Köpa dator

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
såld r6
Ska antagligen köpa mig en dator nu i helgen som i första hand ska användas till kontorsarbete, så därför är det viktigt att den inte strular för mycket. Men jag ska också spela halv avancerade spel och den får inte kosta för mycket.
Ska åka och titta på en begagnad i morgon och tänkte se om man kan få lite tips på vad som ska kollas innan man slår till.

Info: CPU: AMD BARTON 2500+ (3200 clockad)
Grafikkort: ATI Radeon 9800 pro 128 mb CPU
Fläkt: Artic cooling
Modekort: Asus 7n8x-x stödjer högre CPU
Minne: Twinmos orginal 1000 Mb DDR ram 333mhz
Hårdisk: Segate 40 GB
Ljudkort: Soundblaster 5.1
Närverkskort: Eternet 10/100 kort
CD Rom: Asus 52x MAX
Disketstation: Floppy disk 3,5

Som glad amatör låter detta rätt bra men som sagt, är det något som man kan lita på? (förutom att den är begagnad men den risken är jag beredd att ta) :rolleyes:

OBS: DELL ÄR INTE INTRESSANT

Lite klen hårddisk och ingen brännare. Båda sakerna går att köpa nya billigt men är värt att tänka på. Resten verkar vara hyfsat bra saker. Hänger ju dock på priset om den är prisvärd eller inte.

Själv är jag lite skeptisk till saker som varit/är överklockade. Fråga hur den är klockad. Bara i BIOS eller fysiskt på CPU:n.

Last edited:
Dede skrev:
Lite klen hårddisk och ingen brännare. Båda sakerna går att köpa nya billigt men är värt att tänka på. Resten verkar vara hyfsat bra saker. Hänger ju dock på priset om den är prisvärd eller inte.

Själv är jag lite skeptisk till saker som varit/är överklockade. Fråga hur den är klockad. Bara i BIOS eller fysiskt på CPU:n.

Säljaren skriver: Datorn är i bra trim och har aldrig varit klockad. Går dock att klocka till en 3,2 ghz.

Själv har jag inte riktigt koll på det här med klockning. Priset ligger runt 4 med 17" skärm och tangentbord/mus. Hårddisken spelar inte så stor roll, där får ju plats med programen jag använder och ett spel eller två.

delarossa skrev:
Säljaren skriver: Datorn är i bra trim och har aldrig varit klockad. Går dock att klocka till en 3,2 ghz.

Själv har jag inte riktigt koll på det här med klockning. Priset ligger runt 4 med 17" skärm och tangentbord/mus. Hårddisken spelar inte så stor roll, där får ju plats med programen jag använder och ett spel eller två.
Den duger mer än väl skulle jag säga till KONTORSARBETE och lite SPEL, det var väl de som var syftet va. Priset är OK oxå, inga konstigheter med det. Om det är något som brukar tjorva på en dator så är det operativsystemet. Resten är ganska sälsynt

R1 Uffe skrev:
Den duger mer än väl skulle jag säga till KONTORSARBETE och lite SPEL, det var väl de som var syftet va. Priset är OK oxå, inga konstigheter med det. Om det är något som brukar tjorva på en dator så är det operativsystemet. Resten är ganska sälsynt

Ok, men hur kontrollerar man lättast att det verkligen är det som han skriver som sitter i?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park