köpa delar ifrån USA? kostnader?

scaryracing

www.scaryracing.com
Gick med
6 May 2005
Hoj
vtr sp2 o en kawa zx6r:=)
he hej alla glada o goa snubbar o kvinnor. Har en fråga angående att köpa nya o beg delar till min hoj ifrån ebay, vad e kostnaderna? moms, skatter eller tullavgifter..ngn som har erfarenhet?

mvh tobbe:yoparty

Dom gånger jag har beställt bildelar från firmor i usa har det totala priset hamnat på ca 11-12kr per dollar, då har den legat på 6-7kr i kursen. så det är inte så jättebilligt som många tror.

Mycket hänger på frakten då du får betala en avgift (moms?) även på den när grejerna kommer till sverige.

Last edited:
okay, tack för det svaret,...trött på alla myndigheter o allt det men om man då skriver en lägre fraktkostnad så blir avgifterna lägre då?

:yoparty

Ja skriver du ner värdet så pröjsar du mindre i avgift. Men firmor brukar inte vilja göra detta..handlar du av en privat person så kan säkert tullen höra av sig till dig och fråga vad grejerna är värda annars så uppskattar dom ett värde på grejerna. Frakten tror jag e svår att komma undan då tullen får uppgiften av fraktbolaget.

Jag passar på att låna denna tråd lite. Jag har funderat på att köpa en vidokamera som heter samsung sc-x300. den kostar i sverige ca 4500kr. i USA kan man köpa dom för under 2000kr. Kolla här som exempel:
http://cgi.ebay.com/Samsung-SC-X300...NameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ShippingPayment

Om jag skulle köpa denna kamera, måste jag betala nån moms eller nått på denna eller pröjsar jag bara säljaren och så skickar han den hem till mig. Jag är helt novis på detta men det känns som att det finns en jäkla massa pengar att spara.

Jag passar på att låna denna tråd lite. Jag har funderat på att köpa en vidokamera som heter samsung sc-x300. den kostar i sverige ca 4500kr. i USA kan man köpa dom för under 2000kr. Kolla här som exempel:
http://cgi.ebay.com/Samsung-SC-X300...NameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ShippingPayment

Om jag skulle köpa denna kamera, måste jag betala nån moms eller nått på denna eller pröjsar jag bara säljaren och så skickar han den hem till mig. Jag är helt novis på detta men det känns som att det finns en jäkla massa pengar att spara.

Du pröjsar säljaren de 2000:- han vill ha, och gissningsvis kanske 400:- i frakt för att den ska vara försäkrad för sitt fulla belopp.

När fraktbolaget sedan kör ut den til ldig får du betala tull och moms på 2400:- kronor (säljbelopp samt frakt) vilket blir kanske 700:-

Har du sedan oturen att kameran går sönder och ska skickas på garantirep så är det väldigt stor chans att du ånyo får betala tull och moms på varans ursprungliga värde!

Du pröjsar säljaren de 2000:- han vill ha, och gissningsvis kanske 400:- i frakt för att den ska vara försäkrad för sitt fulla belopp.

När fraktbolaget sedan kör ut den til ldig får du betala tull och moms på 2400:- kronor (säljbelopp samt frakt) vilket blir kanske 700:-

Har du sedan oturen att kameran går sönder och ska skickas på garantirep så är det väldigt stor chans att du ånyo får betala tull och moms på varans ursprungliga värde!

Hur kan dom som kör ut varan till mig veta att det ska på tull och moms?
Öppnar posten alla paket från usa och kollar vad det är i? det kan de väl inte göra.

Hur kan dom som kör ut varan till mig veta att det ska på tull och moms?
Öppnar posten alla paket från usa och kollar vad det är i? det kan de väl inte göra.

Ett tips. Be säljaren skriva ner värdet på grejen/rna och se till att han skriver på ett ungefär vad paketet innehåller på "tull-deklarationen". På så sätt är chansen väldigt liten att tullen kommer bry sig om att öppna paketet överhuvudtaget. Dom kommer kräva tull på innehållets värde och frakten, sen lägger dom på 25% moms på beloppet, därefter ska posten (bolaget som sköter distrubitionen) normalt sätt ha 100:- i adm avg. Detta är om ditt paket inte slinker igenom tullen helt (vilket ja inte tror händer allt för ofta, enligt min erfarenhet iaf). Är värdet på några 100 spänn brukar dom kunna skita i att tulla & momsa.

Skriv ner värdet till en "rimlig" nivå för att slippa suspekta tankar om dess innehåll.

GL :tummenupp

Last edited:
jag råkar för tillfället ha en bekant som bor i usa. om han köper kameran åt mig och sen skickar den till mig och skriver att det är en present, dvs jag har inte betalt en krona för den. måste man tulla då?

Inte för att jag vet något om den kameran du tänkt köpa men i USA kör dom inte pal som vi gör här, klarar kameran bägge formaten??? Annars lär du bli besviken. Värt att kolla!!!

Att skicka gåvor från usa funkar inte längre, skrivs det inget värde så uppskattar tullen ett åt dig...har man riktig otur då så kan det bli dyrare. och alla paket jag fått från firmor har förpackningen varit bruten på...dvs tullen har öppnat och tittat.
Enda chansen är att det kan slinka igenom via u.s.p.s (usa:s post).

jag råkar för tillfället ha en bekant som bor i usa. om han köper kameran åt mig och sen skickar den till mig och skriver att det är en present, dvs jag har inte betalt en krona för den. måste man tulla då?

Jorå det kan funka. Så länge du skriver vad paketet innehåller och det till synes ser "rimligt" ut jäntemot värdet i paketet. Värdet ska understiga 500sek. Sen är det mindre bra om det är skickat från ett företag. Ska du skicka gåva så se till att det är nån du känner som skickar eller att det iaf är en privat person.

Glöm inte att skicka kvittot separat och inte i samma paket som "prylen" du vill ha. Utifall tullen öppnar paketet.

Last edited:

Jupp, har ingenting med att göra om du köpt eller fått en sak utan att saken kommer från land som ej är EU-land och ska in i EU-land.

Och de öppnar paket etc.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!