Köpa en Royal Enfield från 30 talet

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
hej
jag vet inte om detta är rätt forumskategori,men hoppas jag är rätt. Jag håller på o velar framåt tillbaka vad för MC jag skall köpa. Jag är delvis inne på köpa en Royal Enfield från 30 talet och köra på denna varje dag (ca 2 mil dag- jobbet)

Vet någon något om denna typ av mc- är den livsfarlig (vobblar mm) går det hitta delar till en sådan mm? (ganska löst beskrivet, jag vet)
 
Det GÅR naturligtvis att köra en 80 år gammal hoj dagligen men det kräver ett visst mått av entusiasm både för att hålla den i skick och för att uppskatta köregenskaperna.

Kort sagt: Om du behöver fråga är det ingen bra idé.
 
Varför en från -30talet? finns nya i gammalstil, annars som svaret ovan " men det kräver ett visst mått av entusiasm både för att hålla den i skick och för att uppskatta köregenskaperna." Delar köper du på Ebay från Indien:tummenupp
 
På +sidan: Billig försäkring, ingen skatt, ingen besiktning.
På -sidan: Du får vita fingrar när den går, när den stannar får du svarta fingrar. Kräver ganska mycket vård och omsorg. Den tidens bromsar är inte så särskilt bra. Aningen bättre än att sätta ner skosulorna. 6 Volt elsystem ger något bättre lyse än ett stearinljus. Törstiga både på bensin och olja. Inte alltid lätt med reservdelar. kräver nog en förstående arbetsgivare som accepterar för sen ankomst och ibland att du uteblir helt.
Komplett MC-verkstad är ett måste.
 
Som ett litet tillägg så får du även tänka på att verktygen skall vara i tumstorlek. Det kräver mycket vilja, kunskap och tid att hålla igång en sådan här gammal maskin, och de blir sköra med ålder och de flesta av de som finns kvar rullar bara några mil om året i solsken. Att använda den som pendlarfordon är imo helt praktiskt omöjligt.
Men köp gärna hojen om du gillar den. Men använd den på rätt sätt.10 timmar i garaget kanske ger 1 timma på vägen.:)
 
Vill du köra gammalt järnstaket till jobb så köp åtminstone inte en Enfield. De var inte särskilt bra eller driftsäkra ens när de var nya....

Och måste du inte absolut köra en 30-tals hoj så hade jag rekommenderat något lite nyare. Tillförlitlighet och körbarhet förbättrades drastiskt efter kriget.
 
Vad för slags väg ska du köra på? Den trivs nog bäst på en kurvig landsväg. Överhettar i staden. För långsam för motorvägen.
 
I'm a practical man..:D

Nej det är ingen pendlarhoj.

Som-kul att ha-att-meka-med-hemma, absolut ett stort ja, men pendla med, nej...
Varför göra det svårare än nödvändigt för sig???

Blocket är fullt med excellenta japanska pendlarhojar från nästan okörda 250cc till något mer beggade 400-500.
Och de är nästan gratis att inhandla och försäkra..

Och ffa - de fungerar! Alltid (efter viss initial genomgång och kontroll...)

Jag har en 50-talar som jag pillar med, inte imponerad at teknikstatus.
Jämför med bilbranschen, ett 30-tals åk? Vill du ha det?

Iom att du ens ställer frågan är svaret redan avklarat inför dig själv..
 
haha, nej uppenbarligen inte en pendlarhoj har jag förstått. Jag pratade med min far som är fd mc polis mm som beskrev den mc´n jag tänkte på som: "fin att se på, men absolut inget mer". Var ute o sköt igår o träffade på några från FMCK som körde med försvarets mc, de verkar galet klena men jäklar vad de tog sig fram i skogen, så en gammal försvarshoj kanske det får bli istället, lite halvsvår o hitta men reservdelar borde gå o få tag på via försvaret om man har känningar
 
Summa summarum: Alla svar här i tråden hade ingen betydelse, det var din fars ord som gjorde att du "tänkte om" och nu är det FMCK som fått dig på "nya tankar" :va
Vad är poängen med att göra en tråd på ett forum när du inte bryr dig om svaren?
 
Summa summarum: Alla svar här i tråden hade ingen betydelse, det var din fars ord som gjorde att du "tänkte om" och nu är det FMCK som fått dig på "nya tankar" :va
Vad är poängen med att göra en tråd på ett forum när du inte bryr dig om svaren?

En B33 är visserligen inte från 30-talet men en väldans bra motorcykel. Dåliga bromsar som de flesta innan slutet på 70-talet men om du inte har andra runt dig på vägen till jobbet och du kör med framförhållning så kan det gå.

En stånka som du kan plocka isär på kvällen och ändå fått ihop innan du ska till jobbet dagen efter! :tummenupp
 
Summa summarum: Alla svar här i tråden hade ingen betydelse, det var din fars ord som gjorde att du "tänkte om" och nu är det FMCK som fått dig på "nya tankar" :va
Vad är poängen med att göra en tråd på ett forum när du inte bryr dig om svaren?

Hej
svaren här betyder jättemkt!
 
haha, nej uppenbarligen inte en pendlarhoj har jag förstått. Jag pratade med min far som är fd mc polis mm som beskrev den mc´n jag tänkte på som: "fin att se på, men absolut inget mer". Var ute o sköt igår o träffade på några från FMCK som körde med försvarets mc, de verkar galet klena men jäklar vad de tog sig fram i skogen, så en gammal försvarshoj kanske det får bli istället, lite halvsvår o hitta men reservdelar borde gå o få tag på via försvaret om man har känningar

Husqvarna 258 (som fmck använder) är mycket svår att hitta gatlegal och på den privata marknaden.
Föregångaren 256a finns på den privata marknaden då FM sålde ut dom på 80talet.

Det största problemet jag har är reservdelar och det är inget man pendlar med.
En kul och ovanlig hoj som man kan pilla på lite då & då samt är skitkul på vintern.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top