Köpa BROMSSKIVOR FRÅN KINA?!?!

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
En kopia är ju sällan lika bra som originalet. Men....

Geometrin är en kopia så där behöver man inte fundera på om den funkar eller inte.

Men det som skulle kunna skilja är ju materialet samt planheten.

Är det nån som kört med sådna på tävling och vet om dom funkar????

Problemet med "Kina" är inte "att de är dåliga" utan att kvaliteten inom en serier av produkter kan skilja så fruktat.

Ibland är prylarna så sjukt bra och nästa individ i serien är så dålig att du inte fattar...

Mina två schilling.

/H

Fast det beror väl lite på vad det är för produkt man pratar om. Dom kör antagligen med samma utr. som övriga världen så jag köper inte resonemanget rakt av.

Fast det beror väl lite på vad det är för produkt man pratar om. Dom kör antagligen med samma utr. som övriga världen så jag köper inte resonemanget rakt av.

Kvaliten kan variera från dag till dag beroende på kvaliten på råvaran dom får in just den dag. Det funkar så i Kina när det gäller råvara, tro mig jag vet.

Jag är medveten om att kvalitetsbegreppet skiljer som en aning från europa till kina. Men smatidigt. Skära ut en plåt i en laser och slipa den är ju inte många pinhål på high-tech skalan. Så man undrar lite hur fel kan det bli. Men det som kanske är håll haken är just vad dom kör med för material.

Jag skulle inte tveka att köpa kina-skivor istället för orginal. Det är sällan nån högre kvalitet på orginalskivorna heller och bromsskivor är en ganska enkel produkt även om det finns hitech-prylar på det området också.

antar att du menar kina kopior på bromskivor typ galfer kopia?
var själv sugen på dessa till race hojjen. kollade runt lite och dom flesta sa faktiskt att dom var riktigt bra ett tag. Kass stål nyper bra tydligen men slets väldigt fort och kvaliten var bristande. jag drog iaf slutsattsen att de enda jag inte vill chansa på när de gäller en hoj är just bromsarna så jag köpte galfer istället. vad du gör är ju upp till dig. kan väl vara värt å prova.

Bromsskivor är som sagt ingen hightech så ur den synvinkeln hade jag inte haft några betänkligheter att beställa österifrån. Däremot är det svårt att veta vilket stål skivorna är gjorda i och vad det har för friktions/värme egenskaper....

En av de absolut bästa stålsorterna för bromsskivor produceras i Sverige, varför gå över ån efter vatten?

Orkar folk kolla vart vissa "märkesprodukter" tillverkas? Iofs brukar märket åtminstone sätta en viss kvalitet på produkten om den är tillverkad i kina, piratgrejer kan vara bra, men den kan va usla också...

Japp, det e dom jag menar.

Vet att pnutz här på forumet körde med såna och vad jag kan komma ihåg så funkade dom bra för honom. Men det är svårt att dra statistik från en pers.

En av de absolut bästa stålsorterna för bromsskivor produceras i Sverige, varför gå över ån efter vatten?

1500 mot 5000. Det e väl enda anledningen.

Last edited:
På mitt förra jobb (tillverkning av bromsar) så sa dom att det dröjde minst 2-3 år från det man såg Kinesernas prototyp på det dom skulle tillverka tills man såg att dom riktiga produkterna höll nästan samma kvalite. Fina fabriker hade dom iaf,,

Dom delarna som dom hade bytt på jobbet från Tysk producent till Indisk var aldrig i närheten lika bra nån gång,,

Men många hade nog blivit förvånade hur mycket även våra "Svenska" produkter är "made in china" med,,

Last edited:
På mitt förra jobb (tillverkning av bromsar) så sa dom att det dröjde minst 2-3 år från det man såg Kinesernas prototyp på det dom skulle tillverka tills man såg att dom riktiga produkterna höll nästan samma kvalite. Fina fabriker hade dom iaf,,

Dom delarna som dom hade bytt på jobbet från Tysk producent till Indisk var aldrig i närheten lika bra nån gång,,

Men många hade nog blivit förvånade hur mycket även våra "Svenska" produkter är "made in china" med,,

Låter som Haldex?

Japp, det e dom jag menar.

Vet att pnutz här på forumet körde med såna och vad jag kan komma ihåg så funkade dom bra för honom. Men det är svårt att dra statistik från en pers.

Jag tycker du ska fråga din mentor om hur han skulle ha resonerat...

...jag tänker på dansken alltså... :skrattaåt

Man kan känna väldigt stor skillnad i nypet på bromsarna när man byter skivor. Måste ha med materialet att göra. Bytte från orginal till ISR och tycker skillnaden blev stor, mycket bättre bett i ISR skivorna + att de verkar hålla bättre! Då är alltså frågan hur dessa kines skivor känns? Tråkigt om bromsverkan försämras! Någon kan väl köpa och testa ;)

Vart köper man dem då?

Hojbiten säljer billiga skivor, är det dessa du tänker på?

I mitt jobb finns det kunder som har lasermaskiner som skär ut bromsskivor.
Felet med Kina är att staten subtionerar ut metall till de olika företagen.
En av anledningarna till att metall priset har gått upp 40% sedan i somras.
Då kvaliteten på plåten kan vara väldigt olika i Kina.
Jag ser ofta också i jobbet att om man kör plåt som beställts från Kina är i praktiken rena skiten.

Men förr när jag jobbade i plastindustrin fanns det verktyg från Kina som höll riktigt bra. Men det fanns också rena skiten. Det jag vill säga är att hittar man en känd tillverkare som man vet om säljer mycket är det ofta inga problem.

varför riskera livet för några tusen lappar...?

chinese-fail.jpg

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...