Köpa bil för runt 50 000:-, behöver råd...

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har en Opel Astra Bertone 2,2 -01 idag som jag är väldigt nöjd med. Går snålt, startar alltid och den är grymt snygg.

Men eftersom jag kör väldigt lite så känns det onödigt att ha en så fin och relativt dyr bil som mest står. Kör till jobbet och till affären.... Ibland åker jag iofs hem till föräldrarna, 14 mil ToR. Tjejens föräldrar bor i Borås så när man ska dit är det närmare 100 mil ToR, men det händer inte mer än nån gång per år.

Så nu funderar jag på att sälja Opeln och köpa en bil för runt 50´, den ska inte vara äldre än -00 och inte ha gått mer än 9000-10 000 mil.

Har främst funderat på antingen Fiesta 1.25 med 75hk, tycker den är ganska kul att köra och den är jävligt soppasnål. Nackdelen är att dom rostar friskt, hatar rost!!

Ett alternativ skulle kunna vara Renault Clio 1.4, har aldrig kört en sån så jag vet inte så mkt om den. Nån som har erfarenhet av den bilen? Enda nackdelen jag kan se direkt med den är att den är fulare än fiestan. Men det är ju inte hela världen när det gäller en sån här bil...

Tjejens farsa kunde fixa en Renault Clio 1.4 -01 som gått 2500 mil för 50 000:-, låter väll som en schysst affär? Har ägts av en reklamfirma..

Förslag på andra bilar i denna prisklass som stämmer in på min beskrivning?


Byter jag bil får jag pengar så jag kan lösa in lånet på hojarna, skönt att ha en bil och två hojar och vara utan lån :)
 
Hmm tjaa... svår fråga.

Jag skulle inte vilja ha en renault.. eller kanske en clio då..
Eller äh, jag vill nog inte ha en ford så gärna heller... :3freak

Jag skulle nog aldrig kunna se mig själv ens köra en bil med typ en 1.3'as motor så jag borde aldrig ens ha försökt svara på det här inlägget känner jag.. :3freak

Over and out/trött Linn -som ev. har en audi a4 turbo quattro 266 hk till salu om du skulle ångra dig.
 
Nä, jag VILL inte heller ha en clio eller ford. Men ekonomin säger nånting annat tyvärr... Att få bort en fast avgift på 1200:-/mån (hojlån) +att få ner ägandekostnaderna på bilen väger tyvärr ganska tungt.

Ingen som har erfarenhet av Clion? Är det bara skit så skriv det isf :D
 
Varför inte slå till på en fräsch Opel igen då? En Astra 1.6 eller 1.8 runt 99-00 typ. Tjejens syrra köpte sin 99:a som hade 7500mil för 50 000:- för ett år sedan, i toppskick och fullservad. Drar ca 0.5-0.6 landsväg.
Själv kollar jag just nu efter en Vectra eller astra kombi till tjejen, jag har alltid haft ett ont öga till Opel men känner att det är dags att ge dem en chans...
 
Ja, det lär ju behövas om man köper en BMW med 6:a i. Frågan är hur man ska ha råd att tanka efter 2 månader när man kört upp soppapengarna? :tungan
 
MackeNo1 skrev:
Ja, det lär ju behövas om man köper en BMW med 6:a i. Frågan är hur man ska ha råd att tanka efter 2 månader när man kört upp soppapengarna? :tungan

Du kör ju under litern lätt, kör man inte otroligt mycke så är det värt att sänka inköpspriset och öka komforten lite tycker jag. Innan du kört upp mellanskillnaden så har du kommit ganska långt... Men det beror ju på de, ja kör inte så mycket så de är ju vad jag tycker.
 
Dee_cati skrev:
Varför inte slå till på en fräsch Opel igen då? En Astra 1.6 eller 1.8 runt 99-00 typ. Tjejens syrra köpte sin 99:a som hade 7500mil för 50 000:- för ett år sedan, i toppskick och fullservad. Drar ca 0.5-0.6 landsväg.
Själv kollar jag just nu efter en Vectra eller astra kombi till tjejen, jag har alltid haft ett ont öga till Opel men känner att det är dags att ge dem en chans...

Sant.... men å andra sidan vore det kul med ett nytt märke. Har haft min opel i 2 år och det är personligt rekord. Brukar alltid tröttna o byta bil/hoj med ett års mellanrum :)


Rigge: stämmer det du säger, men en sån bil har gått långt och är dyra att laga när dom pajjar. Visst en BMW håller ju garanterat fan så mkt längre än en Ford eller Renault, men känns ändå som ett osäkert köp när den gått så långt. Har dessutom högre skatt och försäkringspremie....


**EDIT**

Såg precis att man kan få en Alfa Romeo 156 -98 som gått 14 000 mil för 50 000:-, inget vettigt köp men säkert ganska kul så länge den håller.... :D
 
Last edited:
Ok nu tog jag första bästa "roliga" bil som jag hittade, men är det värt att åka runt i nån liten konservburk och vantrivas, även om det är kul när man ska tanka. Ägandekostnaderna har jag löst genom att sälja bilarna lite dyrare än jag köpte dom så istort sett är det bara bensinen som kostar med bil, reparationer och försäkring osv har jag lyckats täcka genom att sälja dyrare. Ibland har de blivit nån tusing över också.
 
Använder en Polo 1.4-03 i jobbet.Känns som den mest gedigna av dom som
redan räknats upp.Renault är jag inte imponerad av,visserligen inte kört just en Clio men väl en Kangoo,skulle inte köpa en sån överhuvudtaget iaf.

En Fiat Punto kanske vore nåt,den som det var länk till finns att få för en bra slant mindre,samma årsmod.med lite tur som gått ca 10000 och under.
Uddabilar står inte så högt i kurs men är bättre än sitt rykte.Har en -95:a själv.Enda minuset är att italienarna verkar ha ngn förkärlek för pasta-plattor när det gäller inredningsdetaljer.Plasten är minst sagt hal och tunn.Spricker lätt.

Men en 00:a är ju en helt ny modell jämfört med min, så den kanske är bättre.
Bra reservdelspriset.För övrigt så verkar kvaliten vara lika bra som Opel,Ford mfl. men till bättre priser då.30000-35000kr bör du kunna hitta en i hyggligt skick som gått ca 10000mil.
Här får du en länk:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=864&a=194812
 
Chaka min bil.. Glädjen överstiger kostnaden.... Skillnaden mellan 1 liter å 1,5 liter per mil, om du kör 150 mil per mån blir typ ett par hunkor. Kostar 270 kr i trafik..

Varför åka snikbil, när man kan ha status-kul bil för typ samma pengar?
 
Rigge skrev:
Ok nu tog jag första bästa "roliga" bil som jag hittade, men är det värt att åka runt i nån liten konservburk och vantrivas, även om det är kul när man ska tanka.

Håller med, jag gjorde misstaget att i juni 2005 byta till en -01 Ford Focus med 1.6L motorn. En förnuftig bil tyckte jag då som inte drar så mycket, nu 3500 mil senare skiter jag i att den drar 3 dl mindre per mil än min förra bil, den fungerar perfekt och uppfyller allt vad den lovade, men det är skittråkigt att köra bil nu.
Problemet är dock löst för jag har köpt en Pontiac Firebird :yoparty att åka i så fort det blir barmark så om någon vill köpa en vit 5-dörrars Ford Focus med 5500 mil på mätaren så kan ni skicka PM. Förnuftig men föga upphetsande bil.
 
Last edited:
Rigge skrev:
Du kör ju under litern lätt, kör man inte otroligt mycke så är det värt att sänka inköpspriset och öka komforten lite tycker jag. Innan du kört upp mellanskillnaden så har du kommit ganska långt... Men det beror ju på de, ja kör inte så mycket så de är ju vad jag tycker.

Jag slår också ett slag för BMW. De är inte så dyra att äga som många gärna vill tro. Oftast inte så dyra att serva bl.a. p.g.a. kamkedjor :tummenupp, genomtänkta lättmekade konstruktioner (åtminstonne i de här årgångarna, de nya vet jag inte).
Att man sedan blir ledsen varje gång man kommer fram och måste stänga av kan man väl se som båre plus och minus...
 
Man får ju nästan alltid halvtråkiga eller långmilare för 50.000:- Bilar som känns skittråkiga redan efter nåt år. :brinnerup

Då är det bättre att köpa en gammal Volvo för max 10.000:-

Ingen prestige. Ingen större förlust. :tummenupp
 
Fått lite mer info om Clion idag..

-01 som gått 2500 mil
Fullservad på volvo-renault
Tidigare ägaren är en reklamfirma, gått korta svängar i stan. Därav milen...
1.4 16V motorn med 98hk
Ac, elhissar, färddator
Silvermetallic

Tjejens farsa är gammal bilmek och enda felet han kan hitta på bilen är en spricka i rutan på höger sida....

98hk i en Clio borde ju vara ganska kul tycker jag. Ska åka o kolla på Renault handlaren imorgon o provköra en Clio, får se vad det är för nått.

Klart sugen iaf.
 
IronMike skrev:
Chaka min bil.. Glädjen överstiger kostnaden.... Skillnaden mellan 1 liter å 1,5 liter per mil, om du kör 150 mil per mån blir typ ett par hunkor. Kostar 270 kr i trafik..

Varför åka snikbil, när man kan ha status-kul bil för typ samma pengar?


tänk om man ändå hade kört så lite att man kunde tänka så... själv ligger jag på 4000mil+/år
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top