Köpa Ducati 999, 749?

loCCan skrev:
2265839 Är också sugen på att köpa en ducce, fast då till nästa säsong. Men frågan är vilken av de nyare supersport duccarna som är mest lämpad för den lite mindre plånboken? eller är alla lika "dyra" att äga? ;)

En gång för alla... Ducati är INTE dyrare att äga än någon annan hoj - eftersom andrahandsvärdet inte är hälften efter 2 säsonger och delar, service etc är billigare än till många andra hojjar blir kostnaden samma. Så upplever jag det i alla fall, men jag kan ha fel, jag kanske lever i en drömvärld :tomten
 
bjos skrev:
VAd är Vippor och kromsäp för nagot?

Vippor är ena små metallrackare som ligger mot kamaxlarna och styr öppning och stängning av ventilerna (någorlunda rätt va?). De har en beläggning av krom. Från vippor tillverkade runt 96-97, tror jag, och i ovanliga fall i nutid så släpper kromet från vipporna. Då slits vippan och i sämsta fall även kamaxeln. Dyrt att byta. Nu ska man inte överdriva den risken. Sånt kollas och byts vid service.

/Ssss
 
stronzo skrev:
2266859 Om du ska ha en "Svart/Grå Ducati 748/916/996/998/749" så kan du redan nu
ta bort 916, 996 samt 998 från önskelistan - de tillverkades enbart i rött och gult,
förutom 998 som även finns i en hiskelig Matrixfärg (mörkgrön). Just det ja, 916 finns
ju faktiskt också i en Senna variant, silver eller svart, men den är mycket ovanlig.

Fast du kanske vill köpa en med färgade kraschkåpor?

Var lite osäker på 996 och 998 fanns i svart/grå, så tack för svaret :tummenupp

Hade jag fått välja hade de nog blivit en 748 Senna men det är nog inte många som ens rullar i sverige :/ Det finns några till salu i tyskland men känns inte så lockande och importera förstahojen.
Här är en grå 748S :tungan

En fin med kraschkåpor är heller inget hinder och nog ett billigare alternativ än en äkta grå/svart ;)
 
loCCan skrev:
2268314 Var lite osäker på 996 och 998 fanns i svart/grå, så tack för svaret :tummenupp

Hade jag fått välja hade de nog blivit en 748 Senna men det är nog inte många som ens rullar i sverige :/ Det finns några till salu i tyskland men känns inte så lockande och importera förstahojen.
Här är en grå 748S :tungan

En fin med kraschkåpor är heller inget hinder och nog ett billigare alternativ än en äkta grå/svart ;)
Halmstad Gustav hade en Senna för en tids sen till salu... Så läcker den var =)
 
Självklart ska du köpa en 999:a! Och allra helst en S-modell...
Finns mycket godis på den som öhlins runt hela och lite mer pulver i motorn..
Köpte en själv i våras och kan inte vänta tills nästa bankörning! hehe
skämt o sido en kanonhoj med effekt som räcker till dom flesta och ett sound som ger vem som helst rysningar..
 
Ja, Ayrton Senna och Ducati är verkligen den ultimata kombinationen.

Rejser-ikonen Nr 1 & hojmärket Nr 1.

Det kan inte bli bättre.
 
spirre skrev:
2268377 Halmstad Gustav hade en Senna för en tids sen till salu... Så läcker den var =)

Så det finns kanske några i Sverige ändå ;)
Bara hoppas nån blir till salu i höst/vinter...chansen är kanske inte så stor men ändå :tungan


ayrton skrev:
2269169 Ja, Ayrton Senna och Ducati är verkligen den ultimata kombinationen.

Rejser-ikonen Nr 1 & hojmärket Nr 1.

Det kan inte bli bättre.

Kan bara instämma, de perfekta i mina ögon :drool :drool
 
loCCan skrev:
2271010 Så det finns kanske några i Sverige ändå ;)
Bara hoppas nån blir till salu i höst/vinter...chansen är kanske inte så stor men ändå :tungan




Kan bara instämma, de perfekta i mina ögon :drool :drool

det låter betydligt billigare att köpa en röd eller gul och sedan köpa kraschkåpor själv och lägga orginalkåporna på vinden.
 
-dB skrev:
2271222 det låter betydligt billigare att köpa en röd eller gul och sedan köpa kraschkåpor själv och lägga orginalkåporna på vinden.

Mmm det är nog troligast att de blir så också för har inte precis hur mycket pengar som helst och lägga på en cykel :(
Frågan är bara vad kalaset kan kosta o konvertera en cykel till annan färg med dekaler,kraschkåpor,tank och vad som nu kan krävas?
Blir troligen en 748 eller 916...
 
kostnad för konvertering till svart?

Mellan 4000-10.000:- beroende på om du känner "rätt" folk eller vad lacken kostar..
Köp Kurbens annars. Den är klar. Bra hoj för övrigt.

Jag har haft min 748 i 5 år och har inte råkat ut för några incidenter med dålig kvalitet. Hojan har nu över 4500 mil på mätaern sedan 1997 och den hävdar sig fortfarande på både bana och gata.

Lite effekt och lite hög vikt, visst.. Men det hindrar inte mig från att oerhört skoj på den. Dessutom tycker jag designen fortfarande håller mycket bra.

Ta valfri japanare från 1994 och jämför designen. Duccen vinner varje gång.
 
Lite OT, men ändå!

Nyss hemkommen från första rundan på ett bra tag efter service av SPS'en!
Jag kommer glidandes i allén förbi Trädgårn/Brädgårn här i Gbg och får en
Suka SV1000 (möjligen 650) efter mig.

Lite längre fram är det rött och där står Biscaya-Patrik på en MV Agusta F4 1000
och väntar på grönt. Bredvid honom står kamraten på en Triumph Daytona 600.

Strax står vi alla fyra på rad och väntar, en bit framför oss står ett gäng
gatuarbetare/asfaltläggare som uppmärksammar oss. De drar med "gashandtaget"
i luften och givetvis lyder vi deras önskan. En av gubbarna tar ett steg ut i gatan och
håller handen i luften i väntan på grönt.

Spänningen stiger när Ducati, MV Agusta, Triumph och Suzuki håller kopplingarna
på slirgränsen. Det slår om och gatuarbetaren sänker armen!

Med ett dån av twinmuller och ilskna radfyror dundrar vi iväg ner längs allén och
leendet innanför hjälmen är i samma storleksordning som visiret.

Vissa dagar är helt klart bättre än andra...

Så här såg hojen ut för en vecka sedan, ett klick på min avatar - så ser den ut nu.

ramverk.jpg
 
stronzo skrev:
2271893
Så här såg hojen ut för en vecka sedan, ett klick på min avatar - så ser den ut nu.

En vanlig service på en Ducce alltså :)

Skämt åsido, det verkar ha varit mer grundlig underhåll du ägnat dig åt?
 
DR-Zätare skrev:
2271940 En vanlig service på en Ducce alltså :)

Skämt åsido, det verkar ha varit mer grundlig underhåll du ägnat dig åt?

Ser ut som om han byter olja bara... På Ducce tar man ur motorn och vänder upp och ner på den för att tömma.

Så här såg min ut för inte så länge sedan när jag bytte kamremmar (bl.a...
:rolleyes: )

attachment.php
 
Teddan skrev:
2271979 Ser ut som om han byter olja bara... På Ducce tar man ur motorn och vänder upp och ner på den för att tömma.

Så här såg min ut för inte så länge sedan när jag bytte kamremmar (bl.a...
:rolleyes: )

attachment.php

Prexis! Jag ser att du gett dig på den klassiska manövern att byta kylarvätskan.
På SPS'erna sitter ju dräneringspluggen i sidostödets underkant, bara till att
fälla ut och tömma, som du gjort rätt ned i GB BigPack lådan!
 
Märkligt, samtliga SPS'er verkar vara isär emellanåt mer än andra.. hehe

Min var en naken ram förra veckan..

/B
 
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Back
Top