Köpa bil...

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Ska gå på som deltidsbrandman i roslagen en vecka i månaden i roslagen.

Ska kunna ta mig till stationen på 8 minuter vid larm. Min nuvarande bil kommer bara bli skrot över en vinter med de dåliga vägar som det är där. Behöver kort och gott en brandbil... Krav är hög markfrigång och framförallt odödlig. Budget max 70 tkr. Ös på med förslag!
 
Tror att rost blir ditt huvudsakliga bekymmer.
En Suzuki Grand Vitara XL7 är svårslagen i framkomlighet.
Eller en Subaru Forester XT
Kolla tester och jämförelser noga, många AWD-bilar från tidigt 2000 är odugliga på halt underlag, t ex Honda XRV drev bara på ett hjul hur du än försökte och jag tror de fick ändr en hel del för att få till det.
 
Fiat Panda 4x4, haft två stycken, liten men bra framkomlighet tack vare det korta axelavståndet.


bild_Original.jpeg
 
+ billig
+ markfrigång
+ fyrhjulsdriven och ser tuff ut
+ enkel

- billig
- rostkänslig
- omodern
- enkel


Med vänlig hälsning,
Kan hålla med dig förutom en punkt "ser tuff ut"
Är första gången jag hört någon nämna det i samma mening som Dacia.

En på jobbet har en och är nöjd han vill bara ha en enkel bil som funkar
 
Kan hålla med dig förutom en punkt "ser tuff ut"
Är första gången jag hört någon nämna det i samma mening som Dacia.

En på jobbet har en och är nöjd han vill bara ha en enkel bil som funkar

Vanlig bil på landsbygden, jag tror man kan säga att det är Volvo 245-motsvarigheten idag. Jag tror att jag läste någonstans att utseendet var en starkt bidragande faktor till att köparna valde den.


Med vänlig hälsning,
 
Dacia Duster, åsikter?

Jag har en kompis som svär på att det är världens bästa bil, om man bara behöver transportera sig från A-B och inte har några som helst andra krav.

Han har haft två, han skulle bara ha haft en om inte en långtradare hade klippt den första.
Den hade IOFS gått väldigt långt, så han kanske skulle ha bytt i alla fall.

Den har ingen komfort, ingen prestanda och ingen extra utrustning.
Förutom att långpendla med den så kör han ut saltstenar i skogen och drar hem skjutna älgar med den, den är perfekt.... för honom.

En annan bekant säger att det är den värsta bil han har kört efter att ha fått en som lånebil då hans bil skulle in på service.

Men det är svårt att hitta fyrhjulsdrivna billigt
 
Toyota Hilux ska väl vara något av det odödligaste som finns. Vad det verkar så finns det två stycken inom din budget på blocket just nu (om än skapligt sunkiga):


Eller försök sträcka budgeten något lite och/eller pruta våldsamt på någon av dessa:


Om budgeten är absolut max 70 så kanske en Pajero kunde funka annars?


Mercedes ML verkar också gå att hitta för de pengarna:

 
Last edited:
Toyota Hilux ska väl vara något av det odödligaste som finns. Vad det verkar så finns det två stycken inom budget på blocket just nu (om än skapligt sunkiga):


Eller försök sträcka budgeten något lite och/eller pruta våldsamt på någon av dessa:


Om budgeten är absolut max 70 så kanske en Pajero kunde funka annars?


Mercedes ML verkar också gå att hitta för de pengarna:


Jag som haft Landcruiser sedan 2002 letade en bil som kunde dra minigrävaren. Scannade marknaden under ett halvår och kom fram till att precis alla jämförbara bilar antingen kostade mer än 250.000 eller var vrak. Resten har redan exporterats till Mellanöstern, Afrika eller Ukraina. Kvar är möget.

Jag har regelbundet användning för lågväxel, snökedjor och utrymme så tänkbara bilar är inte supermånga.

Landade i en ML 320 CDI från 2008 som jag såhär snart 1000 mil senare är väldigt nöjd med. Ingen lågväxel men mycket låg etta och elektroniska hokus-pokus diffspärrar i terrängläge gör att den hittills överträffat förväntningarna även offroad.

Gav 69’ för en frisk, men fick byta allt i bromsar bak.

Med vänlig hälsning,
 
Jag som haft Landcruiser sedan 2002 letade en bil som kunde dra minigrävaren. Scannade marknaden under ett halvår och kom fram till att precis alla jämförbara bilar antingen kostade mer än 250.000 eller var vrak. Resten har redan exporterats till Mellanöstern, Afrika eller Ukraina. Kvar är möget.

Jag har regelbundet användning för lågväxel, snökedjor och utrymme så tänkbara bilar är inte supermånga.

Landade i en ML 320 CDI från 2008 som jag såhär snart 1000 mil senare är väldigt nöjd med. Ingen lågväxel men mycket låg etta och elektroniska hokus-pokus diffspärrar i terrängläge gör att den hittills överträffat förväntningarna även offroad.

Gav 69’ för en frisk, men fick byta allt i bromsar bak.

Med vänlig hälsning,
Hur är kvalitet känslan? En granne hade en (tror det var första generationen kanske årsmodell 99-00). Den rostade något fruktansvärt och han hade mycket små skitfel och tyckte den kändes inte mercedes i inredningen.
Idag kör han nyare Dodge Ram istället
 
Hur är kvalitet känslan? En granne hade en (tror det var första generationen kanske årsmodell 99-00). Den rostade något fruktansvärt och han hade mycket små skitfel och tyckte den kändes inte mercedes i inredningen.
Idag kör han nyare Dodge Ram istället

Den senare har betydligt mer Mercedeskänsla.

Hade en första generationens ML i fem timmar innan den skrotades och den var betydligt plastigare (och rostkänsligare). :D


Med vänlig hälsning,
 
Toyota Hilux ska väl vara något av det odödligaste som finns. Vad det verkar så finns det två stycken inom din budget på blocket just nu (om än skapligt sunkiga):


Eller försök sträcka budgeten något lite och/eller pruta våldsamt på någon av dessa:


Om budgeten är absolut max 70 så kanske en Pajero kunde funka annars?


Mercedes ML verkar också gå att hitta för de pengarna:

Galet mkt pengar för en Hilux som gått många varv runt jorden. ML kan absolut vara något. Tror lite som Brooklyn säger. Bilarna i mellansegmentet exporteras nog väldigt fort.
 
Galet mkt pengar för en Hilux som gått många varv runt jorden. ML kan absolut vara något. Tror lite som Brooklyn säger. Bilarna i mellansegmentet exporteras nog väldigt fort.
Ja, jag hade inte gett de summorna för en. Men visst, det är säkert en kompetent och driftsäker bil. Den har ju tjänstgjort förtjänstfullt som robotplattform åt nästan hela världens så kallade frihetskämpar så nånting är den ju bevisligen bra till... :gnissla Men ja, är nog svårt att hitta ett bra exemplar för rimliga pengar.

Gällande Merca så är ju årsmodellerna runt -00 extremt rostbenägna som Brooklyn säger, men annars är det väldigt trevliga bilar. Min första lite mer ordentliga bil som jag köpte när jag fått min första fasta anställning var en CLK430 från -98, har den fortfarande kvar nu halva livet och ca 20 000 mil senare och den fungerar fortfarande utan problem :tummenupp
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top