Köpa en R1 98:a som stått still i ett år?

cudawas

Brogrammer
Gick med
27 Apr 2012
Hoj
98, R1
Tjena!
Jag har hittat en schysst (verkar det som) R1a från 98a som till och med har en relativt dräglig försäkring för min del. Den har haft 19 (!) ägare och stått still sedan 2011-09 i garage. Det känns lite lurigt, för även med så många ägare så har den bara gått 3800 mil. Jag har inte kollat detta själv utan detta är vad annonsen säger.

Så, till de som kan bättre än jag frågar jag; vad bör jag vara uppmärksam på? Den _ser_ helt okej ut men jag vet med mig att jag bör lyssna på missljud och känna på lådan lite såklart. Någon med erfarenhet som vet hur de kommande felen brukar visa sig? Jag misstänker också att det nästan är raka vägen till verkstad för att byta olja och liknande, i och med att den stått still så länge?

Tacksam för alla tankar, tips, idéer etc :)

Första posten här! Känns jävligt gött.

Ladda batteriet och pumpa däcken, sen kör och var glad

Hallå, 19 ägare och nästan stått still sista året, det ringer ingen klocka:va

Behöver inte betyda något att det är 19 ägare inte ovanligt att man säljer & köper tbx en hoj (på pappret) för att lura fb för att kunna ställa av en mc . Hade en hoj med 9 ägare på pappret & den killen jag köpte den av hade skriver över den på sin flickvän 7 ggr men han hade alla papper på alla byten .

Fast är det 19 olika ägare då skulle jag backa

Behöver inte betyda något att det är 19 ägare inte ovanligt att man säljer & köper tbx en hoj (på pappret) för att lura fb för att kunna ställa av en mc . Hade en hoj med 9 ägare på pappret & den killen jag köpte den av hade skriver över den på sin flickvän 7 ggr men han hade alla papper på alla byten .

Fast är det 19 olika ägare då skulle jag backa

Aha, jag fattar. Jag kollade med honom och det var inte 19 olika ägare. Några hade ägt den flera gånger. Det verkar rimligt med lite fb-fintar på en R1a över åren.. den verkar faktiskt helt okej så det känns lite småsint att vara så petig. Men vafan, man vill helst att båda hjulen sitter kvar även efter 10e kurvan!

Min hade haft 4 ägare om jag kommer ihåg rätt och gått ca 470 mil, då ringde det flera klockor =0)

Nåja jag fick fram de tidigare ägarna via Transportstyrelsens kundtjänst:

0771-14 15 16

Kan ju dock vara lite tradigt att få 19 ägare uppradade i telefon men det går fint att beställa ett fax med de uppgifterna:

0771 - 25 25 25

Hur som jag ringde först upp handlaren som sålt den ny, denne visste vilka de två första ägarna var o tjötade på som bara de på landet kan =0) Sedan ringde jag upp ägarna i kronologisk ordning och de precis som ägaren tjötade på lika mycket, därefter var det bara att handla.

Även om du förmodligen inte kommer ringa upp alla 19 så får du ju svart på vitt hur många ägare det egentligen handlar om, är det något försäkringsbolag eller skadeverkstad/skrot på listan kan man ju kanske dra öronen åt sig :tummenupp

Glöm inte att det alltid finns andra objekt om det verkar fuffens.

Köpte min och den hade stått i 2 år.. Funkar hur bra som helst, peppar peppar :) Men tycker det är skumt med så många ägare, min hade bara 9 med mig. Kolla på den och bedöm skicket tycker jag iaf

Sen det man får kolla extra noga speciellt på en 98 är växellådan. 2ans växel har en tedens att hoppa ur vid gaspådrag så kolla det förutom allt det vanliga med hela packboxar, att koppling inte slirrar osv. Lycka till

Last edited:
Riktigt bra hoj utan direkta typfel. Om den ser OK ut och går bra är det bara att köpa. :tummenupp

Är väl en bra hoj, förutom att kopplingen är svag och motorn dricker olja när den gått ett par tusen mil...

Varför bli livrädd för att hojen har stått ett tag? Folk hinner inte köra, ledsnar eller får inte, men hoppas komma igång, eller bryr sig bara inte i hojen. Sak samma hur mycket den har gått sista året, är den i bra skick, köp, är den inte det, låt bli. Alla vätskor utom gaffeloljan byter du på en timme, ska du renovera gaffeln också tar det 1-2h till.

Last edited:
Men sluta fjolla och köp om det känns bra. Milen kan stämma och du kan lika gärna slå på tärning för att få fram det rätta miltalet ;). Går den bra köp, tänk på att det är snart en 15 årig hoj du köper, blir du lyckligare om miltalen stämmer eller inte? Kolla igenom så det känns bra,, koppling, motor, växellåda, belasta på 2:an, testa så den inte slirar på kopplingen. Koppling är rätt billigt att byta så det kvittar igentligen..
1 år är ingen tid för avställd hoj, tänk på att många hojar står avställda mer än halva tiden, 1 gång per år..Olja filter ser det ok ut och är nybytt så slutan fundera och kör. Funderar du byt då bara

Kommande fel? Ja det kan vara allt mellan himmel och jord, drivpaket tar slut, lagerknas här och var, motorproblem, den drar olja, krånglande bromseri, läckande packboxar.

Men varför bry sig om det idag ;)

Tröst är att det finns R ettor som gått 8000-9000 mil och går bra satan fortfarande. Det är en bra, driftsäker, kul hoj som börjar bli kult över med.:banana

Last edited:
Går det inte att göra en carfax rapport på hojar oxå, om du nu har regnr på den...
bror gjorde det på en bil härom å fy fan va bra, all info sen den va ny =)

Slitna kolvringar dvs svart/blårök under belastning. strulande fjädrar till koppling och växelspak det sistnämda är lätt fixat

Kolvringarna är "dåliga"på tidiga R1,så jag kulle kolla noga på en efter svartrök och låg eller överfylld oljenivå.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT