Köpa cross?

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Funderar på att köpa en "geggmoppe".
Men var kör man nånstans?
Finns det banor i närheten av Hbg t.ex eller annars var?
Vad kostar sånt per dag/timme?
Måste man vara medlem för att köra på en bana?
Vad har ni för utrustning?
Kör ni RoH:are något, kul med sällskap?
Det blev massor av frågor ju.
Har ni input om något av ovanstående eller annan info
angående geggmoppekörning så bara posta.

Vi är ett par st nere i Malmö med omnejd som har geggamoppar. Körningarna blir oftast i skanör för dom som kör just nu men när jag fått i hop min är jag sugen på att testa saxtorpsbanan.

Det finns bana i: Saxtorp, Sjöbo, Skanör, Skivarp, Sturup säkert på fler ställen men kommer inte på just nu. Runt HBG vet jag faktiskt inte mer än Landskrona som närmsta. Det är inte dyrt brukar ligga runt 100kr körningen, är man medlem så kör man gratis. Medlemskapskostnaden skiljer sig från klubb till klubb.
Finns en enduroslinga i HBG, kommer dock inte ihåg vart fan d var. Det är FMCK som har den tror jag. Är man med hos dom kan man köra i Revinge på deras enduoslinga oxå, tror jag. :va Blev mycket tror men d var ett tag sen jag kolla upp allt sånt.

Det du behöver tänka på är att du behöver ett släp för att frakta hojen fram o tillbaka.

Utrustning ska vara ryggskydd, armbågsskydd, knäskydd, crosstövlar, jag föredrar en riktigt crosshjälm då du är rätt krävande att köra cross och man behöver luften. Plus att jag tycker det känns jävligt onödigt o förstöra min vanliga hjälm så jag inte kan köra andra hojen sen. Så jag har en av varje iaf. :tummenupp
Kroppsskydd, mjukt eller i hårdplast vilket man vill. Jonte i Lödde har massvis med grejer för cross o dom brukar ha rätt mycket rea på sina grejer. :tummenupp

Min enduromoppe står i tusen delar för tillfället men så fort den är hel så ska det ut och gasas. Kolla i The Pink Ladies forum, det är en körning i Skanör i morgon om du vill åka med dom dit o kolla. Annars skrivs det så fort det är en körning. ;)

Det är sjukt skoj iaf! :D

Antingen köper du en ren cross som du fraktar till och från banorna på släp eller bil. Alternativet är att köpa en enduromotorcykel, landsvägsreggad eller enduroreggad.
Är det enduroreggad får du bara köra till och från banor och måste inneha giltig endurolicens. Om du köper landsvägsreggad hoj får du köra överallt med vanligt A-kort.
Givetvis blir hojen tyngre och osmidigare ju mer prylar det är på den. cross-enduroreggad-LV-reggad är den ungefärliga vikt och smidighetsskalan. LV-reggad är dock smidigast ut användnings och logistikt hänseende.

På väla finns både cross och endurobana. Är du medlem i helsingborgs motocrossklubb får du köra på endurospåret. Det är öppet dagligen under större delen av året. Har dock för mig att det är stängt under fåglarnas häckningsperiod. Det är avgiftsfritt att köra där.

Jag hade själv för en del år sedan en DR350 som är en liten 4-takts offroad, enduroreggad. Körde en del uppe på endurospåret. Faktiskt riktigt roligt. Skatt och försäkring på den hojen var närmast symboliska summor.

Så, lite länkar då;
http://www.hbgmotocross.nu/

En sån hoj hade jag. Går den inte sönder har den tappat vad den ska i värdeminskining. Typ.
http://www.blocket.se/blekinge/Suzuki_Dr_350_28587172.htm?ca=23_3&w=2

Lycka till!

Har kört lite quad på endurobanan innan e lite på att oxå köpa en cross och motion köra men får se till nästa sommar.... men e det cross eller enduro??? för hela söderåsen e full med roliga vägar, sen e där kvidine grustag där e en bana sen i hultstofta finns ett grustag vi körde mycket i....

Vi är ett par st nere i Malmö med omnejd som har geggamoppar. Körningarna blir oftast i skanör för dom som kör just nu men när jag fått i hop min är jag sugen på att testa saxtorpsbanan.

Det finns bana i: Saxtorp, Sjöbo, Skanör, Skivarp, Sturup säkert på fler ställen men kommer inte på just nu. Runt HBG vet jag faktiskt inte mer än Landskrona som närmsta. Det är inte dyrt brukar ligga runt 100kr körningen, är man medlem så kör man gratis. Medlemskapskostnaden skiljer sig från klubb till klubb.
Finns en enduroslinga i HBG, kommer dock inte ihåg vart fan d var. Det är FMCK som har den tror jag. Är man med hos dom kan man köra i Revinge på deras enduoslinga oxå, tror jag. :va Blev mycket tror men d var ett tag sen jag kolla upp allt sånt.

Det du behöver tänka på är att du behöver ett släp för att frakta hojen fram o tillbaka.

Utrustning ska vara ryggskydd, armbågsskydd, knäskydd, crosstövlar, jag föredrar en riktigt crosshjälm då du är rätt krävande att köra cross och man behöver luften. Plus att jag tycker det känns jävligt onödigt o förstöra min vanliga hjälm så jag inte kan köra andra hojen sen. Så jag har en av varje iaf. :tummenupp
Kroppsskydd, mjukt eller i hårdplast vilket man vill. Jonte i Lödde har massvis med grejer för cross o dom brukar ha rätt mycket rea på sina grejer. :tummenupp

Min enduromoppe står i tusen delar för tillfället men så fort den är hel så ska det ut och gasas. Kolla i The Pink Ladies forum, det är en körning i Skanör i morgon om du vill åka med dom dit o kolla. Annars skrivs det så fort det är en körning. ;)

Det är sjukt skoj iaf! :D
Tack för infon!

Saxtorpsbanan har jag sett, kör förbi den då och då på väg till Kävlinge.
Kostnader runt en hundring är ju rena reapriset med tanke på vad det kostar att köra SH på bana.
Utrustning, hmm, det lär väl bli geggigt så det får vi kika på senare.
Kan ju börja med det man har, lär väl inte gå fort i början.

Så fort jag köpt hoj så skall jag börja kolla in The Pink Ladies forumet efter körningar.
Som sagt, kul med sällskap så man kör gärna en bit längre för det. Vi ses säkert.

Antingen köper du en ren cross som du fraktar till och från banorna på släp eller bil. Alternativet är att köpa en enduromotorcykel, landsvägsreggad eller enduroreggad.
Är det enduroreggad får du bara köra till och från banor och måste inneha giltig endurolicens. Om du köper landsvägsreggad hoj får du köra överallt med vanligt A-kort.
Givetvis blir hojen tyngre och osmidigare ju mer prylar det är på den. cross-enduroreggad-LV-reggad är den ungefärliga vikt och smidighetsskalan. LV-reggad är dock smidigast ut användnings och logistikt hänseende.

På väla finns både cross och endurobana. Är du medlem i helsingborgs motocrossklubb får du köra på endurospåret. Det är öppet dagligen under större delen av året. Har dock för mig att det är stängt under fåglarnas häckningsperiod. Det är avgiftsfritt att köra där.

Jag hade själv för en del år sedan en DR350 som är en liten 4-takts offroad, enduroreggad. Körde en del uppe på endurospåret. Faktiskt riktigt roligt. Skatt och försäkring på den hojen var närmast symboliska summor.

Så, lite länkar då;
http://www.hbgmotocross.nu/

En sån hoj hade jag. Går den inte sönder har den tappat vad den ska i värdeminskining. Typ.
http://www.blocket.se/blekinge/Suzuki_Dr_350_28587172.htm?ca=23_3&w=2

Lycka till!
Planerat att köpa 250 eller 350 som jag tror räcker i motorstyrka för mig.

Har sett att det körs vid Väla men inte vetat vad för nåt eller för vem.
Det är ju ett nära alternativ.
Skall kolla in motocross länken.
Sjysst sukka du länkar till, lv-reggad o allt. Helt klart ett alternativ.

Tack!

Men e det cross eller enduro??? för hela söderåsen e full med roliga vägar, sen e där kvidine grustag där e en bana sen i hultstofta finns ett grustag vi körde mycket i....
Oj, oj, oj nu gjorde du så det lutar åt lv-reggad hoj.
Så det blir väl en sådan som man kan leka runt överallt med, grusvägar, skogen, cross- och enduro-bana.:tummenupp

Väla motorstadio har en endurobana 500m från motorgården :)
Den som blacktriple nämner ovan då antagligen.

Nej, men Haze har gjort, och jag har velat prova skitlänge! :D
Har du fått kortet än? Lovar att du får prova min kommande geggmoppe när tillfälle ges o du har kortet.:)

Jag har själv en TTR 600. Vill inte ta ut den på crossbanan men vore kul om man drog ut ett gäng å körde sköna grusvägar. Finns det fler som har offroad hoj?

\Masonit

Klart du ska ha en cross:tummenupp

Förutom banorna som Money nämnde så har du Bökeslund, Tekomatorp, Ripa och en del privata småbanor som man kan få köra på.

Ska du ha 2t eller 4t? Dom flesta förespråkar väll 4t till nybörjare men jag kör 2t för det är fan så mkt roligare:D

Sen är det bara att dra till Jonthes, Motostar, Biltema eller ngn annan som säljer crossskydd och shoppa loss. Finns även en del på 24mx.se.

Och sist men inte minst, glöm inte att köpa nackskydd! Ja, det är dyrt och klumpigt. Men när du väl ramlar fel efter ngt platåhopp så kommer du fatta varför det är en bra investering.

Planerat att köpa 250 eller 350 som jag tror räcker i motorstyrka för mig.

Har sett att det körs vid Väla men inte vetat vad för nåt eller för vem.
Det är ju ett nära alternativ.
Skall kolla in motocross länken.
Sjysst sukka du länkar till, lv-reggad o allt. Helt klart ett alternativ.

Tack!

Oj, oj, oj nu gjorde du så det lutar åt lv-reggad hoj.
Så det blir väl en sådan som man kan leka runt överallt med, grusvägar, skogen, cross- och enduro-bana.:tummenupp

Den som blacktriple nämner ovan då antagligen.

Endurobanan som nämns administreras och drivs av helsingborgs motocrossklubb.
http://www.hbgmotocross.nu/web2004/openhours.php

Endast för medlemmar i motocrossklubben! (kontakta kansliet på motocrossklubben för att bli medlem)
Endast registrerade motorcyklar.

Körning på planen bakom bommen (kolförrådet) är icke tillåtet.

Körning endast på pilad enduroslinga, och givetvis i rätt riktning så olyckor undvikes.
Observera att detta inte är en allmän plats för provkörning av cross, fiddys, quads, knattecross mm.

Att köra en endurohoj på crossbana är den inte riktigt dimentionerad för.

Att köra en endurohoj på crossbana är den inte riktigt dimensionerad för.
Du tänker på alla höga hopp/landningar va, att den inte tål belastningen lika bra som en cross, är tyngre osv?

Hur är det egentligen, cross hojar brukar väl inte vara lv-reggade eller?
Hade varit skoj att kunna göra diverse annat med den än bara crossbana.
Frågan är dessutom om man nånsin kommer upp i den nivån att man vågar göra de högsta hoppen med en hoj. Jag menar, som gubbe så kan man inte släppa loss som en 20-åring. För mycket självbevarelsedrift.:D

Du tänker på alla höga hopp/landningar va, att den inte tål belastningen lika bra som en cross, är tyngre osv?

Hur är det egentligen, cross hojar brukar väl inte vara lv-reggade eller?
Hade varit skoj att kunna göra diverse annat med den än bara crossbana.
Frågan är dessutom om man nånsin kommer upp i den nivån att man vågar göra de högsta hoppen med en hoj. Jag menar, som gubbe så kan man inte släppa loss som en 20-åring. För mycket självbevarelsedrift.:D

Precis. En crossmotorcykel har ingen regplåt, inga lysen, ingen tuta, inget sådant som används då en motorcykel ska framföras på allmän väg.
En enduroreggad hoj har regplåt, lyse fram och bak, regplåtsbelysning, tripmätare och tuta för att klara besiktning som enduromotorcykel.
En landsvägsreggad offroadmotorcykel av endurotyp har utöver det blinkers och lite annat.

Så, om du bara vill köra på crossbanor, köp en cross.
Vill du köra på enduroslingan, till enduroslingan, grusvägar i skogen och kanske till affären för att köpa mjölk är landsvägsreggad enduromotorcykel det du ska leta efter, typ den jag länkade till innan.

Tröttnar du eller upptäcker att du köpt fel hoj kan du oftast sälja för samma pengar. Min DR gick jag till och med någon tusing plus på. :)

Precis. En crossmotorcykel har ingen regplåt, inga lysen, ingen tuta, inget sådant som används då en motorcykel ska framföras på allmän väg.
En enduroreggad hoj har regplåt, lyse fram och bak, regplåtsbelysning, tripmätare och tuta för att klara besiktning som enduromotorcykel.
En landsvägsreggad offroadmotorcykel av endurotyp har utöver det blinkers och lite annat.

Så, om du bara vill köra på crossbanor, köp en cross.
Vill du köra på enduroslingan, till enduroslingan, grusvägar i skogen och kanske till affären för att köpa mjölk är landsvägsreggad enduromotorcykel det du ska leta efter, typ den jag länkade till innan.

Tröttnar du eller upptäcker att du köpt fel hoj kan du oftast sälja för samma pengar. Min DR gick jag till och med någon tusing plus på. :)
Man lär sig mer och mer.:tummenupp
Rätta mig om jag har fel nu för jag har uppfattat det så här:

Cross, får endast köras på crossbanor, inte ens på endurobanor då de kräver reggning.
Enduroreggad, får köras på allmän väg till och från endurobanan och på dito givetvis.
Lv-reggad endurohoj får köras på allmän väg när som och endurobanor.

Så till det viktiga, får någon av endurohojarna ovan köra på crossbana i träningssyfte?

Edit: hur är de "nya" dirtbikes:en med små hjul i kvalitet, orion t.ex.?
Kostar ju inte mycket nya så man misstänker att kvaliteten är sämre.

Last edited:
Man lär sig mer och mer.:tummenupp
Rätta mig om jag har fel nu för jag har uppfattat det så här:

Cross, får endast köras på crossbanor, inte ens på endurobanor då de kräver reggning.
Enduroreggad, får köras på allmän väg till och från endurobanan och på dito givetvis.
Lv-reggad endurohoj får köras på allmän väg när som och endurobanor.

Så till det viktiga, får någon av endurohojarna ovan köra på crossbana i träningssyfte?

båda endurohjarna får köra på crossbana...

men så fort du kommer börja köra bara lite fortare så kommer du märka att fjädringen ente alls är va den borde vara för att köra på crossbana...
i enduro har man en mycke mjukare fjädring för den ska kunna hinna mä å svälja undan massa rötter å stenar å allt som kan finnas i skogen..

medans när man kör cross så måste fjädringen klara alla landningar efter hopp och liknande så där av har man en mycke hårdare fjädring på en cross...

men de går alldeles utmärkt att köra på hobby nivå de man får tänka på e å va mjuk i knäna å räkna mä ett par genomslag... men de pallar hojarna utan problem :banana:banana

PS de e redit kul att köra dyngsprätt DS

båda endurohjarna får köra på crossbana...

men så fort du kommer börja köra bara lite fortare så kommer du märka att fjädringen ente alls är va den borde vara för att köra på crossbana...
i enduro har man en mycke mjukare fjädring för den ska kunna hinna mä å svälja undan massa rötter å stenar å allt som kan finnas i skogen..

medans när man kör cross så måste fjädringen klara alla landningar efter hopp och liknande så där av har man en mycke hårdare fjädring på en cross...

men de går alldeles utmärkt att köra på hobby nivå de man får tänka på e å va mjuk i knäna å räkna mä ett par genomslag... men de pallar hojarna utan problem :banana:banana

PS de e redit kul att köra dyngsprätt DS
Då var förutsättningarna utredda.
Fan, inte lätt att välja.:confused:
Grusvägar, skog osv lockar också, inte bara köra bana.
Antar att man på endurohojen kan sätta i litet hårdare fjädrar så inte packboxarna ryker alltför snabbt.
DR350n är en stark kandidat mot en renodlad cross.
Vilka andra märken/modeller på 250/350 är sjyssta enduros?
Någon som har erfarenhet av de "nya" (för mig) crossmärkena orion t.ex.?

Skall du köra lite av varje, och vill ha kul - så är det en lv-reggad raceenduro du skall leta efter, förmodligen en 450 om du vill åka grus (det är monster i endurospåret för nybörjare - räkna med en hård start :crash :hihi ).

Skippa kinasmäcket, geggmopeder lever ett hårt liv, gå på säkra kort, annars står du med räppel som fungerade piss när det var helt, rasar tidigt och inte blir reparerat...

Yamaha WR450, KTM EXC450, Husqvarna TE450, Husa FE450 - leta rätt på en välskött hoj, efter 03-04 börjar det vara ordning på allihopa. :)

Skippa tvåtaktarna om du vill åka gata, det fungerar, men det är inte rätt för det. :mattias

Skall du köra lite av varje, och vill ha kul - så är det en lv-reggad raceenduro du skall leta efter, förmodligen en 450 om du vill åka grus (det är monster i endurospåret för nybörjare - räkna med en hård start :crash :hihi ).

Skippa kinasmäcket, geggmopeder lever ett hårt liv, gå på säkra kort, annars står du med räppel som fungerade piss när det var helt, rasar tidigt och inte blir reparerat...

Yamaha WR450, KTM EXC450, Husqvarna TE450, Husa FE450 - leta rätt på en välskött hoj, efter 03-04 börjar det vara ordning på allihopa. :)

Skippa tvåtaktarna om du vill åka gata, det fungerar, men det är inte rätt för det. :mattias
Hade en känsla av att en 450 o däröver skulle vara ett as att hantera för en nybörjare. Därför var jag ute efter en lätt o smidig 250 från början. Med en kompromiss så är 350 ett alternativ. Får helt enkelt provköra några för att känna sig fram vad som passar en bäst.

Hade en känsla av att en 450 o däröver skulle vara ett as att hantera för en nybörjare. Därför var jag ute efter en lätt o smidig 250 från början. Med en kompromiss så är 350 ett alternativ. Får helt enkelt provköra några för att känna sig fram vad som passar en bäst.

Vill du åka grusväg är 450 det minsta du skall titta på. Tyvärr...gasrullen är ju analog som tur är, men en stor stånka tröttar ut rookies (och alla andra) i svensk stök-å-bök-enduro.

Man blir trött fortare, men man har roligare på vägen dit, efter att man vant sig och insett att man inte "dör direCkt1!!11!" a'la tusenkubikare.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul