Köpa EU-moppe

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Hejsan
Är på jakt efter en EU-moped,och eftersom det var typ 20 år sedan man var i "branschen" så är kunskapen om eumoppar obefintlig :tungan
Så vad gäller med alla märken och modeller?Vilket håller,och framförallt,vilka ska man hålla sig undan ifrån,vill ha nått som funkar så smidigt och bra som möjligt.Vad får man för,låt säga,en max 10 papp?
Tack på förhand :tummenupp

satsa på de kända märkena så slipper du problem, undvik de allra mest exklusiva för att slippa höga kostnader, ge fan i kinamopeder och undvik fyrtakt om du vill kunna ha lite kul också:tummenupp visst ja, en sak till: köp begagnat, där får du fan så mycket mer för pengarna.

Skulle köpt en Derbi Senda Xrace/Xtreme, delvis för jag fann/finner dem mopederna "bäst". Otroligt slitstarka original, lätt att greja med motorn etc.

Säger inte att det är något fel på t.ex Rieju etc. Tycker inte deras motorer (Minarelli AM6) var min smak. Ska du införskaffa dig en EU-moped så testkör olika märken.

Tack för svaren.Men glömde att säga en inte obetydlig sak...Söker en scootermodell :) Så vilka specifika märken är mest hållbara?Och det är en beggad som ligger närmast till hands.Ev byts en golf in...

Tack för svaren.Men glömde att säga en inte obetydlig sak...Söker en scootermodell :) Så vilka specifika märken är mest hållbara?Och det är en beggad som ligger närmast till hands.Ev byts en golf in...

nu ska jag väl inte göra reklam här, men min gamla aprilia sr50 ditech från o3 (direktinsprutad scooter-eumoppe) ligger ute på blocket... aprilia är ju ett rätt välkänt märke. det är svagt lite dyrare i inköp är exempelvis yamaha men många av reservdelarna går för i stort sett samma pengar så...:) inte för att de ofta går sönder, aprilia för verkliga kvalitetsmaskiner och jag har inte haft några problem alls med min. tänkte bara poängtera det att trots att det äör ett lite mer exklusivt märke så kostar den inte skjortan att underhålla. direktisnprutningen är dessutom bra för bensinförbrukningen:tummenupp pm:a för annons.

Last edited:
Köp en Yamaha Neos, riktigt bra kvalitetsmoppe! Jag har just passerat 22.000km med min, Yamaha Neos är också en av få moppar som är helt platt där man har fötterna som är båda komfortabelt och praktisk. Min farsa skall köpa en i morgon.

yamaha_neos_03.jpg

Neos_50.jpg

Min är en 97a, på den tiden blev dom såld som MBK Ovetto här i italien.

för att fylla i med en till fråga, hur sköts ägarbyten på en EU moppe iom att den är registrerad ?

Köp en scooter, 125 cc eller liknande.

Du har väl A kort.
Förutom mer pulver, så är solklar fördel med försäkringsbiten.
Betydligt billigare.

Köp en scooter, 125 cc eller liknande.

Du har väl A kort.
Förutom mer pulver, så är solklar fördel med försäkringsbiten.
Betydligt billigare.

Jo rent tekniskt skulle det vara helt ok.Men nu är det så att det är lilla mamsen som skall ha åkdonet.Så det får hålla sig till en moppe,säkrast så :D

för att fylla i med en till fråga, hur sköts ägarbyten på en EU moppe iom att den är registrerad ?

de har samma typ av ägarpapper som motorcyklar och fylls i och skickas in på precis samma sätt.

Jag/Vi/hona funderar också på EU-moppe som komplement till bilen...

Ska man absolut låta bli kinamopparna? det är ju trotts allt ofta 2 års garanti på dem så det borde ju ändå kännas som ett hyfsat tryggt köp, eller??? :va

Känns lite onödigt att lägga över 10k på något som kommer användas max ett par gånger per vecka...

Ska man absolut låta bli kinamopparna? det är ju trotts allt ofta 2 års garanti på dem så det borde ju ändå kännas som ett hyfsat tryggt köp, eller??? :va

Ja, låt bli!
Den enda kinesmoppen du ens ska överväga är Baotian, den har funnits längst i landet, så vissa reservdelar är inte omöjligt att hitta.
Tänk då på att kineser är väldigt korta så mopederna är väldigt små om man har långa ben.
Motorerna verkar funka, om man justerar ventilerna ofta och noga, men dom är svaga och slöa och inget att skjutsa på.

Många andra EU moppar är också för små för normalvuxet folk, så den punkten kan du tänka på oavsett märke!

Sen koster ju försäkringen mindre på en 125-250 vespa, men honan kanske inte har A?

Farsan hämtade sin Neos i dag, han är jättenöjd! Neos är utan tvivel det bästa köpet om man vil ha eu-moppe. Kina moppar är skit, köp INTE!!

edit: jag är 186cm och har inga problem med min neos, även med min signorina bakpå.

Ja, låt bli!
Den enda kinesmoppen du ens ska överväga är Baotian, den har funnits längst i landet, så vissa reservdelar är inte omöjligt att hitta.
Tänk då på att kineser är väldigt korta så mopederna är väldigt små om man har långa ben.
Motorerna verkar funka, om man justerar ventilerna ofta och noga, men dom är svaga och slöa och inget att skjutsa på.

Många andra EU moppar är också för små för normalvuxet folk, så den punkten kan du tänka på oavsett märke!

Sen koster ju försäkringen mindre på en 125-250 vespa, men honan kanske inte har A?

Precis, hona har inte A och hon kommer köra mestadels... Får helt enkelt leta lite beggade moppar på blocket, borde ju finnas något vettigt... :tummenupp

tack....

Baotian är inga problem med. Delar finns i överflöd, billigt är det också. Har en 04:a som körts av två ungdomar över 1000 mil och den går fortfarande! Köp en ny för 6000 och byt till riktig olja innan du startar den. Det som är rappligt är all plast, men kör hon inte omkull så är det ingen fara.
Fördelen är 4-takt, ingen röklukt och låg förbrukning. Ta bort trottelspärren och byt munstycke så gör den 70 knyck......

Kan man få upp denna i 70knyck ?

Funderar också på ett komplement till bilen som även min sambo kan köra omkring på.

Bifogat

• ReadAttachmentImage.aspx.jpg
    ReadAttachmentImage.aspx.jpg
    45.8 KB · Visningar: 374
Last edited:
Går nog. Räcker inte det så finns 82cc cylindrar, trimkammar, större förgasare, andra variatorer m.m. Inga problem att få den över 100 om man vill.
Billigt också.
Har ett eget forum på nätet. http://www.baotianforum.com/

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back