Köpa bussningar, distanser till bultar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet om det finns nåt ställe som säljer olika bussningar, distanser till bultar? Då jag saknar svarv så vore det smidigt om man kan köpa bussingar till tex M6, M8 och M10 i olika höjder?

Har en kompis med svarv som brukar svarva åt mig men han jobbar ju och håller på med en massa annat så han har inte alltid tid att fixa grejerna så fort.

Kapa skarvmuttrar till gängstång och borra bort gängan. :tummenupp

Jo det funkar ju och även brickor men jag är lite nördig och vill ha det snyggt, 6-kantigt kan ju passa i vissa fall men ibland vill man ju ha det runt.

Misstänker att du inom närmsta året kommer att väcka liv i svarv och frästråden.:7peta
Men innan du insett att verkstaden är tom och innehållslös utan en svarv, så får du väl klara dig med fil och pelarborr. Går faktiskt att få till distanser med enkla hjälpmedel om man har gott om tid.
Minns fortfarande gubben som berättade att han gjort splines på en kardanaxel med fil och huggmejsel.

Misstänker att du inom närmsta året kommer att väcka liv i svarv och frästråden.:7peta
Men innan du insett att verkstaden är tom och innehållslös utan en svarv, så får du väl klara dig med fil och pelarborr. Går faktiskt att få till distanser med enkla hjälpmedel om man har gott om tid.
Minns fortfarande gubben som berättade att han gjort splines på en kardanaxel med fil och huggmejsel.

Säkert, spanar på svarvar men dom är ju som dyra. Tänkte köpa en billyft men inser att en svarv nog är en bätter investering är en lyft. Billyften är ju bra då man håller på med bilar men skulle även ha nytta av den då man fixar i traftorsnöslungorna vilka renoveras tämligen frekvent varje säsong efter att gått många timmar på isvägen.

Har man tid och lite talang kan man ju göra väldigt mycket som blir väldigt bar, man kan ju göra bussningar med en handborrmaskin och en fil men det tar ju som tid.

Köp rundstång i valfritt material o borra ur den hål diametern du vill ha o såga av med bågfil.

Köp rundstång i valfritt material o borra ur den hål diametern du vill ha o såga av med bågfil.

Har gjort så några gånger men då har jag tagit släta delen från bultar som ämne.

Jag har köpt från Ebay när jag behövt. Det finns folk som tillverkar i princip vad som helst i storleksväg och även i olika material. Jag har för mig att jag gav typ 250:- för 6 bromsskivedistanser och två bussningar till framhjulet i aluminium av bra kvalitet.

Du har ju bandsåg så kapa kan du .Jag gjorde några bussningar i nån hård plaststång och där använde jag det gamla lagret som styrning av borret när jag använde pelarborren

Du har ju bandsåg så kapa kan du .Jag gjorde några bussningar i nån hård plaststång och där använde jag det gamla lagret som styrning av borret när jag använde pelarborren

Jo den har används vid kapningen de gånger jag gjort nåt sånt men det är ju smidigt om att få ordentliga distanser på en gång, jag kan ju irritera mig på ett ocentrerat hål som inte syns:dummer.

Inser nu i vilket behov av en metallsvarv som jag är, rent ekonomiskt är det kanske inte försvarbart då en kompis kan svarva åt mig för att han får ha jänkaren på vinter hos mig, sen skulle jag ha mer nytta nytta av en svarv då det kommer till traktorerna än hojarna.

Säkert, spanar på svarvar men dom är ju som dyra. Tänkte köpa en billyft men inser att en svarv nog är en bätter investering är en lyft. Billyften är ju bra då man håller på med bilar men skulle även ha nytta av den då man fixar i traftorsnöslungorna vilka renoveras tämligen frekvent varje säsong efter att gått många timmar på isvägen.

Har man tid och lite talang kan man ju göra väldigt mycket som blir väldigt bar, man kan ju göra bussningar med en handborrmaskin och en fil men det tar ju som tid.

När jag gick verkstadsskola fick vi fila en rundstång sexkantig för att passa i en 10 mm plåt med ett mindre runt hål i som också naturligtvis skulle filas sexkantigt.

Vi lärde oss använda skavstål också men slapp det tidsödande jobbet att slipa prisma på svarv...

Med svarv och fräs blir det mycket enklare, kan du inte få komma förbi och låna din kompis svarv? :)

Ämnesflykt men detta är juh SportHoj, för er som är historiskt intresserade, skänk en liten tanke till Joseph Whitworth! :Bugar

http://www.whitworthsociety.org/history.php?page=2

https://www.fastenerdata.co.uk/threads

a då vi är på ämnes flykten.

Nu gick jag skogsbruksskola så jag slapp filandet men de ungefär jämnåriga med mig har berättat om nåt liknande filande där det hela inleddes med att kapa ämnet med bågfil.

Har 7 mil enkel väg till kompisen vilket väl inte är hela värden här upp (bara ca 45 min i bil enkel väg), just nu repar jag rock n roll med några killar i Boden och vi ska spela på nån motorträff i Boden i mitten av maj, lite vansinnigt att köra 25 mil varje rep:rock

Har dock varit ett problem eller egentligen två för kompis, först kom det ett takras framför hans garageport som frös ihop och då han nästa fått bort det så kom ett en halvmeter snö igen och ett nytt takras som gjorde att garaget var blockerat länge:D

Är helt klart inne på svarv köp nu

Last edited:
Ämnesflykt men detta är juh SportHoj, för er som är historiskt intresserade, skänk en liten tanke till Joseph Whitworth! :Bugar
]

Framför allt åt Maudsley. Han ägnade 30 år åt att förbättra matarskruven så att den hade samma stigning över hela längden. Det kallar jag att fila.:Bugar:Bugar

Framför allt åt Maudsley. Han ägnade 30 år åt att förbättra matarskruven så att den hade samma stigning över hela längden. Det kallar jag att fila.:Bugar:Bugar

Nu kunde man visserligen i nämnd länk läsa om Henry...
It has been said that 'Maudslay's works became the breeding ground for men whose fame as engineers would equal his own'. But it was Sir Joseph Whitworth who went on to do the most to perfect and popularise Henry Maudslay's ideas.

Men då lägger vi till lite mer...

https://www.gracesguide.co.uk/Henry_Maudslay

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!