bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har så smått börjat hända lite grejer på kompressorbygget så förhoppningsvis får jag på några månader chansen att starta upp maskineriet för ett test. Tänkte göra bort att köpa en bredbandslambda men har lite funderingar. Är denna mätare som jag funderar på vilken jag tror har nämts ska vara bra https://www.mrtuning.se/universal/matare/aem/aem-uego-bredbandslambda-49-storsaljare/
Som jag fattar det har sonden M18X1.5 gänga och det följer med en svetsmutter med mätaren men jag misstänker att jag vill en mutter på varje avgassystem då Hondan har dubbelsystem och det är väl säkrast att kolla bägge sidorna utifall att nåt skulle skilja sig. Hur är det med muttrarna ska dom vara nån speciell längd eller så eller är det bara köpa två av de billigare muttrarna https://www.mrtuning.se/universal/matare/tillbehor/lambda-svetsmutter-svartstal/ som finns på samma sida? Innovates muttrar kostar ju en hel del mer, såg att biltema har muttrar med plugg men det står att dom är i rostfrittmaterial vad dom nu menar med det, frågan är om jag kan bränna fast dom med gassvetsen i mina avgasrör?
Nästa fundering är att på min Triumph Thruxton satt det lambdasonder som nu är bortplockade och hålen är pluggade. Hur funkar det här då gängan för dessa är M12X1.25 så bussa ner går ju inte nåt vidare eller räcker det med att göra en adapter med ett mindre rör in i avgassystemet som sen bussas upp till ett större rör med gängan för givaren? Eller kommer givaren för långt ifrån röret då? Kan man köpa nån annan sond med M12X1.25 gänga? Att svesta in nya muttrar i det kromade avgasystemet känns mindre lockande.
Hade ju varit kul att även kunna kolla upp hur Trajan ligger till i blandningsförhållandet efter att det bytts avgassystem, fixats i luftburk och ommappats. Kan nog misstänka att den går lite fett just nu.
Som jag fattar det har sonden M18X1.5 gänga och det följer med en svetsmutter med mätaren men jag misstänker att jag vill en mutter på varje avgassystem då Hondan har dubbelsystem och det är väl säkrast att kolla bägge sidorna utifall att nåt skulle skilja sig. Hur är det med muttrarna ska dom vara nån speciell längd eller så eller är det bara köpa två av de billigare muttrarna https://www.mrtuning.se/universal/matare/tillbehor/lambda-svetsmutter-svartstal/ som finns på samma sida? Innovates muttrar kostar ju en hel del mer, såg att biltema har muttrar med plugg men det står att dom är i rostfrittmaterial vad dom nu menar med det, frågan är om jag kan bränna fast dom med gassvetsen i mina avgasrör?
Nästa fundering är att på min Triumph Thruxton satt det lambdasonder som nu är bortplockade och hålen är pluggade. Hur funkar det här då gängan för dessa är M12X1.25 så bussa ner går ju inte nåt vidare eller räcker det med att göra en adapter med ett mindre rör in i avgassystemet som sen bussas upp till ett större rör med gängan för givaren? Eller kommer givaren för långt ifrån röret då? Kan man köpa nån annan sond med M12X1.25 gänga? Att svesta in nya muttrar i det kromade avgasystemet känns mindre lockande.
Hade ju varit kul att även kunna kolla upp hur Trajan ligger till i blandningsförhållandet efter att det bytts avgassystem, fixats i luftburk och ommappats. Kan nog misstänka att den går lite fett just nu.