Köpa cross/enduro till vintern, MEN!

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
Hej!

Har tittat på massa gosiga bilder på forumet (isåkning).
Har ni bestämt mig att köpa en cross eller enduro. Års modell 90-95. Nåt som inte är dyrt.

Men saken är att jag inte har nånstans att förvara hojen. Vad gör jag? :död

Jag kan köpa en fet kätting och låsa fast den i cykel stället, men hur smart är det? :3freak

Snälla hjälp mig, cross men inget förvarings utrymme. Vad gör jag? :arsele

Det beror på vad du menar med förvaringsutrumme. Behöver du ha möjlighet att kunna meka? Annars funkar nog cykelförrådet alldeles utmärkt.

berggren_martin skrev:
Det beror på vad du menar med förvaringsutrumme. Behöver du ha möjlighet att kunna meka? Annars funkar nog cykelförrådet alldeles utmärkt.

Mecka blir nog inte precis hela tiden. Men ifall det händer så har jag en poalre som har allt osv, hanns farsa kör enduro. Men vad tror ni om att den står ute när det är typ skit kallt osv?

Darre skrev:
Mecka blir nog inte precis hela tiden. Men ifall det händer så har jag en poalre som har allt osv, hanns farsa kör enduro. Men vad tror ni om att den står ute när det är typ skit kallt osv?
Ingen fara, vid långtidsförvaring kan det ju t o m vara bättre med kallgarage än varmgarage eftersom gummidelar kan torka ut av den torra varma luften. Utomhus borde väl inte vara så farligt heller, iaf inte om du bara har tak. Se bara till att batteriet är laddat och var försiktig med plasten om det blir extemt kallt.

Edit: Hade själv en offroad ute en hel vinter en gång. Gick hur bra som helst, men det var längre söderut så det började smyga sig fram rost av allt slask och salt.

Last edited:
berggren_martin skrev:
Ingen fara, vid långtidsförvaring kan det ju t o m vara bättre med kallgarage än varmgarage eftersom gummidelar kan torka ut av den torra varma luften. Utomhus borde väl inte vara så farligt heller, iaf inte om du bara har tak. Se bara till att batteriet är laddat och var försiktig med plasten om det blir extemt kallt.

Ok, men allt maskinellt så som stötdämpare och motor pallar kyla?

Eftersom crossar/enduros inte har tändningslås, finns det nåt bra jag kan göra för att det inte ska gå att få igång den så lätt?

Darre skrev:
Ok, men allt maskinellt så som stötdämpare och motor pallar kyla?

Eftersom crossar/enduros inte har tändningslås, finns det nåt bra jag kan göra för att det inte ska gå att få igång den så lätt?
Största problemet är ju själva tändninglåset eftersom det alltid ska lyckas frysa igen. Så det ska du bara vara glad att du slipper :)

Inte är väl nya crossar så kinkiga att de inte går igång för några minusgrader? Nä, köp en cross tycker jag, förvaringen löser sig :tummenupp

Darre skrev:
Hej!

Har tittat på massa gosiga bilder på forumet (isåkning).
Har ni bestämt mig att köpa en cross eller enduro. Års modell 90-95. Nåt som inte är dyrt.

Men saken är att jag inte har nånstans att förvara hojen. Vad gör jag? :död

Jag kan köpa en fet kätting och låsa fast den i cykel stället, men hur smart är det? :3freak

Snälla hjälp mig, cross men inget förvarings utrymme. Vad gör jag? :arsele
Vad är problemet..? Du har förhoppnings vis tak över huvudet..? Jag har min cross i köket :1pajas

/åberg

berggren_martin skrev:
Största problemet är ju själva tändninglåset eftersom det alltid ska lyckas frysa igen. Så det ska du bara vara glad att du slipper :)

Inte är väl nya crossar så kinkiga att de inte går igång för några minusgrader? Nä, köp en cross tycker jag, förvaringen löser sig :tummenupp

Vad kan jag göra för att det inte ska gå att få igång den när jag inte är i närheten av den. För den har ju inte tändnings lås, det går ju i princip bara att kicka å så är den igång. Kan jag typ skruva ut eller ta bort nåt när jag lämnar den över natten?

Motulen skrev:
Vad är problemet..? Du har förhoppnings vis tak över huvudet..? Jag har min cross i köket :1pajas

/åberg

Jag skulle haft den i sängen ifall det inte varit för mina päron, dvs jag är 16 år och har inte så tor makt. Sen så är ju saken att jag bor i en lägenhet på 4 våningen utan hiss (orka rulla upp den för trappan).

Darre skrev:
Vad kan jag göra för att det inte ska gå att få igång den när jag inte är i närheten av den. För den har ju inte tändnings lås, det går ju i princip bara att kicka å så är den igång. Kan jag typ skruva ut eller ta bort nåt när jag lämnar den över natten?

Sätt bara en brytare gömd någonstans på den ... så ska väl det vara lugnt.

Annars är väl som sagts innan ett bra tips att ha den inne i lägenheten ... då kan du ju t.o.m. ha ett bra vapen mot störiga grannar :brynad

Festar de för mycket så är det ju bara till o starta upp den en stund :hej

Darre skrev:
Jag skulle haft den i sängen ifall det inte varit för mina päron, dvs jag är 16 år och har inte så tor makt. Sen så är ju saken att jag bor i en lägenhet på 4 våningen utan hiss (orka rulla upp den för trappan).
Tja...när jag för hundra år sen var i din ålder så hade jag 125:an i tvätt stugan :) Hängde ramen för lackning i tork linorna.. :eek: Fast jag hade nog en förstående morsa :1pajas Skämt och sido. Snacka med din kompis farsa, som körde enduro. Fråga om du får ha den där och att du följer med när han kör. Att få ha hojen i fred ute...nja. Tror inte den mår så bra av det i heller. Och att du inte skulle behöva meka så ofta med en såå gammal cross, det finns inte. Det är bara nytt som klarar sig från mek...ett tag i alla fall.

/åberg

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...