Köpa enduro/cross, nybörjare - vart ska man köra?!

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Tjena!

Jag vill köpa mig en enduro/cross, och har googlat en hel del men blir inte riktigt klok.

De flesta enduroslingorna som jag läst om, får man egentligen inte köra på (polisanmälningar och skit, buller osv). Sen finns det banor, tex en enduroslinga i lilla edet som skulle vara perfekt att köra på för mig, men då måste hojen vara e-försäkrad yada yada, vilket inte är intressant då jag redan har en försäkrad gatuhoj.

Det jag är ute efter är alltså en oförsäkrad, oreggad cross/enduro som jag kan leka lite på enduroslingor och eventuellt några crossbanor. Dessutom hade det varit kul att slänga på ett motardkit och köra lite gocartbanor, och kanske tom lite på isen under vintern. Crossbanorna funkar ju bra, bara att betala en avgift och köra... men det ställs större krav på enduron.

Är enduron verkligen så hopplös för mig som kör oreggat? Eller finns det några bra slingor som man får köra på?

Sen undrar jag också hur pass kasst det är att köra motard med enduro/cross fjädring? Är helt ny på detta så hjälp gärna till, har nästan aldrig kört en geggmoppe innan.

Och varför jag vill köra oreggat är just för att det är alldeles för lite körtid!
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Enduro på Högstorp
Om crossbanan är stängd i kalendern så ta kontakt med Bosse Karlsson 070-976 26 35 eller Sture Jacobsson 070-0871274 för att få info ang vad som gäller för endurospåret. När crossbanan är öppen är det alltid fritt fram att även köra på endurospåret!

Det är tillåtet att köra oreggat på vårt endurospår!
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Första googlingen på lilla edet enduro.

Det är väldigt få enduroslingor som kräver registrerat fordon.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Första googlingen på lilla edet enduro.

Det är väldigt få enduroslingor som kräver registrerat fordon.

Oj jävlar, då blandade jag nog ihop det med någon annan enduroslinga.

Är det få enduroslingor? Fan känns som om jag läst det på flera ställen, detta ska kollas upp vidare.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Oj jävlar, då blandade jag nog ihop det med någon annan enduroslinga.

Är det få enduroslingor? Fan känns som om jag läst det på flera ställen, detta ska kollas upp vidare.

Har väl 10-20 banor inom 5 mils radie härifrån o det är ingen som kräver reggat såvitt jag vet.
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Cross/endurofjädring duger gott till att provåka lite motard. likaså originalbroms. Inte optimalt men det duger helt klart.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Cross/endurofjädring duger gott till att provåka lite motard. likaså originalbroms. Inte optimalt men det duger helt klart.

Man hör ju att det ska vara värdelöst med originalbroms och fjädring, men det lär ju vara erfarna snubbar isåfall.

I takt med att tempot ökar så kanske är det dags att byta ut lite grejer :)
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Här i Skåne är det iaf regnat som gäller på alla banor. Men varför inte ha reggad enduro? Det kostar ju inte många kronor att försäkra.
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Man hör ju att det ska vara värdelöst med originalbroms och fjädring, men det lär ju vara erfarna snubbar isåfall.

I takt med att tempot ökar så kanske är det dags att byta ut lite grejer :)

Jag körde ett par tävlingar med en KTM 525 EXC 06a originalfjädring det duger gott att börja med....

Nu vet jag inte vad du har tänkt köpa för hoj men KTM 450/525 03-10 finns ju i drivor och motardkit inkl 320skiva och 4kolvsok växer ju nästan på träd till dom för 8-9tusen.

Köper du en EXC tror jag du betalar runt hiskeliga 150kr i skatt/år och kanske 3000kr Hel/Hel
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag körde ett par tävlingar med en KTM 525 EXC 06a originalfjädring det duger gott att börja med....

Nu vet jag inte vad du har tänkt köpa för hoj men KTM 450/525 03-10 finns ju i drivor och motardkit inkl 320skiva och 4kolvsok växer ju nästan på träd till dom för 8-9tusen.

Köper du en EXC tror jag du betalar runt hiskeliga 150kr i skatt/år och kanske 3000kr Hel/Hel


Försäkring på en offroad på mitt namn, hel/hel så är det billigaste bilsport mc, kostar cirka 7000/år.

Har redan en sportis där jag pröjsar cirka 1000 kr i månaden (enbart trafik givetvis), så det är en ekonomisk fråga helt klart.

Jag har tittat lite på CRF 450, gillar dem!
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Halv ligger på cirka 5000 / år, så det kanske skulle funka. En SXV hade ju inte suttit fel men det känns lite overkill för mig att göra kolvbyte på dessa. Dubbelt så dyrare (2 kolvar) och det är alldeles för mycket hoj för en nybörjare känner jag. Men det är ändå den jag hade velat ha mest.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Aprilian är mer eller mindre oduglig på cross/endurobanan. Glöm den om du tänkt köra på allvar utanför asfalten. :) Shoppa en 450 cross, någon av japanerna (sukan är fin...) om reggat inte är ett krav, och du tänker is/motard.

Stygga maskiner är det dock...
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Försäkring på en offroad på mitt namn, hel/hel så är det billigaste bilsport mc, kostar cirka 7000/år.

Har redan en sportis där jag pröjsar cirka 1000 kr i månaden (enbart trafik givetvis), så det är en ekonomisk fråga helt klart.

Jag har tittat lite på CRF 450, gillar dem!
ingen med vett kör väl helförsäkring på en enduro ? kört halv eller trafik på mina ickesporthojar sen nytt för så dyra blir aldrig marksyningarna
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Jag har samma problem. Letar efter nånstans att köra med grabben. Han vill börja. Men inte med cross. Bara endurokörning. Lagligt alternativ nära Gbg verkar inte finnas??
Reggat går ju alltså bort då man inte får ta körkort som 9/10 åring...:smasha
 

EBORG

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2012
Ort
Newmill
Hoj
-08 SM450RR -09 KXF450SM
Jag har tänkt sälja min RMZ450. Och den har jag motardfälgar till också. Hör av dig om de kan vara intressant.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag har samma problem. Letar efter nånstans att köra med grabben. Han vill börja. Men inte med cross. Bara endurokörning. Lagligt alternativ nära Gbg verkar inte finnas??
Reggat går ju alltså bort då man inte får ta körkort som 9/10 åring...:smasha

Googla enduro göteborg.
Kortedala, Borås, Lilla Edet bl.a. tror jag har endurobanor.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Jag har samma problem. Letar efter nånstans att köra med grabben. Han vill börja. Men inte med cross. Bara endurokörning. Lagligt alternativ nära Gbg verkar inte finnas??
Reggat går ju alltså bort då man inte får ta körkort som 9/10 åring...:smasha

Prata med Kortedala mk. Dom har knattar som kör och banan räknas som inhägnat område (tror jag) så grabben borde kunna köra där ;)
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top