Köpa enduro

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
I vintras gjorde jag ett försök med att börja köra enduro och då köpte jag en ktm exc 250, som rasade efter ca 40min körtid så den är helt skrotad nu!

Men nu skulle jag vilja köpa en bättre begagnad "nybörjar" cykel, några ideer?

-max 20000kr
-helst 4t eftersom dom håller liiiite bättre :P

Låter som det är en billigare yamaha wr400 du ska leta efter (jag är så partisk man kan bli :hjälm )

supermoppe skrev:
2145731 Låter som det är en billigare yamaha wr400 du ska leta efter (jag är så partisk man kan bli :hjälm )
jooo jag har bara hört bra saker om dom MEN dom är ju oftast en bit över 20k, det är precis så att jag kan få fram 20k så över det är helt uteslutet

Snowman89 skrev:
2145761 jooo jag har bara hört bra saker om dom MEN dom är ju oftast en bit över 20k, det är precis så att jag kan få fram 20k så över det är helt uteslutet

Känner en som gav precis 20k för en wr400 så det är bara att du letar och försöker pruta lite så ska du se att det löser sig :tummenupp .

Snowman89 skrev:
2145801 okej blir väl att leta runt lite då :) , hur skulle en dr 350 eller typ tt 350 bete sig i endurospåret?

xr 250/400?

http://www.blocket.se/vi/8003827.htm?ca=6_s ?

Kawazaki'n är rätt ok för skogsåka. Bättre än både DR350:in och tt350:in enligt min mening.
De senare funkar nog fint men är lite tunga med dagens mått mätt.

Dr och Xr och liknande är tunga och klumpiga i skogen det är bara att inse detta. Driftsäkra är de iof men jag skulle nog rekomendera dig att köpa en kawasaki KDX 200/220 de är iof 2-t men skottsäkra kompisen hade en sådan och den misshandlade han ganska friskt hände aldrig något med den bara gick och gick han köpte sedan en ktm 200 men säger att han saknar kdx:en så det blir mitt tips

jra_racing skrev:
2146994 Dr och Xr och liknande är tunga och klumpiga i skogen det är bara att inse detta. Driftsäkra är de iof men jag skulle nog rekomendera dig att köpa en kawasaki KDX 200/220 de är iof 2-t men skottsäkra kompisen hade en sådan och den misshandlade han ganska friskt hände aldrig något med den bara gick och gick han köpte sedan en ktm 200 men säger att han saknar kdx:en så det blir mitt tips
okej...
efter att ktm'en rasade så är jag inte såå sugen på en 2t, hur mkt vikt skiljer det på xr'en och typ wrf 250/4xx?

Snowman89 skrev:
2147224 okej...
efter att ktm'en rasade så är jag inte såå sugen på en 2t, hur mkt vikt skiljer det på xr'en och typ wrf 250/4xx?

Min xr väger runt 109 och WR250 väger 105 ungefär.. beroende lite på årsmodell osv osv.. Jävligt rolig i skogen!! Går aldrig paj bara att köra. Fint med LV-reg också

kowal skrev:
2147465 Min xr väger runt 109 och WR250 väger 105 ungefär.. beroende lite på årsmodell osv osv.. Jävligt rolig i skogen!! Går aldrig paj bara att köra. Fint med LV-reg också
Har du vägt den eller tror du bara ? :D
Min xr600 väger ca 145 m halvfull tank, enl bilprovningens våg. Minst 20 mer än fabr. uppgiften mao....
/u

ulf_lundin skrev:
2147610 Har du vägt den eller tror du bara ? :D
Min xr600 väger ca 145 m halvfull tank, enl bilprovningens våg. Minst 20 mer än fabr. uppgiften mao....
/u
jaja men det är ju LITE skillnad på en xr600 o en xr250, en xr 250 skulle sitta fint. ännu bättre med en xr 400 lv-reggad då man kan övningsköra och köra upp med den, fast då får man ju betala rätt mkt mer...

Har ögonen på en Honda XR 400 just nu.. Jag har tänkt att köra lite grusväg och endurospår med den. Vad tror ni?

Vad finns det för alternativ? 4-T ska det va, gärna långa serviceintervaller, LV-reg. Högst 30 000:-

Hoppas att det är okej att jag lånar din tråd lite snowman89 :)

Bobbo V skrev:
2199292 Har ögonen på en Honda XR 400 just nu.. Jag har tänkt att köra lite grusväg och endurospår med den. Vad tror ni?

Vad finns det för alternativ? 4-T ska det va, gärna långa serviceintervaller, LV-reg. Högst 30 000:-

ttr600 finns ju fast den är rätt tung för endurospåret, en ktm borde va bra typ 520 eller så fast dom är rätt dyra

Bobbo V skrev:
2199292 Har ögonen på en Honda XR 400 just nu.. Jag har tänkt att köra lite grusväg och endurospår med den. Vad tror ni?

Jag tror att du kan fläska på med en LV-reg Husaberg FE400e, eller eventuellt Husqvarna TE 400. Dessa hojar är förvisso mer åt crosshållet, men å andra sidan har du en hel del extra klös i dessa (vilket jag lovar att man vill ha efter man har lärt sig hantera alltihop) gentemot en luft(/olje?)kyld XR 400. Men om du är ute efter det där driftsäkra så tror jag XR med sina luft(/olje)kylda stånkor kan vara ett bättre alternativ. Båda har sina för- och nackdelar.
Personligen skulle jag välja en Husaberg, dels för det estetiska övertaget mot de flesta övriga modeller, dels för att de verkar vara jävligt bra maskiner som håller för det mesta. Det enda jag vet är att tändsystemen på endurohojarna kan gå åt lite hårdare än på andra, men det är på lite äldre modeller också... På en -01 FE tror jag grejerna håller ganska bra. Dessutom är detta märke på ganska rejäl framfart, så reservdelar bör inte vara ALLT för svårt att hitta igen.

Detta är mitt tips. Lycka till med hojköpet! Själv ska jag också titta efter grussprätt. :yoparty Tack och hej.

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande