Köpa BMW 540?

Precis.
M3 E30 var byggd så av en anledning.
Min stenålders 325 E30 jag hade var skitkul, men inte ens i närheten, trots alla cylindrar och det underbara ljudet.
Jag blev faktiskt lite fundersam när de gick ett steg till, från 6 till 8 cyl i M3.
Är det då fortfarande en M3? Hmm.

Eftersom den var lättare än tidigare motor går det väl an. Men nu är ju E87 120 den mest BMW aktiga bilen. Sen gillar jag inte att allt handlar om golf och 7/6 serie och X5. Nä fy fan. Jag vill se en M version av 1 serien. M1 kommer ju som nyversion av den gamla M1:an så jag vete fan va den ska få heta. M135 som M535 E28 fast då blir det för stor motor i förhållande till vikten.

Sen är det förjävligt att E koderna är slut. Det var bättre förr!

Jag vet inte vad som är dåligt. Jag gillar i och för sig inte något från ön, möjligen Maggie, så jag är inte objektiv i frågan.

Tjänstebil är naturligtvis inte gratis, i så fall skulle man ju blivit jätteglad. Det är däremot i de allra flesta fall det absolut billigaste bilägande man kan tänkas ha. Du var ju själv inne på värdeminskningen på en ny bil. De flesta bilar tappar halva sitt värde på tre år och de flesta får köpa för 7,5pbb eller mer. Det ger en värdeminskning på ca 5000kr per månad om du köper motsvarande vagn själv, och det är ungefär en tusing mer än förmånsvärdet på 7,5pbb. Så kalkylen är klar redan där, innan vi tittat ens på drivmedel, skatt, försäkring, service, däck, bekymmersfria dagar och nätter osv.

Om man däremot är beredd att åka gammal kärra så kan man åka billigare än i en tjänstebil men då ska det vara bra gammalt.

Sen får man ju ofta mer i lön (eller får gå ner i lön om man skaffar tjänstebil, beroende på hur man ser det) i storleksordningen 3-4000/månad, utöver förmånsbeskattningen. Jämför man det med köra en helt ok bil för 30-80 tusen och milersättning på 30-40 kr så framstår det som en visserligen okej, men inte hejdundrande bra affär. Du får ju trots allt en ny bil med fri service mm och slipper ligga ute med kontantinsatsen.

Sen är det ju så att även om en V50 mot förmodan vinner ekonomironden mot tex en BMW 540/740 eller Jaguar XJ6/8 så vet jag vilken bil jag helst sitter i. Men det är ju tycke och smak och upp till var och en.

Det finns en enda Volvo jag skulle kunna tänka mig att äga och det är en P1800.

Sen får man ju ofta mer i lön (eller får gå ner i lön om man skaffar tjänstebil, beroende på hur man ser det) i storleksordningen 3-4000/månad, utöver förmånsbeskattningen. Jämför man det med köra en helt ok bil för 30-80 tusen och milersättning på 30-40 kr så framstår det som en visserligen okej, men inte hejdundrande bra affär. Du får ju trots allt en ny bil med fri service mm och slipper ligga ute med kontantinsatsen.

Sen är det ju så att även om en V50 mot förmodan vinner ekonomironden mot tex en BMW 540/740 eller Jaguar XJ6/8 så vet jag vilken bil jag helst sitter i. Men det är ju tycke och smak och upp till var och en.

Det finns en enda Volvo jag skulle kunna tänka mig att äga och det är en P1800.

Arbetsgivaren är bra taskig om den likställer leasingavgiften med bruttolön.
Om vi antar att det fortfarande är 7,5pbb så ger det en leasingavgift med runt 4% ränta och runt 50% restvärde om 4000. Den summan är samma sak som 2500 i bruttolön.

Nåväl, jämför man äpplen och äpplen så är tjänstebil fördelaktigt. Jämför man med en tio eller tjugo år gammal bil så betvivlar jag inte att en del kommer lindrigare undan. Det där beror på hur mycket man kör och lite annat också och om man åker genom biltullar ofta och hur arbetsgivaren ser på det mm.

P1800 är en veteranbil och känns något främmande i en diskussion om bruksbilar men visst ser den fräsig ut, den gick väl som en påse nötter även med den tidens mått mätt tyvärr.

För övrigt tycker jag 540 är en brutal bil, 550 också. Och 535 E34! :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...