kring hjälmen då jag hamnar precis mitt i kanten men lite kortare eller lite längre hade det funkat bra. Man kan ju även byta till en lite högre ruta om man vill.
Annars en mycket skön hoj som går jämnt och fint, bra drag även med packning på och jag kommer drygt 33 mil på en tank. Min har gått runt 8000 mil och går utmärkt fortfarande.

Bör gå att hitta en för inte mycket över 25k också för den delen.
 
I princip vilken hoj som helst funkar, sambon kör sin scarver, jag körde fz8 när vi gjorde samma resa förra året, och året innan, första vändan via korsika och Sardinien till Sicilien, andra vändan via Balkan. Hade jag inte gått o skaffat en aprilia så hade jag kört med min r1200r som nu är till salu. Det jag upplevde som viktigast var att hojen skulle vara bekväm i både stadstrafik och på landsväg och att packningssystemet funkade bra då man plockar av o på väskorna ganska många gånger på 5 veckor.
 

...över hur mycket underhåll en gammal brick kräver. :) Sorry!

xjell-light_zpsggpr8ff4.png


Xjell MK II?


Ämnet:

TDM är en trevlig hoj, men passa dig för att bara sätta dig upp och dra iväg.
Dom har i original ett styre med ett jäkla udda backsweep.
Kanske inget man tänker under första provturen, men efter några timmar börjar man känna av det faktum att man sitter med konstigt bruten handledsaxel.

Vidare: insprutet på TDM 900 kan ha ett jäkligt oskönt av-/påslag.
Heller inget man kanske reflekterar över på första provkörningen, eller också tänker man "man vänjer sig".

Knappast.
Självklart funkar det rakt fram, men skall du till att köra berg så blir det bra jobbigt, och kommer det regn dessutom så är det fan inte roligt kan jag säga.

Trevlig hoj, och det finns teutorials på nätet kring hur man skall komma tillrätta med insprutet.
Testa noga hemma först.
 
Jag skulle sikta in mig på en hoj med kardan så slipper man det iaf. Speciellt när drivpaketet inte är 100% så blir det massa smörjande
 
Har du kort om tid och tänker åka mycket motorväg så köp ett touringlok.
Har du gott om tid och tänker undvika motorväg så långt det går så köp vad du vill.

Allt handlar egentligen om hur bekväm man är. Jag körde 80 mil (mestadels motorväg) på en dag på min lilla enstånka. Det kändes som att hela världen vibrerade typ en timme efteråt.
Inte så bekvämt, men det går och jag skulle kunna göra det igen om jag hade en bra anledning.

Köp nåt kul! Det är ju dom slingriga alpvägarna man minns, inte dom tråkiga motorvägarna
 
Vad tror ni om cc då? Typ transalp och 650 bmw... blir dom för små att åka med?

På småvägarna duger de utmärkt. På autobahn kan det nog bli lite långrandigt, men, det blir ju autobahn lite oavsett vad man åker på. :gnissla
 
xj 900 diversion, har oftast packväskor standard, kardan, och lagom stor toppkåpa. ligger i budget för dig. de flesta verkar vara i bra skick som är ute. du får en -00 för 20 - 25.
 
Jag har kört på en Versys 650 två gånger ner i Alperna. Fungerade alldeles utmärkt. Den är hur bra som helst att snöra på en rejäl duffelbag på passagerarsitsen och drar inte så värst mycket soppa. Motorn räcker i mitt tycke, men det kan du ju bedöma bäst själv utifrån din egen ambitionsnivå.

Föreslår att du (oavsett hoj) tar nattåget från Hamburg till München eller Lörrach. Kostar ungefär som soppan för Tysklandspassagen och en övernattning.
 
Jag har kört på en Versys 650 två gånger ner i Alperna. Fungerade alldeles utmärkt. Den är hur bra som helst att snöra på en rejäl duffelbag på passagerarsitsen och drar inte så värst mycket soppa. Motorn räcker i mitt tycke, men det kan du ju bedöma bäst själv utifrån din egen ambitionsnivå.

Föreslår att du (oavsett hoj) tar nattåget från Hamburg till München eller Lörrach. Kostar ungefär som soppan för Tysklandspassagen och en övernattning.

+1 på tåget.

Var sjukt skönt att somna i Hamburg och vakna upp i München bara några timmar från de goa vägarna.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top