Köpa demohoj?

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Är det värt att spara några tusingar och köpa en demohoj mot en ny? Antagligen är de väl testade ganska ordentligt av spekulanterna. Eller det kanske inte är så noga med lugn inkörning?
 
Det finns olika skolor om inkörning. Rent allmänt har de flesta tillverkarna redan gjort grundläggande inkörning i fabrik.
Det hänger väl på hur mycket du sparar på att det är en demohoj om det är värt att skaffa den.
 
Köpte min triple som varit demohoj med 350 mil på mätaren. Nu har den gått drygt 1100 utan trassel.

Naturligtvis fick jag samma garantier som om den varit ny.
 
Jag personligen skulle tänka till en och två gånger extra innan köp av en demohoj. :gnissla
 
Finns det pengar att spara och inga tillkortakommanden så hade jag slagit till dIrEcKt.
Inkörning är bara för italienska märken.
 
Jag vet ju hur ja testar hojar, man vill ju se vad de går för liksom. Finns säkert de som drar 20 000 Rpm med en kallt motor bara för att de inte är deras egen.. Köper du en ny så vet du ju hur den är behandlad, med kärlek och smisk:tuttar
 
Å andra sidan så upptäcker du troligen ev fel tidigare om den blivit piskad ordentligt, och har på så sätt garanti kvar om något händer.
 
Jag sparade ca 15000 på att köpa en hoj med 61 mil på i stället för 0 mil. Fick dessutom första servicen med på köpet. Jag anser att det var värt. Jag vet själv hur man brukar demo-köra och visst brassar man på lite men vad skulle det göra? Självrisker på 15-20 kkr brukar tämja de flesta lite grann i alla fall.
 
Min är en demo som förmodligen fått bekänna färg från dag 1.
Resultat? Starkaste motorn av detta slag de testat i bänk på IBC.
Gått sedan 2010 utan några som helst problem eller oljeförbrukning.
 
När jag provkör hojar hos handlare brukar jag alltid olla handtagen och sadeln, efter jag provat varvstoppet i 4 minuter
 
På den gamla goda tiden så löpte jag en Suzuki GS1000S som hade gått en säsong
i dåtidens Superbike.
Hade efter tävl.säsong 350mil och jag körde sedan 4000mil utan problem:)
 
Skulle du låta bli att bli tillsammans med en person bara för att den inte är oskuld?
 
Det där med att demohojar skulle vara "brutalt" körda ser jag mest som en myt - De gånger jag har tittat på hoj och provkört har det varit rigorösa krav. Lämna körkortet och man har fått fylla i papper där man godkänt 30 000 kr i självrisk etc.

Sedan har det handlat om en lugn körning på 10-15 minuter mest för att se om jag sitter bra och gillar reglagen/motorn och sånt - Tror att de flesta är som mig, de lånar knappast ut en R1:a eller liknande till icke betrodda.......det är jag HELT säker på !

Var rätt kul för nåt år sedan när jag var på genomresa och gick in på Bike i Trollhättan och försäljaren kände igen mig DiRecKt och sa "det var la du som tjackade en ny R1:a av mig förra året" och jag sa "ja för faen - jag e sketanöjd med den" och han bara sa "Du är inte sugen på att testa den nya 1199 Duccen" och jag tackade NEJ !!!! (min fru tog tempen i pannan efteråt och frågade om jag mådde bra för jag betedde mig så underligt :va)

Tacka nej till Nya Duccen.......Total härdsmälta innanför pannbenet juh !
 
Köpte med en demo med 80 mil på mätaren hösten 2007 (SuperDuke).
Hade den till 1700 mil och hade inga fel alls. Lämnade med i bänk mest hk av alla STD SuperDuke de bänkat på Beviks (Då rullat runt 1000 mil). Gav 0,5mer hk än en Med acra+map de bänkat dagen innan...
Tror inte att det är någon fara om priset är rätt. Jag sparade 37000 mot listpris.


Min är en demo som förmodligen fått bekänna färg från dag 1.
Resultat? Starkaste motorn av detta slag de testat i bänk på IBC.
Gått sedan 2010 utan några som helst problem eller oljeförbrukning.
 
Last edited:
Har själv köpt 2 demos med bra rabatter en 900 Hornet -02 som jag fortfarande har kvar dock är det sambon som brukar den och en Tuono -07. Inget som helst problem.

Sen tror jag precis som herr YZF R1 att de som brassar satan på en provkörning är ytterst få. Å andra sidan om du nu funderar på att köpa en brassa satan hoj, antar av frågeställningen att du inte är spekulant på en Virago 650, så skall den väl tåla att brassa satan på.
 
Skulle du låta bli att bli tillsammans med en person bara för att den inte är oskuld?

Jag tänker tvärt om, tänk va många som varit där och syndat och vissa har säkert gjort äckliga saker.. Så ju mindre kroppsvätskor som gnidit sig emot "henne" desto bättre.

Men det är bara jag:rodnar
 
Köpte med en demo med 80 mil på mätaren hösten 2007 (SuperDuke).
Hade den till 1700 mil och hade inga fel alls. Lämnade med i bänk mest hk av alla STD SuperDuke de bänkat på Beviks (Då rullat runt 1000 mil). Gav 0,5mer hk än en Med acra+map de bänkat dagen innan...
Tror inte att det är någon fara om priset är rätt. Jag sparade 37000 mot listpris.


Säger inte att de är sant men vad jag har hört så får du mer effekt i maskin vid en aggressivare inkörning men du kortar livslängden, än vid en normal inkörning
 
Om du oroar dig för att det är en demohoj så köp en ny.
Begagnat är väl inte att tänka på heller antar jag.
 
Inkörningen finns det ju olika skolor om hur den ska ske, hårt eller mjukt. Varmkörning är väl mest det folk skiter i när dom provar demohojar. När jag varit och provkört har handlarna själva flera gånger startat upp hojen och direkt varvat den rejält för att visa hur den låter etc.
 
Back
Top