Köpa BROMSSKIVOR FRÅN KINA?!?!

Är det därför du emigrerat från Sverige och flytt till Italien? :va

Det finns 1000 orsaker till att bo i Italien framför Skandinavien, men pengar är inte en av dom.

Om någon fortfarande funderar på att köpa saker utvecklade och producerade av kinesiska företag, kanske ni tänker om nu...

[YOUTUBE-ID]DZWy_fASSiQ[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]LmpDM8wVrUQ[/YOUTUBE-ID]

Det finns 1000 orsaker till att bo i Italien framför Skandinavien, men pengar är inte en av dom.

Om någon fortfarande funderar på att köpa saker utvecklade och producerade av kinesiska företag, kanske ni tänker om nu...

[YOUTUBE-ID]DZWy_fASSiQ[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]LmpDM8wVrUQ[/YOUTUBE-ID]

Jag hänger inte rikitgt med på vad du vill poängtera. Krocktest med två amerikanska bilar (brukar inte vara särskilt krocksäkra) som åker in i mur utan att bromsa. Jag har köpt Kina skivor som jag inte monterat än, men jag tänker prova dem....på bana först. Sen får jag se om de håller måttet. Men kolla gärna runt på dina bildelar, jag är säker på att det står Made in China/Taiwan på 90% av dem...

Efter några mail så har jag fått reda på att de flesta inte vet vilket stål dom har. Men en visste att det var #440 rostfritt.

Galfer använder 420# rostfritt.

Skillnaden är:

C: 0,20%
Cr: 13%

C: 0,80%
Cr: 17%

Väldigt lika siffror vad gäller E-modul samt att dom går att härda ungefär lika mycket.

440 är lite hårdare legerat och är generellt sett lite hårdare än 420.

Ring och hör med Stockholms vattenskärning. Polaren jobbade där ett tag och skar ut ett par skivor till min gasgas i nån bra legering som dom brukar använda. Nu har ju inte mina skivor gått i samma förhållanden som en RR-hoj men tycker dom har fungerat riktigt bra. Tycker det är både bra bett och känsla i bromsarna. Har inte blivit några synliga sprickor i skivorna.

Bifogat

• Bakskiva.jpg
    Bakskiva.jpg
    96.3 KB · Visningar: 113
  • Framskiva.jpg
    Framskiva.jpg
    86.5 KB · Visningar: 132
Efter några mail så har jag fått reda på att de flesta inte vet vilket stål dom har. Men en visste att det var #440 rostfritt.

Galfer använder 420# rostfritt.

Skillnaden är:

C: 0,20%
Cr: 13%

C: 0,80%
Cr: 17%

Väldigt lika siffror vad gäller E-modul samt att dom går att härda ungefär lika mycket.

440 är lite hårdare legerat och är generellt sett lite hårdare än 420.

Det kan nog vara skillnad i friktionskoefficient.

Det är en djungel!

Gjutjärn(mycket kol) är bra till bromsskivor, men inte på MC eftersom vi vill att dom ska vara tunna och då för dom inte vara för spröda. Dock finns det gjutjärnsskivor även för MC men antagligen har dom mindre kol än bilskivor. Sen vill vi inte att dom ska rosta så lätt då är det bra med Krom(Cr).

osv

Du kan ju få vara först ut att köpa och prova dom! Det är ju bara 1500 spänn, kanske värt ett försök?

Du kan ju få vara först ut att köpa och prova dom! Det är ju bara 1500 spänn, kanske värt ett försök?

Ja, det är lite så jag resonerar. Det är grisen i säcken. Men det är en ganska billig gris.

Det kan nog vara skillnad i friktionskoefficient.

osv

Ja, det e just det.

Fast friktionskoefficienten beror ju av mot vilket annat material man gnuggar. Så det kan ju mycket väl vara så att det kan kompenseras av ett annat bromsbelägg.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...