Köpa billigare metallsvarv

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Nummer 1: KÖP DIG EN SVARV!

Har aldrig ångrat det och då bytte jag ändå till mig en billig liten kines för ett par år sedan, måste ha varit 2015 eller så.
Ja, den är enkel och glapp men duger för mina behov.
Vill minnas att bytesvärdet motsvarade ungefär 7000:- och den har jag använt MYCKET!

Allt från enkla distanser till gängskärning M22x1,5.
Precision?
Nix, men det är sällan svarvens fel om jag säger så...

2019-01-29_18-33-20.png
https://www.bernardo.at/en/metall/m...nen/leitspindeldrehmaschinen/profi-300-v.html

Minns inte om modellen är 300 eller 400, men det spelar mindre roll.
Maskinen är utrustad med en enkel likspänningsmotor och har steglös varvtalsreglering, smidigt som tusan!

Fördelar:
-Kompakt, får plats ovanpå det ljuddämpade skåpet där kompressorn bor.
-Klarar 90% av dom jobb jag normalt ger mig på (diametrar 5-50 mm, läng 10-150 mm)

Mindre bra:
-Glappt och vingligt...men jag är ingen mästare på svarvning så vi passar varann bra.
-Variabelt varvtal är smidigt...men kör man för grova bitar för länge (lågt varvtal) så överhettar motorn...


Om jag skulle köpa nytt i dag:
-Lite längre dubbavstånd, 300mm är inte mycket, särskilt inte som borrchucken tar en del plats om man ska borra...
-Mekanisk växellåda. Det här att behöva bekymra sig om motorns temperatur om man svarvar lite större diameter (läs: Lägre varvtal) på maskin med DC-motor och enkel steglös reglering...nja...skulle helst slippa det.

Men sånt här som digitaler, Norton-växellåda för gängskärning osv. måste man inte ha sådant?
Visst, det är smidigt med digitaler men inget jag saknar.
Som jag ser det:
-En så här enkel svarv är inte tillräckligt stabil för att endast kunna köra på skalor ändå, jag mäter och mäter och mäter och...lär mig på vägen!

-Växellåda för gängskärning?
Dom två (2) gånger jag skurit gängor har jag svurit allsköns förbannelser över dom där JÄKLA dreven som ska flyttas om. Det har tagit mig säkert...10 minuter per år jag ägt svarven att brottas med dom...så i realiteten är det inget problem. Men visst, ska du skära mycket gängor, för all del, kosta på dig en rejäl växellåda.


Det viktigaste: Köp dig en svarv. Du kommer inte ångra dig, bara fundera över hur tusan du klarade dig F.S.
Tiden Före Svarv...


Vad jag skulle köpa idag kontra vad jag redan har:
Svarv.jpg
https://www.bernardo.at/de/metall/metallbearbeitung/drehmaschinen/leitspindeldrehmaschinen

Vid närmare eftertanke måste det vara en 400 jag har, SÅ liten som 300 är det knappast.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har väl tre alternativ nu.

1, vänta på ett tillfälle att köpa en bra beggad måttligt stor svarv och vara utan till dess.

2, köpa billigaste minsta svarv så man kan göra små grejer som bussningar och sånt och sen hoppas på att försöka hitta en bra beggad måttligt stor svarv.

3, köpa en halvstor Kines och nöja sig med det.

Alternativ 1 är väl ekonomiskt bäst men har nackdelen att det säkert kan ta lång tid innan jag hittar nåt vettigt här omkring.

Alternativ 2 är väl så där. Fördelen är att man inte utan svarv, backdelen är att man är begränsad och lär ju förlora en del pengar på den lilla svarven vid ett byte.

Alternativ 3, fördelen är att man väl får en halvhyfsad svarv fort på en gång, nackdelen är väl att man får betala lika mycket som för en beggad kvalitetssvarv kostar.

Väldigt svårt att veta hur man ska göra med detta?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Grejen med äldre svarvar är att det var skillnad på kvalitet då med. Själv sätter jag VDF och Schaublin högst, tätt följd av Köping. Såna som Storebro har ungefär samma kvalitet som en hyfsad kines. Örnsvarvar är väl som en billig kines.
Begagnade svarvar beror mycket på skicket och hur mycket tillbehör som följer med. Är man kunnig och har möjlighet att testa en begagnad, kan man hitta en som duger.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Grejen med äldre svarvar är att det var skillnad på kvalitet då med. Själv sätter jag VDF och Schaublin högst, tätt följd av Köping. Såna som Storebro har ungefär samma kvalitet som en hyfsad kines. Örnsvarvar är väl som en billig kines.
Begagnade svarvar beror mycket på skicket och hur mycket tillbehör som följer med. Är man kunnig och har möjlighet att testa en begagnad, kan man hitta en som duger.

Detta var ju interssant, skulle denna svarv https://www.lovangersmaskin.se/product.html/metallsvarv-bl250g?category_id=274 ändå kunna vara ett hyfsat köp? Den lär väl sluta på runt 25000 kr med snabbstålsfäste, en borrchuck och lite svarvstål så man kommer igång.

Hur är det med stativet? Är det värt att köpa ett stativ för 3000 kr som väger runt 36 kg det kan ju knappast vara nåt väldigt stabilt med tanke på vikten utan två plåtskåp utna känns ut läge att bygga nåt eget stativ själv? Tänker att en bit kraftig U-balk fort väger runt 50 kg metern tar man sen profilrör till ben och om man dessutom cementfyller benen borde man ju ganska fort få ett tung och bra maskinstativ.

Får inventera skrotlagret men det har gått åt en hel del från det vid tillverkningen av arbetsbänkarna till garaget men lite U och vinkeljärn av brutalare dimensioner borde finnas kvar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Samma svarv som den jag nämnde på verktygsstallet. Bara det att deras får man digitaler, snabbfäste och lite drev för 1305 spänn mer. Gjorde lite bussningar till en framgaffel på en sån häromdan, så det går att få hyfsad precision.
Däremot ingen svarv för rejäla grovskär.
Bättre att bygga ett stativ själv. Rätt byggt kan det styva upp svarven. Finns Youtube klipp om det.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Samma svarv som den jag nämnde på verktygsstallet. Bara det att deras får man digitaler, snabbfäste och lite drev för 1305 spänn mer. Gjorde lite bussningar till en framgaffel på en sån häromdan, så det går att få hyfsad precision.
Däremot ingen svarv för rejäla grovskär.
Bättre att bygga ett stativ själv. Rätt byggt kan det styva upp svarven. Finns Youtube klipp om det.

Hur får du det till 1305 kr med snabbfäste och digitaler?

Verktygsstallet utan digitaler 18745 kr ink moms http://verktygsstallet.se/sortiment/svarvning/maskiner/metallsvarv-3-fas-bl250g-700mm/

Med digitaler och snabbfäste 24750 kr ink moms http://verktygsstallet.se/sortiment...v-3-fas-bl250g-700mm-inkl-digital-utrustning/ Snabbfästet borde vara värt 1360 kr då jag förmodar att det följer med ett sidofäste med snabbfästet, två dubbar och vad som mnu menas med gängklocka kostar väl också så det är ju säkert billigare att köpa paketen mot att köpa lösa delar.

Du som har maskinen vad menas med gängklocka? Följer det med gängklocka så man kan spänna upp gängsnitt? Hur är det med att gänga tumgängor, byter man drevsatsen för att gänga tum?
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Sorry, så van vid att alla brukar ha exkl. moms.:Bugar
Gängklockan sitter där för att man ska kunna rycka ur gängmatningen och sen komma in rätt på nästa skär när man gängar. Funkar inte särskilt bra på en svarv med liten stigning på matarskruven.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det skiljer ju ca 4500 kr om man ska ha digitaler, är dom värda dom pengarna? Visst är det säkert bra att ha inte frågan om det men det känns som att man får en del verktyg för dom pengarna.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det skiljer ju ca 4500 kr om man ska ha digitaler, är dom värda dom pengarna? Visst är det säkert bra att ha inte frågan om det men det känns som att man får en del verktyg för dom pengarna.

Digitaler är en stor tillgång och spar en hel del manuellt mätande och minskar risken för misstag. Men jag tycker också att det är bättre att i första hand lägga pengar på verktyg som man behöver. Digitaler är inget måste och något man kan skaffa sedan om man tycker att svarven i övrigt är användbar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Visst kan man eftermontera digitaler, men det tar en del tid att mäta upp och göra dom fästbitar som behövs. Utan fräsmaskin hade i alla fall inte jag klarat det. Ångrar definitivt inte att jag monterat det på både svarven och fräsen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad tycker ni att man ska köpa för grejer till svarven för att ha kom igång verktyg så man kan svarva basic grejer. Snabbfäste, snabbstålhållare, innersvarvbommar, avstickare, borrchuck, roterande dubb och vad mer är bra att ha. Man behöver väl inte dra på sig allt på en gång men man vill ju ha så man klarar vanliga grejer.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Indikatorklocka på stativ med magnetfot. Skjutmått och mikrometrar har du antagligen redan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Indikatorklocka på stativ med magnetfot. Skjutmått och mikrometrar har du antagligen redan.

Har faktiskt en indikatorklocka med fot. Micrometer saknar jag, hur är det med att köpa lite billigare micrometer, duger dom till normalt användande?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Köpte en billig (£37) digital mikrometer 0-25mm, helt enkelt av den anledningen att den kan växla mellan tum och mm. Den är hyfsad i noggrannhet jämfört med min gamla, ömt vårdade, C.E.Johansson. Annars är ju Mitutoyo analoga mikrometrar inte mycket dyrare än dom billiga noname. En liten varning, det finns gott om Mitutoyo-kopior på nätet.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Har faktiskt en indikatorklocka med fot. Micrometer saknar jag, hur är det med att köpa lite billigare micrometer, duger dom till normalt användande?

Jag ger inte mycket för billiga no-name mätverktyg. När jag har kollat med passbitar så brukar det inte hålla någon vidare noggrannhet och känns raspiga att använda. Sedan beror det lite på vad man tänker använda grejorna till. Jag justerar t.ex. nya kolvar till önskat spel och justerar lagerlägen på vevaxlar för rätt lagerpassningar m.m. Om du i första hand tänker svarva bussningar och liknande duger nog vilket skjutmått och mikrometer som helst och då är det bortkastat att dyra märkesmätverktyg.

ODTOOLS brukar köra kampanj på Mitutoyo och köper man nytt räcker det livet ut. Men som sagt det kan vara overkill för enkla jobb. Det är ju inte fel heller att börja med budgetgrejor och sedan köpa bättre grejor efterhand det krävs genom att det skiljer så mycket i pris.

https://shop.otdtools.se/category/kampanj-mitutoyo
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller man på med vevaxlar, lagerlägen och sånt då tror jag nog att man vill ha riktiga grejer, jag skulle då inte chansa men för mig är det nog grövre grejer som gäller.

Lade lite snabbt ihop en varukorg hos verktygsstallet och då hamnade jag på lite drygt 26000 kr med moms för den utan digitaler då man plockat med, stålhållare, snabbspännare, chuck, stöddockor och dubb, lite drygt 32000 kr med digitaler.

Var väl inte i denna pris klass jag ahde tänkt mig då jag började kolla utan att det skulle stoppa runt 20000 ink moms. Nu har jag faktiskt möjligheten att lyfta momsen så det gör ju lite på priset, dock känns det ut som att det blir lite väl häftigt med digitalerna, men, men, man ändå kanske fundera på digitaler.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Dom är betydligt dyrare på verktyg än kineser. Själv handlar jag på Banggood. Till exempel ett 10-pack vändskär kostar som man får ge för tre stycken i Sverige, även efter att postmord tagit 75 spänn för hanteringen (fördröjningen).
Kvaliteten fullt tillräcklig för oss som inte kör produktion. Sen är man ju inte tvungen att köpa allt man tror man behöver med en gång. Hittills har i alla fall jag aldrig behövt stöddockor eller 4-backschuck.
Off topic, köpte clipons till ett bygge för sketna 277 kr.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle inte heller tro att jag behöver stöddockor särskilt ofta i mitt svarvande men jag har ju traktorer och mitt som det är ska det ju göras nåt lite större. Tänker att det är lika bra att köpa stöddockorna som passar till maskinen på en gång, kostar ju inte några våldsamma pengar i sammanhanget runt 1100 kr för bägge.

Vilken modell av snabbspännare sitter på din svarv? Är det för för 5-12.7 mm eller det större 6.5-16? Fattar inte riktigt hur man gör med stickstålen kan man inte ha det i snabbfästet dompå 3.1 mm bredd verkar ju vara betydligt högre 20 mm.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om jag skulle välja vilket favoritmätverktyg jag har så blir det utan tvekan ett Mitutoyo IP67 skjutmått. De visar så pass exakt både in. och utvändiga mått att de i princip täcker alla mina behov. Om man skulle få lite kladd på det sä gör det inget genom att det är bra skyddat mot vätskor. Man får dock tänka på att skjutmått som används mycket slits med tiden och kan behöva justeras och t.o.m få en liten putsning med fint oljebryne.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har ett Soba snabbfäste på min. Flyttade över det från gamla mindre svarven. Hade gott om hållare till det.Lite i lägsta laget, så egentligen borde jag köpt ett typ 250-100. Snålheten bedrar visheten. Lustigt nog har dom bättre pris på snabbfästen än Banggood. Kör nästan bara med 12mm stålhållare (utom förstås för innerbommar). Inte sån avverkning på en så pass liten svarv att det behövs större.
Har avstickare http://verktygsstallet.se/sortiment/svarvning/skarande/avstickare/avstickare-22-mm/
Den har 10mm fäste, passar i mina sidohållare ( som klarar 12mm )
Har du en stund över kan du kolla https://www.banggood.com/Wholesale-Turning-Tool-c-6531.html?akmClientCountry=SE
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top