Köpa billig hoj, vilken?

• Thread starter Thread starter AS3
  • Start date Start date

AS3

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2012
Hoj
Ktm 640
Hej,

Jag har börjat kolla runt lite på blocket efter en billig offroad hoj och har sneglat lite på KTM 450 EXC, Husaberg 400 och Gasgas 400 då de är relativt billiga.

Det jag är ute efter är en hoj som man kan pendla till skolan med (~1,5 mil kanske) och samtidigt ha lite kul med på fritiden (köra lite bakhjul, enduroslingor/skog etc). Jag har det lite knapert om pengar just nu så att byta kolv hela tiden är något jag inte har lust med.

Min budget ligger på omkring 20 000:- och jag håller mig gärna under det om möjligt då jag vill ha lite pengar över till skydd också. En sak jag har funderat på är om alla motorcyklarna med en reg-plåt är LV-reggade och redo att köra på vägen och är det dyrt att strypa dem till 25Kw (så de inte blir fundersamma när man ska köra upp)? Om man sedan tar bort strypningen när man fått kortet och kör in i sidan på tant Agda som inte kolla sig för innan hon svängde ut, kan det bli problem med försäkring och sådant då?

Sist men inte minst undrar jag vad försäkringen(halv) ligger på för en sån här hoj i Stockholm om man bor i villa med eget garage och skriver den på föräldrarna?

Det vart många frågor nu men jag uppskattar verkligen er hjälp :)

Ifall du tar bort strypningen och kör in i Agda så ser det rätt mörkt ut...
Finns säkert någon som har haft lite flyt och fått ersättning iaf (någon tjomme som har glömt att kolla efter strypningen väl) men man ska nog utgå ifrån att försäkringen inte gäller.

Skickat via Tapatalk 2

Är du inte skriven på samma adress som föräldrarna ska du inte sätta den på dem (problem med att försäkringen gäller om något händer). Av hojarna du nämner ovan ska du nog inte ha om du inte kan tänka dig meka, de är racehojar. Bättre att titta efter typ en xr600, DR650, TT600 eller liknande, de är tyngre och har lägre effekt men kräver inte samma underhåll.. Kolla inte bara inköpspris på en begagnad 4-takt racehoj utan räkna med att där är något som måste servas/renoveras och det kan bli dyrt om du har otur. Att strypa en hoj till 25kw kostar nog någon tusenlapp då du ska få ut ett papper på att hojen har 25kw, sedan får du åka och registreringsbesikta och ta med det pappret vilket nog kostar en bit över tusenlappen.

Är du inte skriven på samma adress som föräldrarna ska du inte sätta den på dem (problem med att försäkringen gäller om något händer). Av hojarna du nämner ovan ska du nog inte ha om du inte kan tänka dig meka, de är racehojar. Bättre att titta efter typ en xr600, DR650, TT600 eller liknande, de är tyngre och har lägre effekt men kräver inte samma underhåll.. Kolla inte bara inköpspris på en begagnad 4-takt racehoj utan räkna med att där är något som måste servas/renoveras och det kan bli dyrt om du har otur. Att strypa en hoj till 25kw kostar nog någon tusenlapp då du ska få ut ett papper på att hojen har 25kw, sedan får du åka och registreringsbesikta och ta med det pappret vilket nog kostar en bit över tusenlappen.

Jag är skriven på samma adress så det är inga problem. Jag sökte lite efter xr, dr och tt på blocket och det finns ju inte så många att välja mellan. De ser ju helt klart inte lika smidiga ut som 400cc modellerna och om man nu stryper dem till 25kw, går det fortfarande att köra lite bakhjul med dem eller blir det jobbigt pga vikten?

Vad kostar en kolv till någon av 600/650 modellerna och hur ofta måste man byta dem? Jag vet inte riktigt vart man ska kolla efter reservdelar etc :)

Jag är skriven på samma adress så det är inga problem. Jag sökte lite efter xr, dr och tt på blocket och det finns ju inte så många att välja mellan. De ser ju helt klart inte lika smidiga ut som 400cc modellerna och om man nu stryper dem till 25kw, går det fortfarande att köra lite bakhjul med dem eller blir det jobbigt pga vikten?

Vad kostar en kolv till någon av 600/650 modellerna och hur ofta måste man byta dem? Jag vet inte riktigt vart man ska kolla efter reservdelar etc :)
Har inte koll på vad en kolv till en xr/dr/ttr/xt 600/650 kostar, men dom går flera tusen mil innan du ens behöver fundera på kolvbyte eller renovera hela motorn;)

Ja dom är lite mera otympliga än en 400cc endurohoj, dock behöver dom inte ny olja efter 10-15h utan du kan köra 300-600mil innan oljebyte. Skogsåkning funkar och bakhjulsåka funkar utan problem, de är inte kraften som är det viktiga utan tekniken :tummenupp

För mig kostade 25kw strypning ca 2500:- med strypsats från mc-kompaniet och besiktning 2009, borde kosta lika mycket idag med.

Har inte koll på vad en kolv till en xr/dr/ttr/xt 600/650 kostar, men dom går flera tusen mil innan du ens behöver fundera på kolvbyte eller renovera hela motorn;)

Ja dom är lite mera otympliga än en 400cc endurohoj, dock behöver dom inte ny olja efter 10-15h utan du kan köra 300-600mil innan oljebyte. Skogsåkning funkar och bakhjulsåka funkar utan problem, de är inte kraften som är det viktiga utan tekniken :tummenupp

För mig kostade 25kw strypning ca 2500:- med strypsats från mc-kompaniet och besiktning 2009, borde kosta lika mycket idag med.

Jasså, det låter helt fantastiskt, gäller samma sak för t.ex. ktm 640 (lc4) och honda fmx 650 eller räknas dem också som lite mer "racing" aktiga med korta serviceintervaller? Får hålla ögonen ute på blocket efter någon av dem nu då.

Last edited:
Jasså, det låter helt fantastiskt, gäller samma sak för t.ex. ktm 640 (lc4) och honda fmx 650 eller räknas dem också som lite mer "racing" aktiga med korta serviceintervaller? Får hålla ögonen ute på blocket efter någon av dem nu då.

jag har en ktm 640 lc4, köpte den nyligen en 02a, 2500kr o strypa alla går dock inte regga som 25kw så ta fan reda på de så du inte slösar cashen om du nu ska ha en lc4.. I övrigt har jag lagt ner runt 8k på att rusta upp beautyn heh. serviceintervall 500mil enligt papper men tipset är att byta olja/filter iaf en gång emellan extra. bra annars, orginal HK stämmer, på bakhjulet!! Har bänkat min så jag vet :) jag är nöjd med den, bra balans på mecka/köra.

jag har en ktm 640 lc4, köpte den nyligen en 02a, 2500kr o strypa alla går dock inte regga som 25kw så ta fan reda på de så du inte slösar cashen om du nu ska ha en lc4.. I övrigt har jag lagt ner runt 8k på att rusta upp beautyn heh. serviceintervall 500mil enligt papper men tipset är att byta olja/filter iaf en gång emellan extra. bra annars, orginal HK stämmer, på bakhjulet!! Har bänkat min så jag vet :) jag är nöjd med den, bra balans på mecka/köra.

okej, hur kollar man om de går att regga som 25kw? :)

du får inte köra upp för begr med 400/450 kubik om de var tanken . skall vara 700cc om dom inte har ändrat.
det är dessutom en högst olämplig hoj att pendla med, hög serviceintervall och inte alls byggd för ändamålet.
Som nån nämnde ovan så spana in xr 600 dr 600 och lite mer landsvägsorienterade cyklar. (dom får du ju oandrasidan inte köra upp med heller men den lämpar sig bättre för dålig ekonomi och dagliga milspendlingar än en ren enduro på 450cc

okej, hur kollar man om de går att regga som 25kw? :)

Ringa bilprovningen och ange regnummer, det sa dom till mig och aa ingen visste eller kunde svara på frågan, en sa att jag skulle ringa ktm osv, var ett jäkla tjafs men till slut fick jag tag på en MC-besiktare eller vad dom heter hehe som hjälpte mig ta reda på det.

Rekommenderar starkt att köpa redan 25kw reggad hoj om just lc4 för att slippa tjafs eller tidigare modellerna som inte är typgodkända (Nyare kanske inte har det problemet heller? vet ej). Jag fick kriga i cirka 2 månader innan allt var klart och jag hade faktan, rätt papper, rätt strypning etc - Sen om det var jag som hade otur med just min hoj eller inte, ingen aning.. men det sägs vara ett vanligt problem, vissa har tydligen inte ens fått igenom hojarna..

du får inte köra upp för begr med 400/450 kubik om de var tanken . skall vara 700cc om dom inte har ändrat.
det är dessutom en högst olämplig hoj att pendla med, hög serviceintervall och inte alls byggd för ändamålet.
Som nån nämnde ovan så spana in xr 600 dr 600 och lite mer landsvägsorienterade cyklar. (dom får du ju oandrasidan inte köra upp med heller men den lämpar sig bättre för dålig ekonomi och dagliga milspendlingar än en ren enduro på 450cc

Från Körkortsportalen:

Behörighet A, (begränsad):

Provfordonet ska ha en cylindervolym på minst -->375 cm³<-- och en motoreffekt på högst 25 kW. Förhållandet mellan effekt och tjänstevikt får vara högst 0,16 kW/kg. Så det är inga problem, dom sänkte för både begr och obegr.

Problemet är att det inte finns några som är strypta på blocket (som jag kan hitta i alla fall), bara sporthojar. :/

Problemet är att det inte finns några som är strypta på blocket (som jag kan hitta i alla fall), bara sporthojar. :/

Många KTM är strypta till under 25Kw orginal så kolla upp dem på tex på vägverket (under fråga på ett annat fordon).
Dock är det svårt och hitta någon som har strypningen kvar.

Från Körkortsportalen:

Behörighet A, (begränsad):

Provfordonet ska ha en cylindervolym på minst -->375 cm³<-- och en motoreffekt på högst 25 kW. Förhållandet mellan effekt och tjänstevikt får vara högst 0,16 kW/kg. Så det är inga problem, dom sänkte för både begr och obegr.

Jaha ser man där! Det var ju ett par år sedan jag tog körkort ..
Men smutt för er rookies, känns ju klart lättare att harva runt på en medtagen liten 400-500cc än dåtidens tunga 750is.
MEN jag hävdar ju fortf att det är en usel hoj för en pendlande fattig ungdom.

Men smutt för er rookies, känns ju klart lättare att harva runt på en medtagen liten 400-500cc än dåtidens tunga 750is.
Det är reglerna för mellanklass kortet, saxade reglerna för tungt kort från körkortsportalen:
Behörighet A (obegränsad):

Från den 1 april 2011 ska provfordonet ha en cylindervolym på minst 595 cm3 och en motoreffekt på minst 40 kW. Tidigare regler för provfordonet gäller också, men under en övergångsperiod. Det innebär att du fram till den 18 januari 2013 även kan välja att använda ett provfordon som har en cylindervolym på minst 700 cm3 och en motoreffekt på minst 35 kW.
Observera att det inte går att kombinera de nya och det gamla reglerna för A obegränsad. Det är antingen eller som gäller. Det betyder att en motorcykel på 650 kubik och 37 kW inte kan användas vid prov.

Håller med SkaD, motard med serviceintervall i timmar borde vara rätt jävla jobbigt om man är ung och pluggar :näsblod

Absolut, köpte lc4an pga det, service i antal timmar skulle vara ekonomiskt självmord för en student, iaf för mig :p men det finns ju ännu bättre alternativ än lc4an om man nu har en hård budget.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT