Köpa bil med körförbud!?

Spray skrev:
2303919 Men!
Hur går det till allt det här. :)

Scenariot är FÖLJANDE:

Köpt en bil som är avställd. Har fått tvåor på besiktningen och därför, efter en tid, körförbud. Jag vill transportera bilen från Köpeplatsen hem till "verkstaden" (dvs mitt privata hem).

Påställning? Försäkring? Körförbud? Kan någon Utförligt förklara hur det här fungerar! Jag vill absolut köra bilen försäkrad, just in case. Färden jag ska göra är en ENGÅNGSFÄRD och är ca 7mil längs medelstora och små vägar. Bilen ska senare avregistreras etc och bli en "isbil".

Jag vet inte om jag vågar chansa på att köra bilen "som den är" från platsen. Risken att bli stoppad är minimal, men dock.
Ja du kan ju alltid ringa och fråga polisen hur det är i ditt specifika fall.
Då är du ju på den säkra sidan, dom brukar var välldigt trevliga och hjälpsamma.

// Danne

Spray skrev:
2303919 Men!
Hur går det till allt det här. :)

Scenariot är FÖLJANDE:

Köpt en bil som är avställd. Har fått tvåor på besiktningen och därför, efter en tid, körförbud. Jag vill transportera bilen från Köpeplatsen hem till "verkstaden" (dvs mitt privata hem).

Påställning? Försäkring? Körförbud? Kan någon Utförligt förklara hur det här fungerar! Jag vill absolut köra bilen försäkrad, just in case. Färden jag ska göra är en ENGÅNGSFÄRD och är ca 7mil längs medelstora och små vägar. Bilen ska senare avregistreras etc och bli en "isbil".

Jag vet inte om jag vågar chansa på att köra bilen "som den är" från platsen. Risken att bli stoppad är minimal, men dock.
Om du vill vara så laglig som det går och vara försäkrad för eventuella missöden så är det viktigaste att tänka på, fordonet måste vara påställt, skattat och försäkrat. Att fordonet inte då är besiktat är en mindre förselse, men glöm inte det där med påställning ,skatt och försäkring.

Det som gäller är:
1.Du får "provköra" i omedelbart samband med reparation(7 mil kanske är lite långt dock :D)
2 Du får köra bilen till nämaste auktoriserad verkstad eller närmaste besiktning
3.Det som gäller för ovanstående är under förutsättnigen att skatten är betald och bilen ej är avställd (försäkringen är upp till dig men du får i så fall ett krav från trafikförsäkringsföreningen om du inte har en påställd bil försäkrad) du kan dock inte ställa på en bil som är oförsäkrad!

Men om du är snäll och duktig på att säga vit.. hmmm grå lögner så kan du ju säga att du är på väg hem till din verkstad för att reparera den och sen till besiktningen, bara den är påställd och inte är trafikfarlig att köra och har lysen mm så kan det nog gå bra !
Du kan ju vara så "ärlig" så du visar upp besiktnings pappret med 2:orna och sen kvitto på att du köpt bilen samma dag du kör hem den!
9 av 10 poliser är snälla! men den 10:e :fatta!

:lol Lycka till!

Ok, tyckte Madbulles förslag lät rimligt.

Det går riksväg hela vägen till mitt mål, men jag tänkte köra på skogsvägarna vid sidan om istället.

1. Hur ställer jag på bilen?

2. Kan jag ställa på en bil med körförbud?

3. Om inte skatten är betald, då måste jag vänta på inbetalningskortet på posten, eller hur?

4. Får jag "tillbaka" skatten sedan när jag ställt av bilen?

5. Hur skaffar jag mig försäkring till bilen så jag kan köra hem efter köp? Måste jag punga ut med tex. halvårssumman för att sedan få tillbaka summan när jag ställer av bilen igen?

Kanske är det lättast att "ta en rövare" ändå. Men FAN om man åker dit! gah! Verkar krångligt det här.

1. Du ringer försäkringsbolaget och säger att du vill försäkra bilen kom i håg att ta reg nr på den (billigast är bara trafikförsäkring) och sen säger du att du vill ha auto giro och att det ska dras per månad.(där har du även svar på fråga nr 5)

2. Du kan ställa på en bil med körförbud se bara till att försäkra den först

3. När du ställer på bilen så kan du göra det via internet men då kommer inbetalningskortet på skatten till ägaren före dig i alla fall om du gör ägarbytet samma dag, men i och med påställningen av bilen via internet kan du få ett bevis om avställning upphör skickat till dig via mail och det ska du ha med dig när du åker.(och på det pappret står även hur länge du får köra med bilen innan du betalat skatten - eftersom det dröjer innan du får inbet lappen)

4. Skatten måste betalas in men så fort du fått ägare papprena så kan du ställa av den igen(även det via internet) och det brukar dröja ca 1-2 veckor innan pengarna kommer tillbaka

Madbulle skrev:
2304122 Det som gäller är:
1.Du får "provköra" i omedelbart samband med reparation(7 mil kanske är lite långt dock :D)
2 Du får köra bilen till nämaste auktoriserad verkstad eller närmaste besiktning
3.Det som gäller för ovanstående är under förutsättnigen att skatten är betald och bilen ej är avställd (försäkringen är upp till dig men du får i så fall ett krav från trafikförsäkringsföreningen om du inte har en påställd bil försäkrad) du kan dock inte ställa på en bil som är oförsäkrad!

Men om du är snäll och duktig på att säga vit.. hmmm grå lögner så kan du ju säga att du är på väg hem till din verkstad för att reparera den och sen till besiktningen, bara den är påställd och inte är trafikfarlig att köra och har lysen mm så kan det nog gå bra !
Du kan ju vara så "ärlig" så du visar upp besiktnings pappret med 2:orna och sen kvitto på att du köpt bilen samma dag du kör hem den!
9 av 10 poliser är snälla! men den 10:e :fatta!

:lol Lycka till!

Regeln där man "provkör" i omedelbart samband med reparation är borttagen!
Likaså den delen "till och från versktad" är justerad till:"till verkstad"
Enligt Polisen i alla fall.

// Danne

Tack för det utförliga svaret. Hur skulle ni göra om ni köpt en bil med körförbud och det är ca 7mil "hem" ?

Om det som madbulle säger stämmer så borde påställning, försäkring och skatt inte kosta mig mycket alls om jag ställer av och ställer på över en dag, då jag i efterhand får tillbaka större delen av beloppet.

Med andra ord: Jag kör bilen skattad och försäkrad och påställd från köpplatsen. Efersom bilen har körförbud så får jag räkna med 600kr i böter om polisen som stoppar mig inte godtar "till verkstad"-argumentet. Right?

Spray skrev:
2307137 Tack för det utförliga svaret. Hur skulle ni göra om ni köpt en bil med körförbud och det är ca 7mil "hem" ?

Om det som madbulle säger stämmer så borde påställning, försäkring och skatt inte kosta mig mycket alls om jag ställer av och ställer på över en dag, då jag i efterhand får tillbaka större delen av beloppet.

Med andra ord: Jag kör bilen skattad och försäkrad och påställd från köpplatsen. Efersom bilen har körförbud så får jag räkna med 600kr i böter om polisen som stoppar mig inte godtar "till verkstad"-argumentet. Right?

Do it!

Vad är det för en bil?

Audi 100 quattro från tidigt 90-tal. Tänkte trimma och modifiera den, ha som lekbil med andra ord!

Nån som vet nått som audi 100 ? BRA/DÅligt

Vad för rova sitter det i den?
Förmodligen den femcylindriga.
Är det 2.3l så låter det härligt men inte mycket mer pga tung bil.
Är det 2.2t så låter den härligt + bra gång.
För övrigt åker man mkt bra i Audi, härlig komfort.

// Danne

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back