Köpa dremelkopia?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har bestämt mig för att köpa en Dremel att ha i garaget eller snarare en multislip de så fint kallas. Inga portningsjobb planerade i dagsläget men de har ju många användningsområden när det är trångt. Den stora frågan är om det är meningsfullt att köpa en Dremel original eller där finns någon kinesisk klon som är fullt tillräckligt bra för att snurra slipstift, stålborstar och liknande?

Biltema Multislip 179kr

Jula Multislip 149kr

Jula Dremel 3000 800kr
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Jag har clas ohlsons variant. Cotech eller vad nu märket heter.
Har mest använt till plastreparation vilket jag tycker har funkat bra.
När det kommer till metallbearbetning känner jag mig tveksam till kvalitén på de medföljande stiften dock.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Kan inte uttala mig om maskinerna. Men har köpt tillbehör av andra märken, som vart sisådär. Brukar köpa dremels kapskivor 5 st 100 kr. Rätt dyrt. Men dom håller tio gånger så länge som dom andra kapsjivor jag testat
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Hmm funderar själv på en Dremel mest för att göra lite träarbeten men såklart även använda den i garaget där det passar.

Duger Dremel 4000?

Tycker inte en tusing är sådär farligt att lägga om man faktiskt har stor användning för verktyget.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag köpte biltemas på chans. Stiften är sådär men den funkar.
Passar dremels stift på den tro?
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag har en maskin från Biltema sen flera år tillbaka. Jag har använt den till lite slipning och kapning i trä, metall och främst plast. Biltemas kapskivor är skräp men maskinen är helt okej till lättare arbeten. Den är ganska svag tyvärr men använder man den sällan så duger den gott och väl. Jag använder den kanske några gånger per år. Använder man maskinen oftare och/eller till tyngre arbeten så hade jag hellre haft en Dremel. Att exempelvis gräva i en topp hade jag hellre haft en Dremel eller luftdriven maskin med mer kraft i.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Black & Decker och Bosch är de som orkar bäst, håller längst och har bäst motorstyrning. Dremmel kommer dock god tvåa och resten är inte värda att nämna - inte ens att de är billiga.

<edit>Vaf*ndå, den Black & Decker jag har säljs inte längre!</edit>
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Black & Decker och Bosch är de som orkar bäst, håller längst och har bäst motorstyrning. Dremmel kommer dock god tvåa och resten är inte värda att nämna - inte ens att de är billiga.

<edit>Vaf*ndå, den Black & Decker jag har säljs inte längre!</edit>

Vad heter boschprodukten? Jag hittar den bara batteridriven?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad heter boschprodukten? Jag hittar den bara batteridriven?

Efter att ha kört sönder den nyköpta Dremmel'n 1998 i USA köpte jag den - fast med 19 år i backspegeln - kan vara jag som bara önskar att det vore en Bosch. Hittar den inte själv på nätet. Är inne på min andra Black & Decker - den orangea.

<edit>RT650KA ca 600 spänn från ebay inom EU </edit>
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
De billiga kan ha dålig balans och då går det inte att använda tunna kapskivor och är allmänt olustigt. Jag köpte en lågpris på Claes Olsson för flera år sedan och använde den bara någon gång innan jag skaffade bättre grejor.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har kört sönder minst 10st "dremmlar av olika märken bla 2st "äkta dremmel" Förvånansvärt nog så håller Cotech bästa av de jag provat den håller fortfarande trots våldsam plågsam portning. Jag har dock inte provat Bosch!
Äkta dremmel höll lika dåligt som den sämsta skit jag provat. Men själva förlängar vajer är bäst från Äkta Dremmel!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vilka verktyg är det man skall ha då? Förutom standard kapskivor och så vilka grejer är det ni använder mest?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag använder mig av NSK E-max ultra performance grinder är väll lite way of i pris men den har sedan 2010 snurrat nagra milliarder varv o inget har pajat ännu. I sverige kostar maskinen 40,000+ sedan kommer alla huvuden till för några 1000 lappar st.

Dock portar jag en hel del o denna smidiga maskin har visat sig helt överlägsen dom 10 talet dödade dremlar o dylikt som var innan köpet av E-max.

Slipstift, diamant filar, luddtrissor,sandpappers rullar.

3,2mm 3,0mm 2,65mm skaft köper jag på e-bay från kina dom billigaste för några kronor st är inte så mycket sämre än dom dyra fina märkena som kostar 10-15 gånger mer.

Kina diamant filar duger utmarkt till att klyva lagerbanor med som ex när man inte har tillgång till special avdragare.

Mvh
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag köpte en Cotech för en massa år sedan, eller rättare sagt, det blev 3st, som alla gav upp med under minuten i total körtid :huvet Sen böt jag upp mig till en Dremel, och den har tuffat och gått sen dess. Jag har fått byta strömbrytare på den en gång, men då levde den ett hårt liv med mycket slipande i glasfiber under några år. Sen har jag bytt till en riktig chuck också, så man kan ha verktyg med olika skaft, småborrar osv.

Jag har testat lite olika verktyg, men Dremels kapskivor är bäst hittills, och Classes småfräsar i hårdmetall är väldigt behändiga.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har en Dremel sedan 10 år och är väldigt nöjd. Har använts till allt möjligt och bara går. Dock gör jag inga tuffa metalljobb. Biltemas kapskivor är som smör men för mindre jobb funkar de väl.
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Jag har en äkta dremel och den vibrerar mer än vad jag tror är bra för nerverna i handen. Verktygen är det dock inget fel på. Biltemas kapskivor med diamant gillas också.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Vet inte om man använder kapskivan så mycket. Var mest ett exempel där jag med säkerhet kunde svara på. Funkat bra att kapa igenom bygeln på igenrostade lås o dylikt. Mest för att jag inte haft annat bättre tillhands. Men dremmeln är smidig till pilli pill med saker som är ganska små eller trångt utrymme.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top