köpa en offroad & bygga till motard

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag körde på ett rådjur 12 juni med min hoj
och nu är man ju sjukskriven ett tag, men vill ju ändå köra (de dagar det kan tänkas gå)
Men eftersom jag fortfarande lider av sviterna efter olyckan (en armbågsfraktur + en handfraktur) så kan jag inte köra sporthoj, hur mycket jag än vill

så jag börjar faktiskt spana lite efter en gammal billig offroad, som jag kan slänga på gatdäck på

XT350
XT600

priset är MAX 15 lappar (däcken fixar jag gratis då jag jobbar med däck)

ni som HAR en xt350 eller xt600, vad har ni att säga ? vad är bra ? vad är dåligt ? vad ska man se upp med ?

tanken e att ha denna kvar en längra tid, då denna kan fylla tomrummet även under vintertid, då man inte vill ta ut finhojen

Finns det andra alternativ som jag missat ? som man ska kolla efter ?

ett måste = GATREGGAD

// Henke

och nu är man ju sjukskriven ett tag, men vill ju ändå köra (de dagar det kan tänkas gå)
Men eftersom jag fortfarande lider av sviterna efter olyckan (en armbågsfraktur + en handfraktur) så kan jag inte köra sporthoj, hur mycket jag än vill

så jag börjar faktiskt spana lite efter en gammal billig offroad, som jag kan slänga på gatdäck på

XT350
XT600

ni som HAR en xt350 eller xt600, vad har ni att säga ? vad är bra ? vad är dåligt ? vad ska man se upp med ?

tanken e att ha denna kvar en längra tid, då denna kan fylla tomrummet även under vintertid, då man inte vill ta ut finhojen

ett måste = GATREGGAD

// Henke
Ska du köra gata så är iallfall xt350n för seg. Kolla på Honda xr600 lite lättare och med mer kraft i motorn än xt600. Sen finns ju Suzuki dr600 som ligger i ungefär samma prisklass.. Man kan också få gamla ktm:er(620,600) rätt billigt men kvaliten på dom tidigare modellerna är inte den bästa. Men xr är nog det bästa alternativet. Skulle dock råda dig till att lägga ut lite mer pengar, det brukar löna sig i längden.

XT350
XT600

ett måste = GATREGGAD

// Henke

köp absolut inte en xt hade en sådan som låne hoj nyss.va iof en 07 xt 660r men fan va trött den va. själv hade jag en suzuki 650 Dr 93:a och den gick likvärdigt med 660:n har inga siffror men det kändes som att det va lite bättre botten vrid i den. lättare att köra bakhjul med än 660:n iaf. dessutom är ju 650 Dr i princip skottsäker

Måste bara inlägga... xt600-91 är piggare än en nyara xt660 tycker jag...

haft både 350 o 600

membranen i insugsventilerna på den lilla modellen har en benägenhet att säga upp sig. visar sig på ojämn tomgång, o är hyfsat dyrt att fixa.

avgassystemet kan rosta av i böjen, kolla före köp, svårt o sveta o dyrt att byta.

det är väl de enda som går sönder på dem. extrema slitvargar.

350 är smidigare, 600 är starkare, beror på vad du prioriterar och hur du vill dreva dem.

jag rekomenderar 600 modell 90 o bakåt, längre fjädringsväg, mindre bullshit, väger mindre och ser snyggare ut. tror det var 87 de fick skiva både fram o bak.

vill du leka crossbana är det nog 350 som gäller, 600 är lite väl tung. mycket motorväg, då är det 600 som gäller.

dr 600 är som att sparka en död gris, jättetung o ingen effekt i motorn !!!!

sikta på dr 650 i så fall, om du får en sådan för de pengarna.

eller något gatreggat 2takt runt 250 kubik kanske ?

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...