Köpa bredbandslambda

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har så smått börjat hända lite grejer på kompressorbygget så förhoppningsvis får jag på några månader chansen att starta upp maskineriet för ett test. Tänkte göra bort att köpa en bredbandslambda men har lite funderingar. Är denna mätare som jag funderar på vilken jag tror har nämts ska vara bra https://www.mrtuning.se/universal/matare/aem/aem-uego-bredbandslambda-49-storsaljare/

Som jag fattar det har sonden M18X1.5 gänga och det följer med en svetsmutter med mätaren men jag misstänker att jag vill en mutter på varje avgassystem då Hondan har dubbelsystem och det är väl säkrast att kolla bägge sidorna utifall att nåt skulle skilja sig. Hur är det med muttrarna ska dom vara nån speciell längd eller så eller är det bara köpa två av de billigare muttrarna https://www.mrtuning.se/universal/matare/tillbehor/lambda-svetsmutter-svartstal/ som finns på samma sida? Innovates muttrar kostar ju en hel del mer, såg att biltema har muttrar med plugg men det står att dom är i rostfrittmaterial vad dom nu menar med det, frågan är om jag kan bränna fast dom med gassvetsen i mina avgasrör?

Nästa fundering är att på min Triumph Thruxton satt det lambdasonder som nu är bortplockade och hålen är pluggade. Hur funkar det här då gängan för dessa är M12X1.25 så bussa ner går ju inte nåt vidare eller räcker det med att göra en adapter med ett mindre rör in i avgassystemet som sen bussas upp till ett större rör med gängan för givaren? Eller kommer givaren för långt ifrån röret då? Kan man köpa nån annan sond med M12X1.25 gänga? Att svesta in nya muttrar i det kromade avgasystemet känns mindre lockande.

Hade ju varit kul att även kunna kolla upp hur Trajan ligger till i blandningsförhållandet efter att det bytts avgassystem, fixats i luftburk och ommappats. Kan nog misstänka att den går lite fett just nu.
 
Jag funderar bara på en sak. Det står att den aldrig behöver kalibreras. Kanske är värt att kolla upp så det verkligen är så.
Det kan ju gå en hel del fett när du ska justera in den där och då kan det vara bra att man vet mätaren visar som den ska.
Jag har kört med Innovate MTX-L kostar typ samma peng.
 
Vafför inte hårdlöda dit feltemabussníngarna? Men förmodlingen får du rensa gängorna sen. Vill minnas (men minnet är kort) att jag gassvetsade dit sån bussning med vanliga pinnar för svartplåt på hyndan (den med 180 graders vev):)
Lyckades naturligtvis bränna igenom röret vid sidan av bussningen. Aldrig lätt med stor skillnad i godstjocklek. Var ett elände att snygga till inne i röret sen.
Köp bara inte biltema 19-1291. Den kanske funkar på brons, men definitivt inte på svetsloppor. T.ex. Völkel har ok kvalitet på gängtappar.
 
Last edited:
Innan du skrev det här var jag helt övertygad om att ALLA lambdasonder hade M18x1,5
 
Jag funderar bara på en sak. Det står att den aldrig behöver kalibreras. Kanske är värt att kolla upp så det verkligen är så...
Det stämmer. Det är den främsta anledningen till att jag gillar AEM bättre än Innovate.
 
Last edited:
Hur fasen är det med biltema bussningarna om man ska hårdlöda dom, visst är det silverlod som gäller då eller funkar det med mässinglod?

Så är det bara att glömma att kunna använda mätaren på Trajan utan att man ger sig på och svetsar i avgassystemet eller man kan göra nåt annat för att få det hela att funka. Blir det fel om man tar och gör en adapter då givaren kommer en bit från själva röret?
 
Ju längre sensorn sitter från avgasflödet, desto långsammare reagerar den på ändrade förhållanden, eller kan bli oberäknelig.
 
Hur fasen är det med biltema bussningarna om man ska hårdlöda dom, visst är det silverlod som gäller då eller funkar det med mässinglod?

Så är det bara att glömma att kunna använda mätaren på Trajan utan att man ger sig på och svetsar i avgassystemet eller man kan göra nåt annat för att få det hela att funka. Blir det fel om man tar och gör en adapter då givaren kommer en bit från själva röret?

Som Micke R skriver ovan enklast kan vara att silverlöda dit M18x1,5 adaptern på avgasröret.

Iden med adapter M12 till M18 skulle jag spola direkt. Vill ju få intrimning klar så snabbt som möjligt. Inte dubbla intrimningstiden för jag sparat 30 minuter med en M12 till M18 adapter. Mina 25 öre.

https://www.kullager.se/product.html/mutter-m18x15

http://www.pretec.se/produktgrupp/mutter-din-934-fingangad
 
Last edited:
Problemet är väl att lyckas få in M18 muttern på Trajans avgassystem som är kromat utan att förstöra finsihen eller måsta kroma om det. På Hondan ska det bli M18 gängan direkt.
 
AEM mätaren har lite bättre rykte än innovite som jag har. Och att den inte behöver kalibreras är så bra att jag funderar på köpa den trots att min innovite är nästan ny. Just kalibreringen gör mig nojig man vet ju inte när man ska kalibrera den?
Är de någon som har koll på om man måste kalibrera sonden såfort man brutit all el till mätaren? Jag kör min mätare helt o hållet med endast ett 12volts lipobatteri som jag laddar iför varje körning.
 
Hittade en M18 till M12 adapter och Innovate verkar ha den, frågan är om den går dit på Trajan eller om den tar i ramen så man måste ha en som är mer vinklad?
 
Jag skulle ha silverlodat fast en ny m18 gänga någonstans där de inte syns så väl. De blir inga stora märken av silverlödning.
 
Jag skulle ha silverlodat fast en ny m18 gänga någonstans där de inte syns så väl. De blir inga stora märken av silverlödning.

Vid silverlödning värms tills delarna är glödgade. Jag tror inte att det går att göra utan att krom bränns. Om både piporna och pluggarna är RF går det förstås bra, bara att putsa av det som mörknar.
 
Konstaterar att det är jäkligt trångt där lambdasonerna suttit på Trajan, kommer inte ihåg men jag är lur på att jag var tvungen att lossa på oljekylaren för att få loss lambdasonerna då jag tog bort dom. En väldigt låg 90 graders adapter kan nog kanske gå att få dit men frågan är om man måste lossa krökarna för att få dit dom.

Silverlöda har jag nog aldrig gjort men jag har hårdlött en del med mässing och lött lite kopparrör. Ska man silverlöda lär man ju måsta slipa bort kromet från piporna och det gär väl bli ganska blått där man sen värmer det hela för att smälta lodet.
 
angående inovate ,så behåller den inställningen om all el bryts,,. det är bara om man tar isär anslutningen till sonden, o sätter på ström .. då går den in i callibreringsläge.
kalibreringen är till för att öka noggrannheten , en sensor blir använd o avgasbeläggningar på den minskar känsligheten,,
om det i praktiken gör så mycket skillnad ,ja denndu
 
Då det är trångt och jävligt och kromade pipor på Trajan skulle det då vara smartare att göra nån sån här grunka https://www.mrtuning.se/universal/matare/tillbehor/bredbandslambda-avgasklamma-innovate/ anpassad så den kan monteras på ljuddämparen?

Tror man skulle kunna göra ett stag som fästs i passagerarfotpinnarn, ljuddämparfästet att fästa donden i och det skulle vara betydligt enklare än att börja mixtra i avgassystemet.
 
Last edited:
Då det är trångt och jävligt och kromade pipor på Trajan skulle det då vara smartare att göra nån sån här grunka https://www.mrtuning.se/universal/matare/tillbehor/bredbandslambda-avgasklamma-innovate/ anpassad så den kan monteras på ljuddämparen?

Tror man skulle kunna göra ett stag som fästs i passagerarfotpinnarn, ljuddämparfästet att fästa donden i och det skulle vara betydligt enklare än att börja mixtra i avgassystemet.

Jag skulle inte lita på en så långt bak monterad lambdasond. Finns de verkligen ingen undanskymd plats på krökarna där du kan tigsvetsa eller hårdlöda fast sonder? På min Ktm 990 har KTM lyckats gömma undan sonderna bra de syns inte i första taget. Om du tigsvetsar fast mutter kan du svetsa kyla svetsa lite kyla då blir de ingen stor yta utanför muttern som blir missfärgad. Spraya sedan på som ex biltemas silver värmefärg enbart på de sönderbrända ytan på och runt svetsmuttern.

Stooort tack till caca som kunde svara på när man måste kalibrera sonden på Inovite och säkert äldre Aem också.

Här kan man köpa billigare samma AEM mätare...
https://www.ebay.com/itm/AEM-30-411...675864&hash=item3d4108c374:g:JrAAAOSwEPtZZUiA
 
Last edited:
Jag ska se hur det ser ut, nedåt lite på insidan mot ramen kanske kunde funka. Hur kinkigt är det med placeringen då det finns ett utjämningsrör mellan piporna under motorn?

Blir eBay mätaren billigare än den jag länkat till ovan? Ska väl tull, moms och postmords avgift på det hela då den ska från USA? Räknat med 1,3 gånger priser i tull och moms blir det ca 2400 kr och sen postmords hundring så är det väl dött lopp?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top