Köpa demo eller presshoj?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Hur ställer ni er till demokörda eller press-hojar. De har gått få mil men man vet att alla som lånar inte är snälla med en demohoj. Vågar ni köpa en eller står ni över? Säg att man sparar ca 9-12% av nypriset. Är vinsten för liten?
 
Jag skulle mycket väl tänka mig att köpa en demokörd. Att dom skulle vara så dåliga att dom inte håller för det är bara några kört dom innan. Men givetvis så ska det skilja på priset mot en helt ny. Speciellt nu när det är slut på säsongen och den borde ha första service gjord.

Jag har aldrig hört talas om någon som fått problem med en mc/bil som tidigare varit demokörd. Är det någon annan som hört?
 
Hur ställer ni er till demokörda eller press-hojar. De har gått få mil men man vet att alla som lånar inte är snälla med en demohoj. Vågar ni köpa en eller står ni över? Säg att man sparar ca 9-12% av nypriset. Är vinsten för liten?
Grejen är väl att varje hoj har en inkörningsperiod med olika rekommendationer på varvtal och körsätt.
Testar man en demohoj vill man ju gärna dra på lite för att se vad cykeln klarar av men det är ju inte någon som följer det schemat just den cykeln ska köras in i.

Jag var själv inne på en demohoj men ångrade mig och köpte en helt ny istället så jag själv får köra in den riktigt, det ger "piece of mind" till sinnet, dock får du ju betala lite mer men vet att ingen har misshandlat den och tuktat den.

Fördelen kan ju vara att en eller två servicar är gjorda redan men att skicket kan vara lite sisådär.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
 
Också en fråga om kort eller långsiktigt ägande.
Skulle jag köpa en hoj för att ha skoj en eller två säsonger vore en demo hoj kanon, ett lägre ingångs pris = mindre förlust när man säljer.
Men köper jag för ett långt stadigt förhållande så hade jag nog hostat upp de där 10-12% mer för en heelt ny.
 
Också en fråga om kort eller långsiktigt ägande.
Skulle jag köpa en hoj för att ha skoj en eller två säsonger vore en demo hoj kanon, ett lägre ingångs pris = mindre förlust när man säljer.
Men köper jag för ett långt stadigt förhållande så hade jag nog hostat upp de där 10-12% mer för en heelt ny.

Handlar det bara om 10-12% så tänker jag precis som du. Men min nuvarande hoj hade gått som demo och den fick jag ca 25-30% billigare än en ny, så då kände jag att det var värt det.

Jag har alltså uppenbarligen inga problem med demohojar, men det ska vara till ett pris som motiverar det. Dessutom tror jag att det är en minoritet som kör särskilt våldsamt med demohojar. Själv har jag alltid varit lite extra försiktig när jag kört demohoj då självrisken är rätt blodig om man råkar köra åt helvetet.
 
Hur ofta sliter man ut en MC-motor på en någorlunda modern maskin?
Att inkörning och varmkörning inte har skötts så bra som jag hade gjort det själv kanske påverkar livslängden något lite men det är inte troligt att det kommer göra någon större skillnad i slutänden. Särskilt som att den som köper den "nya" hojen troligen säljer den långt innan motorn visar några ålderstecken.

Jag tycker dock att man ofta ser handlare som har demohojarna ute med minimal rabatt och under lågsäsong vilket känns konstigt. Det är ju helt klart begagnade hojar vi snackar om även om miltalen är låga.
 
Jag köpte en demohoj nu i sommar. Gått 30mil och fick den 25000 billigare. Läser man i boken om inkörning så står det. Varva ej motorn över 6000 varv under "Längre perioder". Det är en Yamaha och jag är inte orolig över motorhaveri.
 
Hur många som köper en hoj begagnad söker upp första ägaren och frågar hur han/hon körde in hojen? Eller kollar med alla ägare hur dom har kört den, hur ofta det har varit fullgas, höga varv, om den har varmkörts mjukt innan den har belastats hårt osv?
 
Jag har inga större problem med att köpa demohoj, de får sänka priset tillräckligt bara. Och gärna göra service med ventilkontroll. De flesta tillverkarna av hojar har så hög kvalité på motorerna att jag inte är alls oroad.
 
Min förra hoj var en demohoj. Fick den ordentligt mycket billigare, och är inte så orolig för inkörningsperioden.

Ari Henning har försökt döda myten och landar i följande:

 
Jag har köpt en demohoj (för vrakpris) och det var hur bra som helst då jag slapp "köra in" den och även 100mila service. Märkte heller inga problem av att den gått som demohoj.

Gör det om du kan :tummenupp
 
Last edited:
Kom på, nyvärdesersättningen gäller inte hos varken Bilsport&Mc eller Svedea på demohoj. Men iom att man köper en billigare hoj så gör det kanske inte så mycket. Värt att veta dock!
 
Finns det någon som kan påminna sig om att en felaktig inkörning har skapat framtida problem?:va
 
Jag köpte en hoj som gått 65 mil. Till och med youtube-film på nån som demo-kör precis det exemplaret, inte särskilt "snällt". 1300 mil senare kan jag inte påstå att jag märkt någon negativ konsekvens av det. Fick en bra rabatt samt första 100-mila servicen på köpet.

Vad ska hända?
 
20 mil på mätaren på min när jag plockade ut den, 15% billigare samt 100 mila servicen inkluderad. Nu 1600 mil senare så har inget hänt.

Som redan nämnt, vad ska hända?
 
Kom på, nyvärdesersättningen gäller inte hos varken Bilsport&Mc eller Svedea på demohoj. Men iom att man köper en billigare hoj så gör det kanske inte så mycket. Värt att veta dock!

En fråga på det.
Hur kan någon veta att det är en så kallad "demo-hoj"?
Flera nya fordon jag har köpt har haft en första registrering hos en handlare, utan att ha körts.
Tänkte bara hur det ska gå att undanhålla rätten till nyvärdesersättning?
 
-79 köpte jag Suzuki GS1000s som hade körts en säsong i det som då
kallades Superbike.
Den fungerade utan anmärkning. Ej inkörd enl bok:hihi
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top