köpa bil kombi max 20 tusen vad för bil

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Ska köpa mig en andra bil , en kombi

vad ska man ha i en prisklass runt 10 - 20 tusen.

man bör ju tänka på att när man köper en bil i den här prisklassen
så får man kanske laga ett o annat så en bil med billiga reservdelar
är ju inte fel.

Volvo V70 97-98
Perfekt familjebil.
Törstiga annars ett säkert kort med billiga delar från skruvat.se

Tror också på 850/V70 (nästan mer 850 för dom pengarna) faktiskt. En japan är helt säkert driftsäkrare för dom pengarna, men en japan för 20k är normalt sätt HEMSK, burkig och jevlig. Volvon är ju faktiskt helt ok att rulla runt i. :)

Svårt att straffa en bra japan, har själv en Nissan Primera kombi som gått 23 000 mil, varav jag haft den de senaste 12 000, och jag har inte bytt ett skit mer än slitdelar som olja, bromsskivor etc. Motorn snurra rpå trots att den kördes utan olja i 2,5 mil. :näsblod

Kör en Mazda 626 -98 just nu. Gått 17k mil och gav 17 för den. Helt ok, inte farligt ljudlig och går ok snålt med. Lite småsaker att fixa, men det är mer mitt exemplar än generellt för modellen.

Körde en Camry -93 innan. Amerikansk känsla så det smäller om det (väldigt lik Chyrsler Sebring att köra, fast slöare), men kan man ta det så funkar den bra. Gav 10 för den. 16k mil. Böt kamrem och lite service för ca 4tkr totalt. Körde 1500 mil med den, men sen började kopplingen ge upp och sålde den för 11 tkr. 13 kr milen är rätt ok.

Varför rekomenderas V70 och 855 men inte 945? :undrarbara

Ja förutom att det är en tråkigare bil i mitt tycke så vill jag påstå att det är en riktigt bra slitvarg. Inga tråkiga knutar osv som strular. Beprövad gammal låda och motor osv... Personligen hade jag tagit 945... Om inte annat så är det lite kul på vintern ;)

Varför rekomenderas V70 och 855 men inte 945? :undrarbara

V70 snyggare än de andra volovisarna som nämnts i mitt tycke. De Andra är bra bilar de med. Hur är rosten på japsarna? Våran 1 genration V70 har inte rost någonstans. Och det är mycket bra med tanke på att bilen är 11 år gammal.

V70 snyggare än de andra volovisarna som nämnts i mitt tycke. De Andra är bra bilar de med. Hur är rosten på japsarna? Våran 1 genration V70 har inte rost någonstans. Och det är mycket bra med tanke på att bilen är 11 år gammal.

Fast rosten beror ju mest på hur tidigare ägare har tagit hand om bilen, inte så mycket på bilen i sig.
Vi har 5 st Saab 900 mellan -85 och -90, alla är helt rostfria trots sin ålder.

TS: Jag hade satsat på en Nissan Primera, hade en sån tidigare, funkade klockrent, och jag bytte inget annat än slitdelar på de 7000 mil jag hade den. (Köpte den när den hade gått 17.5k mil) Vaxade den en gång, regelbundna tvättar räckte för att hålla rosten borta :)

Fast rosten beror ju mest på hur tidigare ägare har tagit hand om bilen, inte så mycket på bilen i sig.

TS: Jag hade satsat på en Nissan Primera, hade en sån tidigare, funkade klockrent, och jag bytte inget annat än slitdelar på de 7000 mil jag hade den. (Köpte den när den hade gått 17.5k mil) Vaxade den en gång, regelbundna tvättar räckte för att hålla rosten borta :)

Ja hade köpt volvo... hade en nissan primera innan o ja den e död om vi säger så:död drivaxlarna gick åt helvete o rost som fan... drivknutarna fick bytas... hade bilen i ett år... hade gått lite över 22tusen:huvet
ha nu en volvo kombi T4-99 mycke bra bil... helt nöjd med den... fick juh betal lite mer än de du vill köpa en bil för men de va de värt:)

Köp en som drar lite soppa. Har själv haft en skoda i ett par år. Har redan kört upp mer bränsle än vad jag gav för bilen (25) ... även fast den håller sig på 0,55 l/mil.

Köp en som drar lite soppa. Har själv haft en skoda i ett par år. Har redan kört upp mer bränsle än vad jag gav för bilen (25) ... även fast den håller sig på 0,55 l/mil.

Körde en skoda-pickis med 1,3 liters-motorn. Maken till skitbil. Men den gick ok och drog aldrig mer än 0.75 (120km/h och riktigt zigenarlastad). Rätt hård fjädring på bilen, kul på knixiga småvägar.
Men den var bullrig och högljud, i motorvägsfart var man tvungen att skrika åt passageraren. Mitt ex var hyffsat rostfri, men rosten började komma och är också modellens svaga punkt.

Stötstänger drivna av kedjedriven kamkedja, hyffsat drivsäkert.

Besiktad Japanare så funkar det fint.

Honda Accord - http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Accord_Aero_Deck_24880314.htm?ca=17&w=3&last=1
Toyota Carina - http://www.blocket.se/varmland/Toyota_Carina_Kombi_28040117.htm?ca=17&w=3
Nissan Primera - http://www.blocket.se/kronoberg/En_fin_Nissan_27900775.htm?ca=17&w=3
Subaru Legacy - http://www.blocket.se/skaraborg/Subaru_legacy_27796927.htm?ca=17&w=3

Annars funkar ju volvo om man klarar soppa kostnaden.. Japsen drar mindre och kostar mindre att äga totalt tycker jag, men det som dödar dem är den där j*vla rosten. Hittar du en fin så går den i alla evighet!

Körde en skoda-pickis med 1,3 liters-motorn. Maken till skitbil. Men den gick ok och drog aldrig mer än 0.75 (120km/h och riktigt zigenarlastad). Rätt hård fjädring på bilen, kul på knixiga småvägar.
Men den var bullrig och högljud, i motorvägsfart var man tvungen att skrika åt passageraren. Mitt ex var hyffsat rostfri, men rosten började komma och är också modellens svaga punkt.

Stötstänger drivna av kedjedriven kamkedja, hyffsat drivsäkert.
1,3:an är ju den slöaste som dessutom drar mest. Har själv diesel (pickup här med) och den drar 0,55 hur man än kör. Iof dåligt exempel eftersom man slipper den dyra dieselskatten när det är en pickis och det är ju inte vad trådskaparen är ute efter.

Bara tog som exempel eftersom det lätt kostar mer att åka en törstig bil än en bil med dyrare reservdelar.

Du har både rätt och fel tycker jag. Ibland beror rost på vad ägaren tar sig till med bilen. Men i de flesta fallen så tycker jag rost beror på hur bra bilen byggts mot det, dvs hur noga de varit med lackering , tätning, underskydd, galvaniserat m,m.
Vet Saab hade stora problem med rost innan de byggde ett nytt måleri. Många år sen. Vad jag hört från en saabkille.

Besiktad Japanare så funkar det fint.

Honda Accord - http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Accord_Aero_Deck_24880314.htm?ca=17&w=3&last=1
Toyota Carina - http://www.blocket.se/varmland/Toyota_Carina_Kombi_28040117.htm?ca=17&w=3
Nissan Primera - http://www.blocket.se/kronoberg/En_fin_Nissan_27900775.htm?ca=17&w=3
Subaru Legacy - http://www.blocket.se/skaraborg/Subaru_legacy_27796927.htm?ca=17&w=3

Annars funkar ju volvo om man klarar soppa kostnaden.. Japsen drar mindre och kostar mindre att äga totalt tycker jag, men det som dödar dem är den där j*vla rosten. Hittar du en fin så går den i alla evighet!

hade en icke kombi accord(första) gick skitfint och man åkte skönt.
53000mil så dog den (taxi) en nyare svensk köpte den och dom e ju ganska duktiga på fixa billiga bilar o sälja vidare.. såg den nån månad senare o den gick fortfarande.

Mitt råd: För färre problem, köp japanskt och undvik svenskt!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti