Köpa Duke, HJÄLP!!!!!!

Fastball

Drinkare
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 970RR Race kammar, Portad topp, Helsystem mm.
Har sökt som en dåre :confused: ang ändringar på duken runt -01. Någon som vet vilka dessa ändringar var? Hur är det med driftsäkerheten? Kom duke2:an -00? :va
Är allmänt intresserad av allt som har med inköp och ägande av denna fina bajk :kär
 
Fastball skrev:
Har sökt som en dåre :confused: ang ändringar på duken runt -01. Någon som vet vilka dessa ändringar var? Hur är det med driftsäkerheten? Kom duke2:an -00? :va
Är allmänt intresserad av allt som har med inköp och ägande av denna fina bajk :kär

DukeII:an kom -99. Tror inte det har förändrats något sen dess.
Skulle vara lite förändringar 03 el 04 då kanske för övriga modeller har ju fått ny topp t.ex.
Körde min -00:a i ca 1200 mil och var mkt. nöjd med den. En underbar hoj :tummenupp
 
Precis som 420 säger så är det samma ändringar gjorda på Duke'n mellan 02 och 03 som på 640'n, d.v.s. ny topp, hydralisk koppling och ett par andra små detaljer.

Nåt som kan vara värt att kolla är att den inte fuktar/läcker i ventilkåpans framkant. Det kan vara lite svårt att se eftersom det är uppe bakom kylarna/ramen och om hojen är nytvättad när du kollar så.... Men känn efter med handen efter du provkört. Passa så du inte bränner dig :7peta. Det här är något som bara händer vissa LC4-motorer (inte Dukespecifikt alltså) runt 1000 mil (lite +- beroende på körsätt) p.g.a. att fabriken snålat med packningsmtrl. Det hände med min och det fixades på garantin.

Annars, go4it !!! Enligt min mening är det den bästa och bekvämaste allroundhojen för den som inte har alltför stora banåkarambitioner. Missförstå mig rätt, den gör inte bort sig på bana om man vill testa det nån gång i bland men......

I och med att du bor i Stockholm så kanske du dessutom vill åka med på nåt av dom rallyn typ Stockholmssnurren som anordnas (om inte annat bara för att visa plastraketerna var skåpet skall stå) och att göra det utan ha mvg i fakirskolan; det fixar du galant med Duken. Eftersom det lätt kan bli uppåt 30 mil över en sån dag så är det så hiiimla bekvämt att bara ställa in hertigen i garaget efteråt utan att behöva ha en tanke på service (ytterligare en fördel med LC4'an, långa serviceintervaller).

Visst finns det nackdelar som att du måste skaffa en till hoj (vilket i sig inte behöver vara en nackdel när om man tänker efter :) ) om du vill ut och köra i skogen, på isen eller rikigt ladda på bana men..... Du måste bara bestämma dig vad du är ute efter, hur du kommer att använda hojen.

Höll på att glömma ytterligare en fördel: :tuttar-magnetfaktorn är hög.

Share 'n enjoy
 
Väldigt små förändringar de första åren, men man kan hålla koll på att bakaxeln är bytt på en 01:a (materialfel), att det sitter en ny kopplingsvajer (från 02) och så bör man vid 1.000-1.500mil i förebyggande syfte byte det troligen kassa "ryss-lagret" i kopplingen.
 
Har också en '01:as Duke II till salu.
Mkt välskött och servad.
Bara 57500:-!!!
Jag har trivts kanon med Duken, känns som om allt "sitter på rätt ställe" och den är förvånadsvärt bekväm på lite längre sträckor.
Ska byta nu bara för att jag ska smiska på gocartbana och Duken känns lite för fin och stor för det.

PM:a mig vid intresse.
 
TomK skrev:
..... och så bör man vid 1.000-1.500mil i förebyggande syfte byte det troligen kassa "ryss-lagret" i kopplingen.

Är det några speciella årgångar som gäller för 'rysslagret' ? Gäller det alla LC4'or ?
 
ja har oxå en duke till salu fast en 00 med helt ny renoverad motor ring om du vill veta mer mvh markus 0738-107829 pris 55000kr eller bud
 
Spider skrev:
Är det några speciella årgångar som gäller för 'rysslagret' ? Gäller det alla LC4'or ?

-01 i alla fall, både 640 och 620. Jag vet inte exakt när det blev bättre lager och om tidigare årsmodeller haft andra lagertyper. Sånt där byter de ibland mitt i en säsong.
 
Tack för alla bra svar!!

Är detta "rysslager" kostsamt att få bytt på verkstad? Eller kan en normalbegåvad :kocko gör detta själv?

Serviceintervallerna? Hur ofta är dessa? Läste i en annan tråd att det var oljebyte samt ventilinspektion var 15:de timme :skrämd (kanske inte gäller duken) Vad är rekommenderat från fabriken?

Hur är det med om man skulle vilja kör på isen. Fälgbyte då eller?

Snart är det vår!! :banana
 
Last edited:
Fastball skrev:
Serviceintervallerna? Hur ofta är dessa? Läste i en annan tråd att det var oljebyte samt ventilinspektion var 15:de timme :skrämd (kanske inte gäller duken) Vad är rekommenderat från fabriken?

Enligt instruktionsboken är det service var 500:e mil som gäller och då är jämna 1000-tal lite större.

Men olja&filterbyte minst var 250:e är ju ändå nåt man gör. Tror det var vår man i Gävle som uttryckte det så bra; nåt i stil med att 'för mycket kärlek kan hojen aldrig få'.
 
Fastball skrev:
Tack för alla bra svar!!

Är detta "rysslager" kostsamt att få bytt på verkstad? Eller kan en normalbegåvad :kocko gör detta själv?

Serviceintervallerna? Hur ofta är dessa? Läste i en annan tråd att det var oljebyte samt ventilinspektion var 15:de timme :skrämd (kanske inte gäller duken) Vad är rekommenderat från fabriken?

Hur är det med om man skulle vilja kör på isen. Fälgbyte då eller?

Man kan byta kopplingslagret själv, men det sitter mitt inne i motorn. Det finns ju andra saker som också som slits. T.ex. kan man behöva kolla ramlager och vevpartiet, när man ändå är igång. Kanske inte något man sätter igång med själv utan tidigare erfarenhet (krävs verkstadshandbok åtminstone). Vet inte vad en verkstad kan tänkas vilja ha för ett sådant jobb.

Var 500:e mil gäller det för ventilspelskontroll, men olja bytar man gärna redan efter 200-250 mil (tätare om man kört riktigt hårt - som på bana). Då får man också bättre koll på mängden metallflis på magnetpluggarna och kan i tid upptäcka om saker börjar rasa.

Man kan montera dit andra fälgar - inte det första man tänker på med en Duke kanske, men det bör gå att klämma in utan att det tar i när fjädringen jobbar. Man får hitta någon lösning för bromsskivan fram och så lite distanser för axlarna.
 
Jag har en teori, om dukefälgar....... jag tror (typ) att framaxeln är 17mm borde då inte fälgarna passa från de modeller som hade vanlig gaffel fram till -99 ?

Eller menar du offroadfälgar för att köra is? Köp någe annat isf...... annars tar väl bakdäcket å rispar sönder ljuddämparna?



TomK skrev:
Man kan montera dit andra fälgar - inte det första man tänker på med en Duke kanske, men det bör gå att klämma in utan att det tar i när fjädringen jobbar. Man får hitta någon lösning för bromsskivan fram och så lite distanser för axlarna.
 
Tom Byron skrev:
Jag har en teori, om dukefälgar....... jag tror (typ) att framaxeln är 17mm borde då inte fälgarna passa från de modeller som hade vanlig gaffel fram till -99 ?

Eller menar du offroadfälgar för att köra is? Köp någe annat isf...... annars tar väl bakdäcket å rispar sönder ljuddämparna?

Det finns maskiner där det t.o.m. suttit ekrade hjul original (sålda i USA), men frågan var förstås om det går att klämma in 18/21" - jag har ju inte kvar någon hoj att mäta på :) Finns väl risk att det blir väl tajt när fjädringen komprimeras.
 
"Det finns maskiner där det t.o.m. suttit ekrade hjul original (sålda i USA"

Typ, en sån här??

Den e ganska ball med trådar också, om jag får säga.
Heda, om du saknar din gamla röda Duke så e ju min till salu... :D
 

Bifogat

  • Dukesträngen.jpg
    Dukesträngen.jpg
    111.6 KB · Visningar: 84
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top