Köpa en sporthoj som normalt vis går på gatan och börja köra banracing?

Bengtsten

Bannad
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Ingenstans
Hoj
Ingen^^
Låt oss säga att jag tjackar en Honda CBR 600 RR och vill köra på bana. Hojen är något, men ytterst lite, modiferad. Endast småsaker förfinat. Jag själv har noll erfarenhet av bankörning men vill lära mig teknik för att sedan kunna köra cirka tre gånger i månaden under senvåren, sommaren och hösten. Inte tävla, utan endast köra för nöjes skull. Hur ska jag då gå tillväga? Och är det någon annan här som gjort det? Måste man ta någon licens?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag gör så att jag kör bana med antingen SMC, Banåkning.nu eller någon annan arrangör med min gatreggade R6a. så länge du inte anmäler dig till en licens grupp så behöver du bara körkort samt påställd och trafikförsäkrad hoj. sen är de bara åka.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har precis kört min första bankörning (tre dagar) o kul var det, hojen i sig är ju rätt oduglig för bankörning sett till vad man kan köra med. Sen är det inte att skylla på materialet för mina resultat, absolut inte utan det går nog att åka hyggligt fort (när jag lärt mig) med den men den är ju långt ifrån optimal.

Detta har fått tankegångarna till just banhoj istället, tanken då skulle vara en gatreggad som är i prisklass att jag tryggt kan köra utan helförsäkring. Med det vill jag säga att din vagnskadeförsäkring inte gäller för bankörning, undantag finns naturligtvis och SMC´s kurser är iaf en av dem och om det finns fler vet jag inte riktigt. Sen kan det naturligtvis bero på f-bolag, vilken försäkring man har och kanske (?) inte gäller alla SMC´s kurser.

En 600RR ligger väl iaf i prisklass på 60k och uppåt och det kan ju vara lite surt (dyrt) om du skulle lägga ned den på bana, en aspekt på det hela.
 

HerrMejsel

Blåblå
Gick med
24 May 2007
Ort
Stockholm/Köpenhamn
Hoj
Ninja ZX-636R '03
Har precis kört min första bankörning (tre dagar) o kul var det, hojen i sig är ju rätt oduglig för bankörning sett till vad man kan köra med. Sen är det inte att skylla på materialet för mina resultat, absolut inte utan det går nog att åka hyggligt fort (när jag lärt mig) med den men den är ju långt ifrån optimal.

Detta har fått tankegångarna till just banhoj istället, tanken då skulle vara en gatreggad som är i prisklass att jag tryggt kan köra utan helförsäkring. Med det vill jag säga att din vagnskadeförsäkring inte gäller för bankörning, undantag finns naturligtvis och SMC´s kurser är iaf en av dem och om det finns fler vet jag inte riktigt. Sen kan det naturligtvis bero på f-bolag, vilken försäkring man har och kanske (?) inte gäller alla SMC´s kurser.

En 600RR ligger väl iaf i prisklass på 60k och uppåt och det kan ju vara lite surt (dyrt) om du skulle lägga ned den på bana, en aspekt på det hela.


Bara för att du lägger ned hojen så innebär det ju inte att den kommer att gå upp i rök. Skaffa kraschpuckar och kraschkåpor så behöver inte kalaset bli allt för dyrt...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bara för att du lägger ned hojen så innebär det ju inte att den kommer att gå upp i rök. Skaffa kraschpuckar och kraschkåpor så behöver inte kalaset bli allt för dyrt...

Visst är det väl så men det är ju ingen som vet i förväg, till viss del kan det vara en fördel att man har den "oron" så att man inte kör över sin förmåga men det kan ju även hindra en i sin utveckling på bana OCH man bör ju vara medveten om detta innan, b.l.a. därför jag tog upp det.
 
Last edited:

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Skaffade en 600RR -05a för ändamålet, den är reggad så man kan köra med SMC m.f..

Kraschkåpor så man inte behöver oroa sig så mkt.

Jag har kört fyra dagar och lärt mig en massa..

Känns helt rätt.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Visst är det väl så men det är ju ingen som vet i förväg, till viss del kan det vara en fördel att man har den "oron" så att man inte kör över sin förmåga men det kan ju även hindra en i sin utveckling på bana OCH man bör ju vara medveten om detta innan, b.l.a. därför jag tog upp det.
Jag kör banhoj och licens i år.
Oron kommer ifrån att slå mig och inte om hojjen skrotas.
Vill inte bli invalid eller stanna hemma från jobb m m.
Jobbar som timanställd konsult så kan fort rasera mycket med lite oförmåga att jobba.....

Jag tycker att argumentet "försäkringen gäller" är en skev trygghet som verkar råda hos många som kör gata och vill byta till bana.
Jag tänkte likadant i början dock.......
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Enklast och billigast är att köpa en klar banhoj där du redan har "allt" till. Dvs kraschkåpor och rampuckar. Kanske även depåstöd och däckvärmare samt lite fjädringskomponenter. Priset avgör ambitionsnivån men du kan hitta en 600rr för runt 40tusen beroende på tillbehör.
Anmäl dig till en licenskurs nu i höst. Kostnad runt 2500kr. Lös in licensen nästa år för ungefär samma kostnad. Kör kvällsträningar kommande sommar på närmaste bana. Du kan, om du inte är så snabb rulla på sportiga gatdäck i början för att spara någon slant. När du sedan får upp fart går du över till racedäck.
Satsa pengarna på bensin och däck, inte en snygg stötdämpare från Öhlins.
Prata med folk i depån och var ödmjuk. Ha kul och lär dig massor. Det har fungerat för mig. :)

Roberth
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Enklast och billigast är att köpa en klar banhoj där du redan har "allt" till. Dvs kraschkåpor och rampuckar. Kanske även depåstöd och däckvärmare samt lite fjädringskomponenter. Priset avgör ambitionsnivån men du kan hitta en 600rr för runt 40tusen beroende på tillbehör.
Anmäl dig till en licenskurs nu i höst. Kostnad runt 2500kr. Lös in licensen nästa år för ungefär samma kostnad. Kör kvällsträningar kommande sommar på närmaste bana. Du kan, om du inte är så snabb rulla på sportiga gatdäck i början för att spara någon slant. När du sedan får upp fart går du över till racedäck.
Satsa pengarna på bensin och däck, inte en snygg stötdämpare från Öhlins.
Prata med folk i depån och var ödmjuk. Ha kul och lär dig massor. Det har fungerat för mig. :)

Roberth


Hur är det med att riva ner motor och dylikt i slutet av säsongen, eller ännu tidigare ifall det är nödvändigt?
Blir svårt ifall man inte har kunskapen eller möjligheten.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Hur är det med att riva ner motor och dylikt i slutet av säsongen, eller ännu tidigare ifall det är nödvändigt?
Blir svårt ifall man inte har kunskapen eller möjligheten.

Det blir svårt oavsett om du bombar bulten eller kör på tex Gelleråsen.
Men, strunta i att köpa något som är trimmat utan istället satsa på originalutförande på motorn. Undvik att använda varvtalstoppet som växlingsindikering. Byt olja var 6:e timme. Då håller grejorna.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top