Köpa cross?

Skaffade själv en rm 250 -03:a som semesterleksak. Lyckades även övertala ett par kompisar på jobbet, så man slipper köra själv...
Bor i Ängelholm, så än så länge har vi bara kört på munkas crossbana, dock är det jävligt roligt. Men saknar någon "privat" grushåla eller liknande å bränna runt i, någon som har något tipps?
Körde mycket cross tidigare, men då var det enbart i skog/enduroslingor/grushålor man höll till (i djupaste småland).

Har du tight budget skall du helt klart skaffa en 2-taktare i fint skick (250). Lättare att underhålla och en "ras" behöver inte kosta skjortan. Jag var också inne på att skaffa LV-reggat mm, men inte så lätt att hitta något till bra pris. Men i slutändan är jag ändå fruktansvärt nöjd med den hoj jag köpte, man kan ha väldigt roligt på crossbanan.
 
Skaffade själv en rm 250 -03:a som semesterleksak. Lyckades även övertala ett par kompisar på jobbet, så man slipper köra själv...
Bor i Ängelholm, så än så länge har vi bara kört på munkas crossbana, dock är det jävligt roligt. Men saknar någon "privat" grushåla eller liknande å bränna runt i, någon som har något tipps?
Körde mycket cross tidigare, men då var det enbart i skog/enduroslingor/grushålor man höll till (i djupaste småland).

Har du tight budget skall du helt klart skaffa en 2-taktare i fint skick (250). Lättare att underhålla och en "ras" behöver inte kosta skjortan. Jag var också inne på att skaffa LV-reggat mm, men inte så lätt att hitta något till bra pris. Men i slutändan är jag ändå fruktansvärt nöjd med den hoj jag köpte, man kan ha väldigt roligt på crossbanan.


Ärinte en 2t jobbigare att mecka med? Eller iaf behöver betydligt mer meck än tex 4t som jag länkade till?
 
Ärinte en 2t jobbigare att mecka med? Eller iaf behöver betydligt mer meck än tex 4t som jag länkade till?

Generellt set är 2-taktare i behov av med skruvande än 4-taktare.
Å andra sidan är där generellt sett färre rörliga delar i en blåryk.
 
Generellt set är 2-taktare i behov av med skruvande än 4-taktare.
Å andra sidan är där generellt sett färre rörliga delar i en blåryk.

Nja, vad gäller geggmopeder så är det mer fippel med 4-takt. :) Men, det är så mycket pilla och mek, så den lilla skillnaden som lite tätare oljebyten, filter och ventilspelskoll innebär....är den berömda pinken i nilen.

2-takt är skitkul på crossbana och i enduroskogen, bus deluxe. Inte så smidigt på gatan, registret passar attackåkat, inte rulla i jämn fart.
 
2-takt är skitkul på crossbana och i enduroskogen, bus deluxe. Inte så smidigt på gatan, registret passar attackåkat, inte rulla i jämn fart.


Nä, på gatan är 2-taktare inte den mest användbara förbränningskonfigurationen. Min RS 250 har ett användbart register på lite drygt 3000 rpm.
 
Jaha, då är man ägare till en cross också.
Det blev en 125:a.
Bröt sviten med mina skramlahaer nu för det blev en Honda CR 125 -93:a.
Funkar bra att köra och krutet räcker nog nåt år medans man tränar upp sig men den är i fruktansvärt slitet skick.
 
Crossen såld

Vart inte riktigt nöjd med den ändå.
Satte ut den på blocket i Lördags em. Runt lunchtid på Söndagen var den såld.
Det är ordentligt drag efter crossar i prisklassen runt 6000:-.
Vi får se vad det blir istället.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top