Köpa digitalkamera

Chrille D

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM 900 -05
Tja!

Skall till och köpa en digitalkamera nu, sneglar på en Canon Powershot A70, nån som har några erfarenheter av den? När man läser om den så verkar ju allt frid och fröjd tycker jag. Den kostar 3900 på Cyberphoto, fins det någon annan kamera ni rekomenderar istället för denna i samma prisklass så vore jag tacksam för tips och ideer! :hej

/Chrille

Tips

Vet inget om kameran du har tittat på. Ett råd vill jag dock ge. Tänker du plåta hojar på bana etc. och inte alltid har möjligheten att komma nära objektet vill jag rekommendera så stor optisk zoom som möjligt, helst 8 gånger, gärna 10.

När man tar bilder kan man nästan aldrig komma för nära.

Ja bra zoom är nästan ett måste. En annan sak. Vissa digitalkameror kan vara rätt slöa när det gäller att ta en bild. Försöker man fota ett objekt i rörelse blir bilden antingen sladdrig eller så får du inte ens med objektet. Har hänt mig med flertalet digitalkameror (billigare kameror)

Kan rekomendere Fuji FinePix S304. Duger bra till det mesta (förutom att ha i fickan) Lite klumpig. Men häldre något att hålla i än en liten fjuttig kamera i kreditkorts storlek. Hur proffsigt ser det ut? :p

Exempel

Stod ikväll mellan 10-20 m ifrån platsen där åkaren kom. Mitt objektiv hade då brännvidden 170 mm.

Har tagit en detalj i bilden för att visa hur stort värde där finns i optisk zoom

Bifogat

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    76.4 KB · Visningar: 251
Jag har en A70 å är kannon nöjd
det fina är att det fins manuella inställningar för bländare å slutare bla.

å den tar korten snabbt å vill man ha skarpa billder på saker som rör sig (läs hojar) så kan man ställa in en snabb slutar tid (om ljuset räcker till)

sen har den en tele converter som man fäster med bajonet fattning med brännvid på 252mm (motsvarande 35mm film)

men köp till större minne(jag har 256Mb)

A70 rekomenderas starkt

/Mattias

Jag köpte nyss denna... en Pentax 430 RS

du kan ju kolla in den här http://www.cyberphoto.se

ja är då väldigt nöjd med den, o dom snabba att ha o göra med.
Sen att de låg en Bounty i paketet som man kunde mumsa på medans man packade upp gjorde ju inte saken sämre :tummenupp

Nya Canon Ixus 400 verkar grym, 4 megapixlar, 3* optisk zoom, röstkommentarer till stillbilder mm, dock en aning dyr än så länge...

Bifogat

• canixus400.jpg
    canixus400.jpg
    28.6 KB · Visningar: 175
kolla in denna kamera...

Canon EOS 1DS

Canon EOS-1Ds – världens första yrkeskamera med CMOS-sensor och 11,1 megapixels för fullt bildformat 24x36 mm.

Alla Canon EF vidvinkelobjektiv kan användas med fullt utnyttjande av bildvinkel och kvalitet, liksom alla övriga EF objektiv.
CMOS-sensorer förbrukar mindre energi än CCD-sensorer. Batteriet NP-E3 räcker för upp till 600 bilder per laddning
(vid 20° C).

Pris 79 995:-

Den skulle jag gissa att den tar grymma bilder

Bifogat

• eos1ds_ef2470.jpg
    eos1ds_ef2470.jpg
    18.7 KB · Visningar: 169
köpte nyss en Olympus C-5050Z med 256mb minne från cyberphoto.se

jag tror jag blir nöjd med den iallafall.
får den ikväll eller morgonkväll.

/z

Back