Köpa Bonneville 2002, nåt att se upp med?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är lite sugen på en större hoj och en Triumph Bonneville är en av hojarna som jag skulle kunna tänka mig. Har hittat en 02:a som gått runt 2000 mil som jag är lite små sugen på.

Vad finns att säga om dessa? Är det nåt man skall se upp med?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Allmänt, ett tryggt köp om den är servad förstås. Lågtrimmade motorer med lång livslängd. Min "husdoktor" för mc hade nyligen inne en Bonneville på 10000-milaservice. Min egen Thruxton (som är lite större i maskinen men annars väldigt lik) har gått 5000 mil och är snabbare än nånsin! :)

Hygglig (men inte fantastisk) kvalitet på detaljutförandet. En del har problem med ekerbrott. Andra har inga problem med detta. Någon rapporterar att tändningslåset kan gå sönder. Andra säger "ge f-n i att ha en tung nyckelknippa hängandes där, så blir det inget problem". Vet inte vad som är sant. Jag har inget problem i vilket fall efter 10 säsonger.

Kolla upp om 2000-milaservicen är gjord. Den är rätt dyr (ventiler).

Stötdämparna är inte särskilt bra. Ser snygga ut men.... Eftermarknadsdämpare gör gott! (Kan köpa bättre för ganska måttliga pengar - måste inte köpa fin-dämpare från Öhlins.) Någon tycker gaffeln är för mjuk. Tjockare gaffelolja styvar upp. Originaldäcken är inte kul. Byt till något bättre!
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej tackar för svaret. Får se hur jag gör men jag är ju sugen på en Bonneville och sen fixa till den lite lätt för att få lite cafe stuk, tycker att Bonnevillen blir snyggare med sin lägre bakända mot Thruxton. Kanske du har koll på om sadeln från Thruxton passar på Bonneville, annars så finns det ju hyfsat med sadlar om man inte vill bygga en sadel själv. Tänker i sånt fall inte göra några stora modifikationer utan enkelsadel med kuts som går att byta tillbaka till original om man vill åka två, kort eller ingen bakskärm, tt-styre, kanske också bakåtflyttade fotpinnar, sänkta mätare och sänkt framlykta.

Vad mer görs på 2000-milaservicen om man åker på att göra den? Kollade lite på youtube och det verkar ju inte vara jätte svårt att justera ventilerna själv även om man måste lossa på kammarna, eller finns det nåt specialverktyg så man kan byta shims utan att lossa på kammarna? Det jäkligaste är väl att det kan bli lite krånglande med att beställa av rätt tjocklek shims innan man har fått till ventilspelet rätt.

Är bakdämparna hårda eller mjuka, vägarna runt där jag bor är allt annat än bra och då verkar en mjukare fjädring vara att föredra så den sväljer gupp och det andra eländen på vägen.
 

pikeman59

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2008
Ort
Strängnäs
Hoj
Triumph Bonneville T100
Triumph Bonneville e ganska skottsäkra bara de får sin beskärda del av service. Köpte mig en Bonneville T100 2006:a förra året på 2400 mil, 865 cc med förgasare. Har fixat till den lite med lite roligare headers och Dunstall pipor och naturligtvis ombestyckad och körd i bänk. Ny fjädring från TEC Bikeparts UK, piggyback bak och progressiva fjädrar fram. Köpte Thruxton längd på bakdämparna för att få henne lite mer snabbstyrd. Blev en Cafesadel, kortad bakskärm, styrändspeglar och ett Le Mans tanklock också, bara för att. Inte så mycket hästar och vrid, men mer än original i alla fall. Blir gladare av att köra henne än min fullkittade Ducati med extra allt så den är såld. Känslan betyder allt. :) IMG_20170705_145041_1 - Kopia.jpg
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Triumph Bonneville e ganska skottsäkra bara de får sin beskärda del av service. Köpte mig en Bonneville T100 2006:a förra året på 2400 mil, 865 cc med förgasare. Har fixat till den lite med lite roligare headers och Dunstall pipor och naturligtvis ombestyckad och körd i bänk. Ny fjädring från TEC Bikeparts UK, piggyback bak och progressiva fjädrar fram. Köpte Thruxton längd på bakdämparna för att få henne lite mer snabbstyrd. Blev en Cafesadel, kortad bakskärm, styrändspeglar och ett Le Mans tanklock också, bara för att. Inte så mycket hästar och vrid, men mer än original i alla fall. Blir gladare av att köra henne än min fullkittade Ducati med extra allt så den är såld. Känslan betyder allt. :) View attachment 439331

Snygg!
Jag gillar verkligen den färgsättningen.
Och ja! Känslan är allt, sen känner man lite olika bara.

Jag är väldigt sugen på att testa nya bonneville t120
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Triumph Bonneville e ganska skottsäkra bara de får sin beskärda del av service. Köpte mig en Bonneville T100 2006:a förra året på 2400 mil, 865 cc med förgasare. Har fixat till den lite med lite roligare headers och Dunstall pipor och naturligtvis ombestyckad och körd i bänk. Ny fjädring från TEC Bikeparts UK, piggyback bak och progressiva fjädrar fram. Köpte Thruxton längd på bakdämparna för att få henne lite mer snabbstyrd. Blev en Cafesadel, kortad bakskärm, styrändspeglar och ett Le Mans tanklock också, bara för att. Inte så mycket hästar och vrid, men mer än original i alla fall. Blir gladare av att köra henne än min fullkittade Ducati med extra allt så den är såld. Känslan betyder allt. :) View attachment 439331

Nåt sånt där är det jag tänker mig:) gillar verkligen den vita och orangea färgkombinationen helt klart snyggaste färgsättningen. Får fundera på hur jag skall göra, den jag spanat på är mörkgrön och silvermetallic.

Håller med att "känslan" är viktigast i alla fall för mig, inte max effekt, toppfart osv. Samma med bilar gillar verkligen min 1960 Cadillac även om den kanske inte är den mest praktiska bilen men känslan att ratta en gammal jänkare är ju nåt speciellt.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
OT men kanske ändå inte. Hur tänker ni som köper 15år gamla hojar som gått ett par tusen mil angående servicear? Brukar ju vara att de skall göras vid mil intervall eller 1ggr/år.

Jag har ju svårt att se att någon som kört 2000mil på 15år servat 15ggr typ?

Låt säga att när du köper så är senaste servicen gjord 5år tidigare, är det ett skarpt argument på priset?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
OT men kanske ändå inte. Hur tänker ni som köper 15år gamla hojar som gått ett par tusen mil angående servicear? Brukar ju vara att de skall göras vid mil intervall eller 1ggr/år.

Jag har ju svårt att se att någon som kört 2000mil på 15år servat 15ggr typ?

Låt säga att när du köper så är senaste servicen gjord 5år tidigare, är det ett skarpt argument på priset?

Jag känner att det beror på vad årsservicen innefattar och hur långt hojen gått de senaste åren. Om det bara är vanlig oljeservice och om hojen bara gått ett par hundra mil under den tiden servicen negligerats så hade jag bara gjort en service när jag fick hem hojen och sedan varit nöjd med det.
Jag brukar oftast kosta på mig ett olje och filterbyte när jag köper ny hoj, om det inte finns kvitto och stämpel på en alldeles nygjord service.

Jag tror att det är väldigt svårt att hitta en 15 år gammal hoj där 15 st årsservicar kan styrkas med stämpel i bok, så är man nojig så gör man nog bäst i att köpa något nyare.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top