Köpa bmw k1300s 2010?

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Hej jag har hittat en bmwk1300s på blocket som ser fin ut. 2010 årsmodell och 6500mil på mätaren typ. Vad är extra bra att kolla och vad är kända fel?
Tanken är att köra långturer med denna hoj med skjuts och alla packväskor på.
Hur långt rullar en sådan hoj?
 
På 1300:an hade det mesta som var tveksamt från 1200:an åtgärdats så de är rätt skottsäkra. Oljeläckage från slutväxel, knappar som inte funkar och glapp i "styrlager" (kulleder) är problem som kan inträffa men det bör du ju hitta vid en grundlig säkerhetskontroll.

Jag tror alla 1300:or har oljebyte i slutväxeln inskrivet i serviceschemat annars ska du definitivt byta ändå.
 
Jag har haft min några år nu, och jag är mer än nöjd. Man är ju självklart mer utsatt för väder och vind på den än på en FJR eller 1300LT, men jag som är 193cm sitter grymt bekvämt, 50-60 mil om dagen är inga problem, och den är precis lika smidig med väskor och fru som utan.

Som BMW-ägare har du antagligen redan BMWs verkstads-DVD med verkstadshandbok osv, om inte KÖP, där finns all info om service och underhåll, och ja, oljan i slutväxeln ska bytas med jämna mellanrum. En GS911 är ju inte så dum heller.

Det enda bökiga jag har kommit på är att det är lite speciellt att byta olja, du måste både ta bort pluggen i blocket och en slang från oljetanken, och att ljuddämparen måste bort om man ska ta av bakhjulet.
 
Kika på kylaren och försäkra dig om att den inte beckat igen. Ingen showstopper vid köp men kan vara bra att ha koll på. Jag vill minnas att jag läste många trådar inför mitt köp av en K1300S att de gick varmt när asfaltsavlagringar osv satt igen flänsarna i kylaren. Framskärmen lämnar mkt att önska i det avseendet. Plockar du någonsin ner kylaren för att utföra övrig service eller av andra anledningar så passa på att rengöra den försiktigt i samma veva.

Sen är det bara att hålla i dig, en riktig kanonhoj!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 
Last edited:
Som tillägg så ska ventilspel kontrolleras var 3000:e mil så försäkra dig om att det nyligen är gjort. Om inte så bör det medföra kraftigt prisavdrag då den servicen kostar en stadig summa pengar.

Ställ även om ESA:n för olika last vid provkörning och försäkra dig om att detta fungerar.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 
Jag har faktiskt aldrig provat, det har känts smidigare att haka av den än att ha den hängandes på tre kvart, men snart ska bakhjulet av igen, så jag kan testa :tummenupp

Hade ju samma konstruktion på min R1200ST. Det går snabbt och man slipper lägga ifrån sig eländet någonstans...
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top