Köpa demohoj?

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Hittar ingen tråd om att köpa Demo hojj? för och nackdelar?

Någon som har gjort det köpt en demo?

antar att demo hojjarna är hårt inkörda från början och inte snällt inkörda som vanliga hojjar:yoparty

men sen kostar de juh ca 15000 billigare..
 
Är där garantier osv kvar så är det ju inget och oroa sig för, skulle de vara någon skada är det bara och lämna på garantin,

Sen är de ju inte säker folk har kört skiten ur cyklen, beror på vem som testat den ju.

mina 2 cent
 
Jag köpte en demo hoj!
Den hade gått 12 mil, förmodligen väldigt hårda 12 mil.. Men den gick som en klocka:tummenupp
 
Alla dessa diskussioner om hur en motor skall köras in!
Om man inte köper hojen för att ha den som livsprojekt så tror jag inte att eventuella nackdelar med en hårt inkörd motor visar sig innan du hunnit sälja den igen.
Jag menar: om den drar aningens mer olja efter tusen mil / alternativt har något mindre effekt än en hoj som är inkörd by the book så är det ju inga direkta kostnader som drabbar första ägaren.
Sen kan det kanske vara en nackdel om det står på kvittot att det är en demohoj man köpt, det blir vissa blocket spekulanter kanske skrämta av men annars är det nog ingen fara.
 
Var en ducce jag tittat på :) som gått runt 70 mil

jag brukar juh äga hojjen några år om jag är nöjjd med den och trivs :):yoparty
 
Ofta så är de inkörda en bit innan de blir "demo" hojar o första oljeservicen gjord..så vet jag det var på Triumph road show..tror inte det är någon fara köpa en sådnan hoj, de flesta som kör ny hoj brukar ändå inte köra så galet man bara kan innan man lär sig lira med nya hojen, hur bromsar är och hur den beter sig, inte gör jag så iaf..

Är det bra pris why not!?
 
Köpte en fazer 1000-01 som gått som demohoj till 04 när jag köpte den.Hade den i 2 år utan problem.
 
De första 50 milen eller så kör de nog lugnt :)

Så står det att man ska göra med nya firebladen iaf.
 
Har funderat på att köpa en demohoj, den hade dock bara gått 20 mil. Eftersom garantier finns ser jag inga större problem med det förutsatt att priset är det rätta.
 
Min hoj var en demo hoj - hade gått 240 mil, det mesta av dessa hårt på bana i qatar med journalister :)

Lite repor här och var men jag antar att eftersom det vara Honda som stod för service och underhåll under inkörningen så är den ok. Eventuellt drar den olja, men jag har bytt till Honda's föreslagna olja nu så får jag se om den fortsätter med det. I så fall byts antagligen kolvringar på garantin om jag har otur (ska vara fixat på 09'orna men min är en väldigt tidig 09 så kanske den inte var fixad).

Så hittills är jag nöjd :tummenupp
 
Vad kul med positiv feedback på detta , antar att det är inget att oroa sig för då :banana

Förmodligen inte. Kanske någon mupp legat på varvstopp i fem minuter med demohojen med 7 mil på mätaren, men hur troligt är det egentligen?

Jag funkar iaf så när jag provkör en demohoj att jag tar det ganska piano. Dels är jag ovan vid hojen och dels har jag ingen lust att pröjsa en halv förmögenhet i självrisk om jag skulle skrota den.

Sen körs ju nya motorer rätt hårt i fabrik för att se så allt funkar som det ska.
 
Hittar ingen tråd om att köpa Demo hojj? för och nackdelar?

Någon som har gjort det köpt en demo?

antar att demo hojjarna är hårt inkörda från början och inte snällt inkörda som vanliga hojjar:yoparty

men sen kostar de juh ca 15000 billigare..

Det snällaste och bästa du kan göra med en ny motor är att köra den hårt. Särskilt första milen är viktiga. Man skall dock INTE ligga på konstanta varvtal.
Men har inte hojmotorerna gått i bänk innan de monteras?
 
Det snällaste och bästa du kan göra med en ny motor är att köra den hårt. Särskilt första milen är viktiga. Man skall dock INTE ligga på konstanta varvtal.
Men har inte hojmotorerna gått i bänk innan de monteras?

Därom tvistar de lärde och jag tar inget parti då jag inte vet. Håller på att köra in min hoj nu och rekommendationerna från Ducati är inte över 6k varv de första hundra milen och ingen segdragning. Mellan 100-250 mil är det 8k varv max.

Vet inte hur heligt det är och lyder inte fullt ut, det var för svårt... :D

Säljarens kommentar var:
"Det är inte så viktigt längre med moderna motorer, tillverkarna rekommenderar väl mest försiktighet så man ska vänja sig lite vid hojen."

Tror det ligger en del sanning i det.

Och ja, vad jag vet har alla MC som lämnar bandet bänkats.
 
Funderar också på en demohoj, och det jag oroar mig över, är som någon tidigare skrev att om det står "demohoj" på kvittot så kommer kommande köpare kanske bli skrämd och därmed värdet sjunka.

Men å andra sidan kan man ju inte göra sämre affär en den jag gjort med min nuvarande hoj :-)
 
Last edited:
Varför ska man visa upp orginalkvittot? Det är ju bara registreringsbeviset som är intressant vid försäljning :va
 
Min Daytona-06 är ursprungligen en demohoj och bland annat provad av mig innan köp. Den närmar sig nu tretusenmilastrecket med raska steg och går som en klocka.

De flesta nya hojar jag känner till är provkörda under belastning som ett led i rutinen för slutprovning och som många redan sagt ska en hoj varken daltas eller rödvarvas under inkörningen, varför en demohoj inte ska vara sämre än vilken som helst annan maskin Du hittar på marknaden.

Jag skulle inte tveka om priset var rätt...:)
 
De hojar jag har provkört har jag inte svinat med då jag anser att man inte ska göra det. I regel så är man mer rädd om andras saker man lånar/provar än om sina egna. Över till tråden så tror jag inte att du riskerar något, du får ju provköra, känna och klämma samt att du har alla garantier etc. Du får nog ett mycket bättre pris då det är ett demo exemplar :)
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top